לאורך ארבע שנות כהונתו כנשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ התנהל ככוכב בתוכנית ריאליטי יותר מאשר מנהיג העולם החופשי. שגרת יומו כללה יותר ציוצים בטוויטר ופחות קריאה של תדריכים. יותר מסיבות עיתונאים מתוקשרות ופחות פגישות עם שרי הקבינט והיועצים השונים. טראמפ היה בטוח כי ימשיך לשהות בבית הלבן ארבע שנים נוספות ומי יודע, אולי יותר. הרי סדרת "המתמחה" בכיכובו רצה לא פחות מ-15 עונות ברשת NBC.
6 צפייה בגלריה
תמונה של דונלד טראמפ כועס
תמונה של דונלד טראמפ כועס
עשוי לשנות את פני התקשורת האמריקנית. דונלד טראמפ
(צילום: Shutterstock)
אבל המפלה הצורבת בבחירות עתידה לשלוח אותו חזרה למתחם מאר א-לאגו בפלורידה. עד כמה שקשה לו להשלים עם תוצאות הבחירות, הוא יאלץ בסופו של דבר להכיר בהפסד לג'ו ביידן. הישרדות בפוליטיקה האמריקנית אינה תוכנית טלוויזיה, ואם הודחת אתה הולך הביתה, לא לאי המתים. אז מה טראמפ צפוי לעשות עכשיו כנשיא לשעבר? כל הסימנים מראים שהוא ימצא לעצמו מקום בולט מול המצלמה, וזאת כמובן בהנחה שלא יסיים מאחורי הסורגים.
אחרי ששיעבד את תשומת הלב של ערוצי החדשות במשך זמן רב כל כך, דונלד טראמפ יצטרך להתרגל מחדש לכך שהוא כבר אינו ניצב בראש הפירמידה התקשורתית - אבל זה לא אומר שהוא יצטרך להיפרד לגמרי מאור הזרקורים. בגיל 74 טראמפ הוא האדם הרועש ביותר בעולם, ובין אם מקשיבים לו או לא, אי אפשר להתעלם מקיומו. לא כנשיא ארצות הברית, וגם לא כנשיא ארצות הברית לשעבר. כל זה צפוי, כמעט לבטח, להוביל אותו לאחת מרשתות הטלוויזיה כמנחה, פרשן או אפילו כבעלים. מי יזכה באוצר השיווקי והפרסומי הזה? ובכן, באגף הימני של המפה התקשורתית נערכים למלחמת הבידינג. כמובן שכרגע לאף אחד שם "אסור" להכיר בניצחון ביידן בבחירות, אבל כשיושלם התהליך, יתחיל המירוץ על שירותיו של טראמפ. בינתיים ראשי "פוקס", "וואן אמריקן ניוז" ו"ניוזמקס" עומדים על קו הזינוק בהמתנה לאיתות.

"שליטה על התקשורת היא שליטה בבני אדם"

רבות דובר על מערכת היחסים ההולכת ומתערערת בין טראמפ לבין "פוקס ניוז". לצד מה שנתפס בעיני הנשיא כהתרופפות המשמעת במקום ששימש כערוץ הבית שלו במשך שנים רבות, יש בוושינגטון מי שמדבר על תחבולה מתוכננת היטב של טראמפ לתפוס מרחק מתאגיד הבידור של רופרט מרדוק בדרך לייסודה של רשת טלוויזיה חדשה עתידית בראשותו. על פי דיווח במגזין "ביזנס אינסיידר", יועץ הנשיא וחתנו ג'ארד קושנר עמל בשנה האחרונה על הנחת היסודות להקמת מיזם תקשורתי שימנף את המותג טראמפ. "אין ספק שהתפקיד העתידי של ג'ארד הוא לבנות אימפריית תקשורת מסוג כלשהו. הוא מאמין שליטה על התקשורת משמעותה שליטה במדיניות, ושליטה בבני אדם", צוטט בכיר במפלגה הרפובליקנית. קושנר יש לזכור, היה הבעלים של העיתון "ניו יורק אובזרוור", ועל פי דיווחים ב"ניו יורק טיימס" וב"פיננשיאל טיימס", ב-2016 הוא פתח במשא ומתן עם איש העסקים אריה בורקוף על אפשרויות המימון של המיזם.
