מעת לעת, מזה כמה שנים, דונלד טראמפ נוהג להתנתק מחשבון הטוויטר ולהרים טלפון לחבריו ברשת פוקס. לפעמים בשעת צהריים לבריאן קילמיד ואיינסלי אירהארד ב-Fox and Friends, לפעמים בשעת ערב למיודדותיו לורה אינגרהם וג'נין פירו, וכשהוא ממש רוצה לשפוך את הלב - הוא תמיד מוצא אוזן קשבת אצל חברו הקרוב, שון האניטי. יחסי הגומלין בין הנשיא לעיתונאי הרשת שגשגה, עד כדי כך שחלק מצופיה לא תמיד הצליחו להבחין היכן מסתיים מערך הדוברים של הבית הלבן והיכן מתחילה המערכת בשדרה השישית בניו יורק, ממש לא רחוק ממגדל טראמפ. אבל בליל הבחירות, כשבפוקס הכריזו כי ג'ו ביידן ניצח באריזונה, הנשיא הזועם לא היה מעוניין לדבר עם אף אחד. בינתיים, על פי הדיווחים, אין בכוונתם להכריז על ביידן כנשיא הנבחר, אבל ספק רב אם זה מה שישכך את אכזבתו של הנשיא המכהן מהרשת. במקום זה הוא שלח את עוזריו לנזוף בחברים. לשעבר?
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
(צילום: AP)
תחילה היה זה דובר הקמפיין ג'ייסון מילר שהרים טלפונים לבכירים במערכת החדשות עם דרישה לחזור בהם מהתחזית הקודרת, בהמשך חתנו של טראמפ ויועצו הקרוב ג'ארד קושנר התקשר לבוס הגדול רופרט מרדוק והביע תרעומת על ההכרזה שמקרבת את ביידן משמעותית לבית הלבן. בדרך כלל טענות, מענות, תביעות ובקשות טובה היו מתקבלות ונענות בחפץ לב מצד בעלי הברית של הנשיא בפוקס. אולם הפעם הפנייה של נציגיו נדחתה בתוקף. ערוץ החדשות התמיד בקביעתו כי אריזונה נצבעה בכחול, והעורך הראשי ארנון מישקין הופיע על המסך באופן אישי כדי להסביר ולאשרר את ההחלטה. זאת לתדהמתו של טראמפ, שצפה בשידור ממטה הבחירות ולא האמין למראה עיניו. זוהי התפתחות מפתיעה, אבל לא בלתי צפויה. מרדוק מן הסתם לא מעוניין להיקשר לספינה השוקעת, ואחרי כמה וכמה משברים ביחסים שעברו לאחרונה, אין בו גם רצון להשליך לעברו גלגלי הצלה כבעבר.
התדהמה של טראמפ בוודאי התעצמה כשאל מול ההתעקשות של פוקס, דווקא אמצעי התקשורת המושמצים מהצד הליברלי - CNN וניו יורק טיימס - נמנעו מלהכריע בנוגע לאריזונה, בייחוד כשבניגוד לכמעט מאה ההופעות שלו בפוקס מאז הפיכתו לנשיא, טראמפ לא העניק ולו ריאיון אחד ל-CNN במהלך ארבע השנים האחרונות. מבחינתו מדובר בבגידה של ממש, וכפי שגילו רבים וטובים במהלך כהונתו, טראמפ תובע נאמנות אישית ומי שמעז להתכחש אליה - סובל מנחת זרועו. אלא שעכשיו, כשסיכוייו לחזור לבית הלבן הולכים וקטנים, האיומים של טראמפ הם איומי סרק. האניטי, אינגרהם ופירו עדיין מקורבים אליו ומייחלים להצלחתו, אולם נראה שהבוס שלהם כבר מסתכל הלאה. ככה זה בעולם העסקים הקר והאכזר, שגם מרדוק וגם טראמפ מכירים היטב.
לאורך השנים היו משברים קלים ביחסים בין טראמפ ומרדוק. על אחד מהם כתב העיתונאי מייקל וולף בספרו Fire and Fury מ-2018, וסיפר כי המיליארדר האוסטרלי כינה את הנשיא "אידיוט מזוין" בסיום שיחה על מדיניות ההגירה של הממשל. עם זאת, השניים המשיכו בתקשורת רציפה ונהגו לשוחח לפחות פעם בשבוע. היחסים נשארו יציבים וחזקים עד לתפנית שארעה בחודש האחרון, ככל הנראה על רקע הופעת הסימנים הרבים לכך שג'ו ביידן צובר תאוצה וצפוי לנצח בבחירות. מרדוק, כמו טראמפ, לא אוהב לוזרים. הוא גם לא רוצה להמר עליהם.
