זהו זה, אפשר להתחיל לנשום לרווחה, כי 2020 מאחורינו. לא שזה אומר שהכול הסתדר בעולם. הקורונה עוד נושפת בעורפנו גם עם מסכה, ולמרות שהתחלנו להתחסן, ההופעות המוזיקליות שכל כך התגעגענו אליהן בשנה האחרונה עוד לא נראות באופק. ובכל זאת, 2020 הייתה שנה מוזיקלית להפליא. האמנים הגדולים בעולם הסתגרו בבתיהם ונאלצו לחשוב על דרכים יצירתיות חדשות להפיץ את המוזיקה שלהם, כדי להכניס בדל של אור בתקופה חשוכה. הם הקליטו שירים חדשים, הוציאו כאלה שהיו כבר על הכוונת, הופיעו באופן מקוון והתחברו יותר מתמיד לרשתות החברתיות ובעיקר לטיקטוק, שצברה תאוצה ושינתה את פני תעשיית המוזיקה.
8 צפייה בגלריה
דה וויקנד, הארי סטיילס
דה וויקנד, הארי סטיילס
הזוכים הגדולים במצעד. דה וויקנד והארי סטיילס
אז מה היה לנו השנה? שילוב של להיטי פופ מהוקצעים כדוגמת Watermelon Sugar של הארי סטיילס, Blinding Lights של דה וויקנד, Break My Heart של דואה ליפה ו-Dynamite של BTS, רוק נשי עדין ומתחוכם מבית בילי אייליש (My Future) ומיילי סיירוס (Midnight Sky), ושיתופי פעולה בין ענקים כמו אריאנה גרנדה וג'סטין ביבר עם Stuck With U, טיילור סוויפט ובון איבר עם Exile, וכמובן - קארדי בי ומייגן די סטליון בשיר החתרני והפרובוקטיבי WAP. יותר מהכל - נדמה כי המוזיקאים לא נתנו לקורונה לשבור את רוחם, אלא להיפך - הם ניסו להרים כמה שיותר, כדי שבמבט לאחור נסתכל על 2020 לא רק כעל השנה שהחזיקה אותנו בבתים, אלא כזו שגרמה לנו להתאחד ולהתעודד בעזרת המוזיקה.

שירי השנה:

הכינו את מערכת התופים: למקום הראשון במצעד הבינלאומי השנתי 2020 של ynet וגלגלצ בהגשת דלית רצ'שטר, הגיע הלהיט Blinding Lights של דה וויקנד. לא, השנה היא לא 1984 ואלה לא א-הא או דוראן דוראן ששרים את השיר הממגנט הזה, אלא איש סוף השבוע, דה וויקנד. ב-3:20 דקות, הוא הצליח להתיך באופן מבריק פופ סינתיסייזרי של שנות ה-80 ואת רוח הניו-ווייב של אותו עשור צבעוני אך אפל, יחד עם טקסט עדכני לתקופת סוף העולם. מה שהונדס באולפן מבעוד מועד כשיר המועדונים המושלם, הפך בעל כורחו לכזה שמקשיבים לו באוזניות בלוטות' ורוקדים לבד בחדר, כאילו אף אחד לא רואה. עד שתעלו לטיקטוק, כמובן.
אל המקום ה-2 הגיע אולי השיר הכי צבעוני וכיפי בשנה המלנכולית הזו - Watermelon Sugar של הארי סטיילס. מה שנשמע כמו שיר הלל לפירות הקיץ המתקתקים התברר ככזה שמדבר על מין אוראלי, או לפחות כך טוענות התיאוריות ברשת. סטיילס, אגב, העדיף להשאיר את זה פתוח לפרשנויות. בכל מקרה, מדובר בשיר הקיץ האולטימטיבי, למרות שלא באמת היו לנו השנה חופשות שוות או משהו לזכור מיולי-אוגוסט האחרונים.
במקום ה-3 נמצא Dance Monkey של המוזיקאית האוסטרלית Tones and I. גם אתם לא הבנתם מה אתם שומעים בפעם הראשונה ואז הייתם חייבים להקשיב עוד 20 פעם לפחות? אתם לא לבד. משהו בשיר הזה כל כך מדבק, שבהחלט יש לו פוטנציאל להיות מוטציה מוצלחת של הקורונה.
במקום ה-4 נחתו אנשי מארון 5 האהובים פה עד מאוד עם השיר Memories, הנשען על הקטע הבארוקי "הקאנון של פכלבל", אם תהיתם מה לגגל. את המקום ה-5 לקחה הבלדה Before You Go של לואיס קפלדי הסקוטי, שהכניס קצת גיטרות וקול צרוד למצעד הפופי והמסונתז שהתהווה השנה. את המקום ה-6 מאיישת בילי אייליש עם הסינגל Everything I Wanted אותו כתבה עם אחיה ושותפה לדרך, פיניאס. בתחילת הקליפ, בו מצולמים השניים, כתוב: "פיניאס הוא אחי וחברי הטוב ביותר. לא משנה מה יהיו הנסיבות, תמיד נהיה שם אחד בשביל השנייה". אין מתיקות כזו.
במקום ה-7 במצעד נמצא הארי סטיילס עם השיר Adore You, שנשמע כמו המחווה הרומנטית האולטימטיבית, ובמקום ה-8 ניצב לו ג'סטין ביבר בדואט הנוגה והכן Lonely עם בני בלאנקו, שגרף יותר ממיליארד וחצי צפיות ביוטיוב. מה שנקרא, בקטנה. את המקום ה-9 קטף הסינגל Positions של אריאנה גרנדה, שעוד נראה אותה לא מעט במצעד. השיר, שיצא רק באוקטובר האחרון, הפך בחודשים ספורים לאחד הלהיטים הגדולים של השנה, ולא בכדי. עם הקול הקטיפתי של גרנדה, הפקה שמזכירה את השירים הגדולים של תחילת שנות ה-2000 וקליפ מעצים, מדובר בשלאגר, אם אפשר עדיין להשתמש במילה הזו. את העשירייה הראשונה של המצעד הבינלאומי השנתי של ynet וגלגלצ חתמה במקום ה-10 אווה מקס עם Kings & Queens מתוך אלבום הבכורה שלה, Heaven & Hell.