6 צפייה בגלריה
טראמפ מתראיין ב"פוקס ניוז"
טראמפ מתראיין ב"פוקס ניוז"
טראמפ מתראיין ב"פוקס ניוז"
(צילום מסך)
המשא ומתן, אם אכן היה כזה, התנהל לפני ארבע שנים ערב כניסתו של טראמפ לבית הלבן. עכשיו הנשיא יכול להמשיך לנהל אותו עם תהודה ציבורית גדולה בהרבה: מדובר בקול הכי חזק, הכי תקיף והכי גס שמיליוני אמריקנים ממתינים למוצא פיו. בהתחשב במפלותיו העסקיות בעבר, אל מול הצלחתו הכבירה ככוכב ריאליטי ב"התמחה", ההסבה המקצועית של טראמפ לאיש טלוויזיה היא רק טבעית. תהיה זו הדרך המובטחת למינוף המותג טראמפ שנמצא בימים אלה בשיאו. בניגוד לאוניברסיטת טראמפ הכושלת, ערוץ תקשורת בהובלתו צפוי לפלח שוק נלהב ונאמן, ורייטינג גבוה שיעמוד בוודאי בציפיות של הנשיא לשעבר, שנהנה תמיד להתבונן בעצמו על המסך הקטן.
הבעיה העיקרית של טראמפ היא שעל פי הדיווחים אין ברשותו די הון בשביל להקים רשת טלוויזיה מהבסיס. בנוסף, כדי שגוף תקשורת ישגשג ויהיה כדאי מבחינה כלכלית, לא די בשם מוכר ובפה גדול ומלוכלך שימשוך את הקהל הרחב - יש להשקיע בתשתית, בכוח אדם ובפיתוח תוכן. על כן, לא מן הנמנע שעם סיום תפקידו, טראמפ יעדיף תחילה להצטרף ל"פוקס ניוז" כפרשן או להשיק ערוץ נפרד תחת המטרייה התאגידית של מרדוק. לחילופין, אפשרות סבירה היא לחבור לידידו כריס רודי כבעלים שותף ברשת "ניוזמקס", או אף לצאת להרפתקה ביחד עם "וואן אמריקה ניוז" (OANN). כך או כך, השתלבותו באחת הרשתות הללו צפויה לשנות לחלוטין את מפת התקשורת, או לפחות את מפת האגף השמרני-ימני שלה.
מבחינת ההיתכנות הכלכלית, רשת "פוקס ניוז" העשירה והמבוססת הייתה ונשארה המקום הבטוח ביותר עבור טראמפ, אולם רמת ההשפעה שלו בתאגיד התקשורת הענק תהייה מוגבלת יותר בצלו של מרדוק ונציגיו. בנוסף, טראמפ הביע כאמור את אי שביעות רצונות מהסיקור לו זכה מערוץ החדשות ערב הבחירות. כבר במאי האחרון הצהיר בטוויטר כי הוא "מחפש ערוץ חדש". אתמול (ה') הנשיא הרפה לרגע מהקיטורים על תוצאות הבחירות והקדיש את היום למתקפת ציוצים על "פוקס ניוז". לטענתו יש נסיגה ברייטינג של הרשת, וזו נובעת בגלל שהם שכחו את הגורם להצלחתם - כלומר הוא עצמו, או כפי שהוא כינה את עצמו "האווז שהטיל ביצי זהב".
על פי דיווח חדש ב-Axios (ערוץ האקטואליה של HBO) התוכניות העתידיות של טראמפ מונעות מיצר הנקם בפוקס ("הוא מתכנן להחריב את פוקס, אין ספק", צוטט מקורב לנשיא). מכיוון שאין בידיו המשאבים או הזמן להקים רשת טלוויזיה מתחרה כאן ועכשיו, הוא יצטרך להתפשר ככל הנראה ולהשיק פלטפורמת סטרימינג כלשהי שתהייה זולה יותר ופשוטה לתפעול. על פי ההערכות, טראמפ צפוי לנצל את החודשיים שנותרו לו בתפקיד כדי לקדם את המיזם החדש - יתכן שאפילו במסגרת כנסים פוליטיים שהוא צפוי לקיים.