4 צפייה בגלריה
שמרו על קשר קרוב - ואז הגיעה ההתרחקות. רופרט מרדוק
שמרו על קשר קרוב - ואז הגיעה ההתרחקות. רופרט מרדוק
שמרו על קשר קרוב - ואז הגיעה ההתרחקות. רופרט מרדוק
(צילום: gettyimages)
ערוץ החדשות כמכלול המשיך בקו השמרני, ויצא נגד המועמד הדמוקרטי ובעיקר נגד בנו האנטר, אולם הנסיון הזה נכשל כשתיאוריות קונספירציה שונות מצאו לעצמם מקום בשידורים, אך לא זכו לתהודה מספקת. ככל שגבר הלחץ במחנה טראמפ, נראה שהנשיא לא הסתפק בשיתוף הפעולה הפורה עם פוקס, ותבע לעצמו את ניהול העניינים תוך פגיעה באוטונומיה של הערוץ, בעיתונאיו ובמה שנותר מהאמינות שלהם. מרדוק, כך נראה, החל להתנתק מהנשיא בהדרגה. בדיווח של אתר "הדיילי ביסט" מה-15 באוקטובר, נכתב שמרדוק החליט להרחיק עצמו מהנשיא בגלל הטיפול הלוקה שלו במגפת הקורונה ועל רקע הציפיות למפלתו בבחירות. בתגובה לדיווח, אמר המיליארדר האוסטרלי בן ה-89: "אין תגובה, חוץ מזה שמעולם לא קראתי לו אידיוט".
לא רק הציפיות למפלה של טראמפ הביאו להתרחקות של מרדוק, אלא גם העייפות הגוברת מהתלונות החוזרות ונשנות מצד הנשיא בנוגע לסיקור שלו בערוץ. על פי הדיווחים, טראמפ היה נוהג להטריד את מנוחתו של הבוס המקשיש עם בקשות כאלה ואחרות, ולצדן הטענות הקטנוניות שלו. לאלה גם התווספו קרע בין בני משפחת מרדוק בנוגע להתנהלות רשת פוקס, ופרישת הבן הצעיר ג'יימס מהוועד המנהל בעקבות סיקור מזלזל, לטענתו, של שריפות הענק במולדתם, אוסטרליה. בהיעדרו, הבן הבכור לקלן נותר לנהל את התאגיד, שכן הדבר האחרון שרופרט היה מעוניין בו זה שאנשי הקמפיין של טראמפ ישלחו את זרועות התמנון שלהם לתוך הנהגת האימפריה התקשורתית, וינסו להשתלט עליה.

מקורב למרדוק: "תוצאות הבחירות זה הכול ביזנס בשבילו"

על אף ערוץ ההידברות הפתוח שעמד לו מאחורי הקלעים של הפקת הערוץ, כשטראמפ לא קיבל את שרצה בסתר - הוא יצא למתקפה על הרשת בפומבי. כך למשל ב-25 בספטמבר, אחרי פרסום סקר לא מחמיא מטעם פוקס, הוא צייץ: "אחד הסקרים הכי גרועים של 2016 היו של פוקס. הם טעו באופן מגוחך. הם הבטיחו להחליף את הסוקרים, אבל לא עשו זאת. הם דוגמים יותר דמוקרטים באופן שאפילו ילד יבין מה מתרחש". בהמשך, טען כי הרשת מלאה ב"שונאי טראמפ" ואף קרא בריאיון לייב בפוקס לפיטוריה של כתבת הביטחון שלהם, ג'ניפר גריפין, בגלל דיווח שלא נעם לו. על פי כתבה במגזין "ואניטי פייר", מרדוק החליט לעמוד מאחורי אמינות הסקרים שיוצאים מאמתחתו, וגם מאחורי הכתבת שלו - מה שהגביר את הכעס של טראמפ. "רופרט כבר לא תומך בו", צוטט מקורב לנשיא. בתגובה השיב מקורב למרדוק: "תוצאות הבחירות זה הכול ביזנס בשבילו".