אנשי השנה: הארי סטיילס

8 צפייה בגלריה
הארי סטיילס
הארי סטיילס
הארי סטיילס
(Getty Images)
האיש, האבטיח והסטייל הבלתי נלאה לא נתן לקורונה לעצור אותו השנה. הוא הוציא שירים בקצב (שלושה מהם נכנסו למצעד הנוכחי), עשה היסטוריה כשהפך לגבר הראשון שהופיע על שער ווג (ועוד בשמלה) ואפילו זכה לחיקוי ב-SNL על ידי לא אחר מאשר טימות'י שאלאמה. עם שירי פופ קליטים וממכרים וקליפים צבעוניים ומתקתקים, סטיילס גרם לשנה האחרונה להיראות קצת פחות נוראית ממה שהיא הייתה, ורק על זה מגיע לו איזה פרס, כמו נגיד איש השנה במצעד הבינלאומי השנתי 2020 שהענקתם לו בצדק רב.

בילי אייליש

בילי אייליש היא קונצנזוס. אם הייתה רצה לבחירות בישראל היא הייתה לוקחת בקלות ומאחדת בין כל קצוות המפה הפוליטית. כזו היא אייליש. בכישרון אין קץ היא נערצת על ידי כולם - חובבי אינדי, פופ, רוק, היפ הופ וכל ז'אנר שאפשר לחשוב עליו. חמושה ביושרה אמנותית בלתי מתפשרת, סגנון מוזיקלי ייחודי ואינטליגנטי, סטייל אינדיבידואלי וכמובן, באחיה פיניאס בעל ידי הקסם, אייליש בת ה-19 היא כל מה שאפשר לרצות ממוזיקאית. לא פלא שכל העולם התאהב בה, כולל אתם הגולשים, שבחרתם לא פחות משלושה סינגלים שונים שלה שנכנסו למצעד במקומות מכובדים.

דה וויקנד

8 צפייה בגלריה
דה וויקנד
דה וויקנד
דה וויקנד
(צילום: AFP/MTV)
לא ברור מה יש בו, באייבל מקונן טספיי, דה וויקנד בשבילכם, שמצליח לזקק פופ בצורה כל כך טהורה ומוצלחת. אולי זה הקול שמזכיר את מייקל ג'קסון הצעיר, ההפקה האייטיזית הגאונית או דמותו האניגמטית והחמקמקה. בכל אופן, משהו בו כבש את לב המיינסטרים ונבחר על ידכם לא רק כאיש השנה במוזיקה, אלא גם זה שקטף, בסופו של דבר, את המקום הראשון במצעד עם Blinding Lights המופתי. אגב, בטקס הגראמי הקרוב הוא לא מועמד לאף פרס, ואף הספיק להתלונן על כך. אז איפה חותמים על העצומה, כי זו בהחלט שערורייה שאין כדוגמתה.