6 צפייה בגלריה
מחכה לטראמפ? רופרט מרדוק
מחכה לטראמפ? רופרט מרדוק
מחכה לטראמפ? רופרט מרדוק
(צילום: gettyimages)
עוד לפני הבחירות והמחשבות על חידוש הקריירה התקשורתית שלו, טראמפ הגביר את הנוכחות שלו על המסך של ניוזמקס וכן וואן אמריקה ניוז שקיבלה לפתע נראות מחוף לחוף. הצטרפות לארגוני התקשורת הקטנים הללו תהפוך אותן כטריטוריות בלעדיות שלו. הוא יזכה למעמד של מלך ויוכל לעשות בהן כרצונו. הוא אפילו לא יצטרך להשקיע כספים שאין לו בשיתופי הפעולה האלה. די בקירבתו ובשמו כדי להפוך אותו לנכס נדיר עבור הרשתות הללו ובעל ברית לחברו כריס רודי מניוזמקס או רוברט הרינג הבעלים של וואן אמריקה ניוז. אם להסיק על פי חשבון הטוויטר שלו, שבו שיתף ציוצים של גולשים שמצהירים את נטישת פוקס ניוז ומהללים את האלטרנטיבות, נראה כי טראמפ עשה את הבחירה שלו, שעשויה לטלטל את מאזן הכוחות בימין הטלוויזיוני.
בינתיים, כשטראמפ מסרב להכיר בתוצאות הבחירות ומפחית את הנראות שלו על המסך למינימום, כל מה שנותר לרודי, הרינג וגם מרדוק זה להחניף לו. למרות התקררות היחסים עם "פוקס ניוז", הרשת עדיין מביעה בו תמיכה גורפת במיוחד מצדם של הכוכבים הגדולים שלה - מנחי תוכניות הערב ג'נין פירו, טאקר קרלסון, לורה אינגרהאם והחבר הטוב שון האניטי. אלה ואחרים ממשיכים להלל את הנשיא המכהן, לקדם את הקונספירציות של הקמפיין שלו, ובעיקר להכפיש את ג'ו ביידן וכן פוליטיקאים נוספים - משמאל ומימין - שמכירים בתבוסתו. לעיתים, ההעדפה המוצהרת של המגישים הדעתניים נטולת בושה, ודברי החנופה המוגזמים שלהם גם כעת בסוף כהונתו, יכולים להעיד כי הם מודעים לכך שהפרק הבא בחייו עשוי להיות בתקשורת. הם מבקשים לשמור על קרבה אליו - בין אם יצטרף אליהם באולפן כקולגה בערוץ, או אולי שיציע להם לחבור אליו בהרפתקה חדשה בעבור חופן דולרים.
6 צפייה בגלריה
ג'נין פירו
ג'נין פירו
מהדהדים קונספירציות. העיתונאית ג'נין פירו
(צילום: EPA)
מהצד של "ניוזמקס", זהו הבעלים כריס רודי בכבודו ובעצמו שמטפח את מערכת היחסים הידידותית עם טראמפ לאורך השנים. הוא לא רק מפרגן לו תדיר מעל הבמה התקשורתית שברשותו, אלא לאורך ארבע השנים האחרונות התארח גם ברשתות טלוויזיה אחרות, כולל הליברליות שבהן, כדי לדברר את טראמפ ולהגן עליו פומבית, כאילו היה נציג רשמי של הנשיא. בראיון שהעניק בשבת האחרונה לתוכנית ביקורת התקשורת Reliable Sources של בריאן סטלטר ב-CNN, רודי אף הצדיק את טענות חברו בנוגע לקיומה של קנו בחירות. יותר מכך - הוא השמיע הזמנה פומבית פתוחה ונלהבת לטראמפ להצטרף ל"ניוזמקס".
אם טראמפ אכן יקבל את ההזמנה, זו צפויה להיות התפנית המשמעותית ביותר בתולדות הרשת מאז הושקה בספטמבר 1998. בינתיים הקירבה לטראמפ כבר מניבה תוצאות. מרייטינג של 65 אלף צופים נרשמה קפיצה אדירה בחודש האחרון, ובמהלך יום הבחירות צפו בה בממוצע כ-437 אלף איש. בימים אלה כשהטענות על זיופים בבחירות מוצאות בית חם בלוח השידורים של הרשת, תוכניות האירוח של שון ספייסר וגרג קלי נושקות פתאום לרייטינג של כמעט מיליון צופים.