הכול קשור לכסף וכוח, וכאיש עסקים, טראמפ יכול להבין ואף להעריך את זה. אבל על פי שלושת הכ"פים של חבר הכנסת הישראלי, מיקי זוהר, צריך להתייחס גם לכבוד - וטראמפ הלחוץ והנרגז פגע בכבוד של מרדוק ופוקס, כשהטיל רפש באחד מהעיתונאים הבכירים והמוערכים שיש לרשת, כריס וולאס, שהנחה את העימות הראשון עם ביידן. "הוא ישאל אותי שאלות קשות וזה יהיה לא הוגן, אין לי ספק לגבי זה. אבל הוא נשלט על ידי השמאל הקיצוני", חזה טראמפ בריאיון רדיופוני לקילמיד ערב העימות. ביום שאחרי האירוע, במהלכו האשים את וולאס בהתנכלות קבל עם ועדה, הנשיא חזר להכפישו בריאיון לערוץ פוקס ניוז: "ביידן נחנק, הוא לא הצליח לענות על השאלות. כריס וולאס הגן עליו. איבדתי הרבה מהכבוד לכריס וולאס". אפשר להבין את טראמפ, שרגיל לסיקור חיובי מצד האניטי, אינגרהם ופירו, אולם מנקודת מבט מערכת החדשות של פוקס, וולאס נחשב לאחד העיתונאים האמינים והמוערכים של הערוץ.
4 צפייה בגלריה
מבוכה ברשתות הטלוויזיה האמריקניות שמתנערות מהכרזת הניצחון של טראמפ
מבוכה ברשתות הטלוויזיה האמריקניות שמתנערות מהכרזת הניצחון של טראמפ
הואשם על ידי טראמפ בהתנכלות לו. כריס וולאס
(צילום: FOX NEWS)
ככל שהלחץ שלו גבר לקראת הבחירות, טראמפ הביע יותר אכזבה מהסיקור הלא מפרגן מספיק לטעמו מצד פוקס, ואף יותר לאור העובדה שהם מוכנים לשדר תשדירי בחירות של הדמוקרטים (בתשלום, כנהוג). ב-12 באוקטובר, קצת אחרי שהתאושש מהמפגש הלא נעים שלו עם נגיף הקורונה והתכונן לשוב למסלול הקמפיין, החליט הנשיא לצאת נגד הרשת הסוררת. "פוקס ניוז מאפשרים יותר תשדירים שליליים לגבי מאשר כל הרשתות האחרות ביחד. זה לא כמו בימים עברו, אבל אני אזכה לניצחון גדול יותר מאשר ב-2016", צייץ והביע את געגועיו לרוג'ר איילס, מי שהיה יו"ר פוקס ניוז והודח בבושת פנים ב-2016 בעקבות פרשת הטרדות מיניות בערוץ. בצד הביקורת, הוא הוסיף פעולת תגמול כשקרא לקהל להצטרף לשידור הישיר מהכנס שלו בפלורידה בערוצים שונים, ובראשם הרשת השמרנית החדשה החביבה עליו - One American News.
קשה להאמין שהחלטת פוקס ניוז להעביר בשידור ישיר את נאומיו של ברק אובמה, שהצטרף לקמפיין של ביידן בשבוע האחרון לפני הבחירות, הייתה מונעת מנקמנות בטראמפ, אולם האחרון ככל הנראה ראה את הצעד הזה כעלבון אישי נגדו. כך לפחות טען בציוץ שלו מה-27 באוקטובר: "פוקס ניוז משדרים את הנאום המזויף נטול הקהל של אובמה עבור ביידן, אדם שהוא בקושי יכול להביע בו תמיכה מכיוון שאינו מאמין שהוא ינצח". נוכחותו של אובמה מהווה פגיעה אישית בטראמפ, שמזה שנים מנסה באופן אובססיבי למחוק את מורשתו. בשיחה עם התקשורת, אמר כי הוא מאוכזב מהרשת ושוב נשבה בנוסטלגיה כשאמר ש"דבר כזה לא היה קורה עם רוג'ר איילס".
איילס אגב הלך לעולמו במאי 2017, ולמרות שפוקס נותרו בגישתם השמרנית ונטו להציג באופן חיובי את טראמפ בעזרת האניטי, אינגרהם, ג'סי ווטרס ומנחים אחרים שתומכים בו, ניכר כי במחלקת החדשות ניסו המגישים להפגין אובייקטיביות בסיקור הבחירות, לפחות למראית עין. כאמור, סיקור אובייקטיבי נתפס בעיני טראמפ כבגידה אישית בו, אולם בניגוד לעבר, העורכים והמגישים של מהדורות החדשות לא נתנו על כך את הדעת. וכך, למשל, התקבלה ההחלטה להכריז בהקדם על אריזונה כמדינה כחולה שנפלה בחיקו של ביידן. דוגמה נוספת היא ריאיון שערכו ברט באייר ומרתה מקאלום בערב הבחירות עם דוברת הבית הלבן, קיילי מקניני - לרוב אורחת רצויה במהדורת החדשות של פוקס, שהפעם נאלצה לענות על שאלות קשות בנוגע למהלך המשפטי לביטול הצבעות דואר בפנסילבניה.