השיר הגרוע של השנה: WAP של קארדי בי ומייגן די סטליון

אתם הצבעתם ובחרתם - WAP של קארדי בי ומייגן די סטליון הוא השיר הגרוע של 2020. אין ספק שהלהיט הענק (ששמו הוא קיצור ל-Wet Ass Pussy) יצר היסטריה מטורפת ברחבי העולם, בשנה שגם ככה לא היה צריך הרבה כדי להדליק אותנו. שתי הכוכבות הענקיות לא חששו לרגע לשיר על איבר המין שלהן ולצאת בקליפ שנראה כמו טריפ צבעוני בעולם מקביל.
יש שהיללו את השתיים ואת קריאתן המשחררת והפמיניסטית ועודדו את החתירה שלהן תחת תעשיות הפופ וההיפ הופ, שמאפשרות לגברים לשיר מה שבא להם, אך דורשות מנשים להיות מעודנות ודיסקרטיות. מן העבר השני היו השמרנים ברחבי העולם, ובעיקר בארצות הברית, שנחרדו מהטקסט הפרובוקטיבי ורצו לצנזר כל שורה (יש שיטענו שהגרסה המצונזרת שנשלחה לרדיו עם המונח Wet and Gushy, אפילו יותר גס). אבל אם השיר הגיע גם למקום ה-18 במצעד הבינלאומי השנתי, כנראה שלא מעט מכם בהחלט אהבתם אותו.
ובהפוגה קצרה מהמצעד - אל דלית רצ'שטר באולפן ynet הצטרף הזמר רביב כנר ("רסיסים") לריאיון על השנה החולפת ועל הדרך גם כיבד אותנו בשני ביצועים נהדרים. הראשון, לשיר החדש שלו "רוצה שלום", והשני ל-Ain't No Sunshine של ביל וית'רס המנוח, שמת באפריל השנה.
כמו כן, במהלך המשדר נפרדנו מהמוזיקאים הגדולים שהלכו לעולמם ב-2020, מקני רוג'רס הכל-אמריקני, דרך המלחין האיטלקי האגדי אניו מוריקונה ועד גיטריסט העל, אדי ואן היילן.

השירים במקומות 20-11:

את המקום ה-11 במצעד הבינלאומי השנתי 2020 לקחו ליידי גאגא ואריאנה גרנדה עם הדואט Rain On Me כי מה יכול לצאת רע בשיר עם שניים מהקולות היותר עוצמתיים ומרגשים שניפקה תעשיית הפופ בשנים האחרונות? מיד אחריהן במקום ה-12 נמצא Midnight Sky של מיילי סיירוס, שמתקרבת בשנים האחרונות יותר ויותר לכיווני רוק ופאנק, ומציגה פרסונה מוזיקלית מרתקת ומקורית שמוכיחה שהיא כאן כדי להישאר לעד.
למקום ה-13 הגיעה דואה ליפה עם Break My Heart. את לב הישראלים ליפה כבר שברה במאי האחרון, כשביקרה את מדיניות ישראל במהלך לייב בחשבון האינסטגרם שלה. ועדיין, כנראה שאת השירים הממכרים שלה קשה לשכוח או לבטל. במקום ה-14 נחת הפאוור-קאפל המוזיקלי אריאנה גרנדה וג'סטין ביבר עם Stuck With U. השניים הוציאו את הסינגל עוד בחודש מאי, בשיא התפרצות הקורונה, וההכנסות ממנו עברו לגיוס כספים לעובדים חיוניים שנפגעו במגפה. חמודים. במקום ה-15 חזרה דואה ליפה עם Physical, שכל כולו רפרנסים ומחוות לפופ והאופנה האייטיזית, מ"פלאשדאנס" ועד ל-Physical הנצחי של אוליביה ניוטון ג'ון.
8 צפייה בגלריה
אריאנה גרנדה, ליידי גאגא
אריאנה גרנדה, ליידי גאגא
אריאנה גרנדה וליידי גאגא
במקום ה-16 נמצאים ג'ייסון דרולו ו-Jawsh 685 עם Savage Love, ואחריהם במקום ה-17, הישר מדרום קוריאה, להקת BTS עם Dynamite - השיר הראשון באנגלית של חבורת הבנים הצבעונית. האם באמת אפשר להבין מה הם שרים? לא לגמרי, אבל זה לא מפריע לאווירה הכיפית והמרימה. במקום ה-18 נמצא, כאמור, WAP של קארדי בי ומייגן די סטליון, שנבחר גם לשיר הגרוע של השנה. במקום ה-19 קבלו את ג'ייסון דרולו עם הרבה "דה דה דה דה דה" ו-Take You Dancing שלו, ובמקום ה-20 את קמילה קביו עם Liar, מתוך האלבום השני שלה, Romance.