ובינתיים בוואן אמריקה ניוז פשוט ממשיכים לתפקד כערוץ תעמולה מופרך עבור הנשיא. מדובר בבמה טלוויזיונית לכל מידע נכון, ובעיקר לא נכון, כל עוד הוא לטובת טראמפ. עד כדי כך שהקונפירציות המופרעות ביותר זוכות לכותרות ראשיות. בעיות אמינות לא ממש מעניינות את העורכים והמגישים של הרשת, בוודאי לא את הבעלים הרינג, שייסד אותה בקיץ 2013. המטרה היחידה היא לפרגן לנשיא, ולקבל בתמורה פרגון וחשיפה מצדו - עסקה שטראמפ הסכים לה בשמחה, ואפילו עמד בה בינתיים אם אינספור ציוצים לקידום הערוץ הקטן והקיקיוני. הצטרפות אפשרית לחבורה המטורללת הזו תהייה ההישג הגדול ביותר שהם יכולים לייחל לו. לא רק שהם ייזכו במותג המפורסם שמעולם לא היה בידיהם, זה מגיע בעסקת חבילה עם הבייס שלו שהוא קהל צופים עצום, שתכפיל ותשלש את פלח השוק הטבעי של הערוץ הזניח.

כשהחדשות הופכות לפורנו

בלי קשר לתפקודו כנשיא, דונלד טראמפ היה מרכז הכובד של התקשורת האמריקנית בארבע השנים האחרונות, והחשיפה העצומה שלו הייתה בגדר מפץ גדול בצד הימני של הזירה. "פוקס ניוז" נסקו עם הרייטינג, "ניוזמקס" הפכה לשם שיש להתחשב בו ואילו "וואן אמריקה ניוז" נהנו מאזכורים כאלה או אחרים - ולו כקוריוז. אפילו ערוץ הטלוויזיה GNews של המיליארדר הסיני המפוקפק גו וונגוי, חבר של כבוד במאר א-לאגו, מנסה להסתנן לשיח. מה היה להם להציע קהל האמריקני? סרטוני סקס של האנטר ביידן (בנו של הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן). הסרטונים הללו, מזויפים או אותנטיים? לא נדע. מלכתחילה אף גוף תקשורת שמכבד את עצמו לא יתעסק באשפה הזאת. מדובר ברף נמוך מדי אפילו עבור נאמני טראמפ בתקשורת, אך לא עבור סטיב באנון המושמץ, יועצו לשעבר של טראמפ. בעבר עמד באנון בראש האתר השמרני "ברייטברט", והיום הזרועות התמנוניות והשמנוניות שלו לוחצות על כפתורים בערוץ "החדשות" הסיני ותכני הפורנו שבו.
6 צפייה בגלריה
אנשים
אנשים
השמיצו אותו בלי בושה. האנטר ביידן
(צילום: Handout/GettyimagesIL)
התחרות על שירותיו של טראמפ כאיש תקשורת כבר החלה, ובקרוב היא תוזנק באופן רשמי כשהוא ייצא ממעונו בבית הלבן. מי יזכה בפרס הגדול? לא ידוע. מה שברור הוא שטראמפ עצמו זקוק לנוכחות הטלוויזיונית הזאת לא פחות משהערוצים חושקים בו. לא רק בגלל תשוקתו המפורסמת לתשומת לב ורייטינג. התואר נשיא לשעבר לא מזכה אותו בסמכויות בלעדיות ובהגנות רבות העוצמה שבאות עם התפקיד. כאזרח מן המניין הוא ימצא עצמו חשוף לתביעות והליכים משפטיים אזרחיים ופליליים, וכאלה יש לא מעט. כאושייה טלוויזיונית מוכרת לפחות תהיה ברשותו האפשרות להילחם על דעת הציבור ולגייס אותה לטובתו במאבקו מול הרשויות. הנוכחות התקשורתית שלו מסוגלת להושיע אותו מזרועות החוק? זה לא יזיק. כך או כך, הוא חייב להישאר על סדר היום הציבורי. הוא חייב להמשיך לשדר - מהאחוזה במאר א-לאגו, הסוויטה במגדל טראמפ במנהטן או באולפני "פוקס ניוז" הסמוכים. או אם אין ברירה - מתא הכלא הקרוב למגוריו.