למשדר הבחירות הצטרף גם טאקר קרלסון, חבר בכיר בנבחרת המגישים הדעתניים של פוקס ותומך נלהב של טראמפ בדרך כלל, שלפתע הטיל את האחריות להפסד המתקרב בבחירות על הנשיא עצמו: "אני תמיד אומר לילדים שלי 'אם אתם מפסידים - אתם צריכים להאשים את עצמכם'. אני חושב שזה חשוב מוסרית לכולנו, לא רק לפוליטיקאים". באופן כללי, הסיקור של פוקס בערב הבחירות ובימים שחלפו מאז הדגיש את הקרע בין מגישי החדשות לפרשנים, שבדרך כלל סוגרים את יום השידורים. זה ניכר במיוחד בהתייחסות להכרזה של טראמפ, על כך שבכוונתו לפנות לבית המשפט העליון מכיוון שלטענתו יש מאחורי הבחירות הונאה של הדמוקרטים.
בעוד שהאניטי, אינגרהם ואחרים ניסו לבסס את ההאשמות של טראמפ למרות היעדר ראיות כלשהן, אנשי מערכת החדשות הטילו ספקות בטענות הללו, מה שבוודאי העיב על אנשי הקמפיין הרפובליקנים. עורך החדשות כריס סטיירוולט הכריז בשידור חי כי "לא ראינו שום ראייה לכך שמשהו נעשה לא בסדר", וגם כריס וולאס קבע: "האם יש איזושהי הוכחה חזקה להונאה? לא נראה שהתקבלה אחת כזו עד כה. יש כמה האשמות אבל בלי הוכחות חזקות". העובדה שרבים כל כך במערכת החדשות של פוקס מסתייגים מטענות קמפיין טראמפ, שהן התקווה היחידה בשלב זה לניצחונו בבחירות, היא מהלומה לא פשוטה לנשיא שנלחם על חייו הפוליטיים וזקוק לתמיכת המחנה שלו.
4 צפייה בגלריה
ג'נין פירו בריאיון עם דונלד טראמפ
ג'נין פירו בריאיון עם דונלד טראמפ
לא מצליחה להגן עליו. ג'נין פירו בריאיון עם דונלד טראמפ
(צילום: FOX NEWS)
טראמפ הגיע לבית הלבן נישא על תדמית האאוטסיידר, שהגיע לרסק את הממסד הפוליטי הבירוקרטי ששלט בוושינגטון לאורך עידנים. למרות כמה וכמה שערוריות שנקשרו בנשיאותו ובאנשים שהקיפו אותו, והביקורת הציבורית שספג על התמודדותו עם משבר הקורונה, טראמפ הצליח לבדל את עצמו מהזירה הפוליטית המושמצת בציבור האמריקני. מי ששימרו את התדמית הזאת שלו כאנטי-ממסדי וכלוחם בתקינות הפוליטית הם מנחי, מגישי ועורכי פוקס ניוז, שיצאו נגד הדמוקרטים, הבירוקרטים, הפוליטיקאים, אנשי החוק ועיתונאי המיינסטרים שהתנכלו לו, לטענתם. אולם היום, כשהם חוזים במפלתו, הם נסוגים מהגיבוי שנתנו לו לאורך השנים ומסרבים להצהיר נאמנות למי שהיה הגיבור המהולל של האגף השמרני של אמריקה.
בסוף, כמו שמרדוק, טראמפ וגם מיקי זוהר יודעים, מדובר בשילוב של ביזנס ואינטרסים. בסוף הכול קשור לכסף, כוח וכבוד. בלי הסמכויות המפליגות שעמדו לרשותו כנשיא ארצות הברית, טראמפ עתיד לאבד את הכוח האדיר שהיה בידיו. לפי הדיווחים והפרסומים בשבועות האחרונים, הוא מתמודד גם עם לא מעט צרות כספיות. אם וכאשר הנושים ידפקו על דלתו - ובעקבותיהם גם נציגי זרועות החוק - הוא יתקשה לממן את הוצאות המשפט שצפויות לו כאזרח טראמפ, איש העסקים הפרטי. ללא תמיכת ערוץ פוקס ניוז, ישנה סבירות שגם מעט הכבוד שנותר לו יתפוגג ככתם אפל בין דפי ההיסטוריה או כאינספור ציוצים בטוויטר על צג המחשב, לא על מסך הטלוויזיה.