מקומות 30-21:

אל המקום ה-21 הגיע In Your Eyes של איש השנה, דה וויקנד. האם יש שיר מתאים יותר לתקופת הקורונה כשכל מה שיכולנו לתקשר מולו היה זוג עיניים ומסכה? כנראה שלא. גם אשת השנה בילי אילייש, נמצאת כאן בעשירייה, הפעם עם No Time To Die במקום ה-22. מדובר בשיר הנושא מתוך ג'יימס בונד החדש בעל אותו השם, שיציאתו נדחתה ל-2021. הסינגל כבר יצא מזמן, ובהחלט עשה חשק להיכנס כבר לאולם הקולנוע ולראות קצת אקשן שהוא לא התור בכניסה לאיקאה. במקום ה-23 נמצאת אחת המוזיקאיות הכי מסקרנות ומרעננות בזירה העולמית כרגע, דוג'ה קאט עם Say So. עובדה נחמדה: השיר צבר תאוצה בזכות כמה אתגרי ריקוד פופולריים בטיקטוק, ומאז סרטונים איתו ברשת החברתית נצפו למעלה מ-7.5 מיליארד פעמים.
8 צפייה בגלריה
הארי סטיילס, דואה ליפה
הארי סטיילס, דואה ליפה
הארי סטיילס ודואה ליפה
ואם התגעגעתם קצת לאווירה הלטינית ששלטה בשנים האחרונות במוזיקה העולמית, הבלאק אייד פיז דאגו לספק לכם מנה הגונה עם Mamacita - הסינגל שהפיק להם ג'וני גולדשטיין הישראלי (וזוכה פרס מפיק השנה במצעד הישראלי השנתי הנוכחי) יחד עם וויל.איי.אם, ובשיתוף אוסונה וג'יי ריי סול, שהגיע למקום ה-24 המכובד. משם אנחנו עוברים למקום ה-25 עם האחים ג'ונאס ו-What A Man Gotta Do. שניים מהם הבינו מה גברים צריכים לעשות - להתחתן עם סופי טרנר ופריאנקה צ'ופרה, אלא מה. במקום ה-26 נמצא ג'סטין ביבר עם Yummy.
למקום ה-27 הגיע הרמיקס ל-Savage האגדי של מייגן די סטליון, שעבור גרסתו החדשה הצטרפה זמרת קטנה ולא מוכרת בשם ביונסה. במקום ה-28 הגיעו מדוזה, בקי היל והגוד בויז עם Lose Control, ובמקום ה-29 מככב עוד רמיקס, הפעם של הדי ג'יי הקזחי Imanbek ל-Roses של הראפר Saint Jhn. את המקום ה-30 מקדש Holy של ג'סטין ביבר וצ'אנס דה ראפר, ואמרו אמן.

מקומות 40-31:

במקום ה-31 נחת דרייק עם Toosie Slide המרקיד שלו, ומיד אחריו, במקום ה-32 נמצאים קמילה קביו ודה-בייבי עם My Oh My. במקום ה-33, עם משב רוח אינדי-פולקי רענן מחכים טיילור סוויפט וג'סטין ורנון, איש בון איבר, עם השיר Exile מתוך Folklore, אלבום ההפתעה שהוציאה סוויפט השנה. אחרי הצלחת הדואט הנ"ל, השניים ראו כי טוב והמשיכו להקליט יחד גם באלבום הנוסף והנהדר שסוויפט תקתקה השנה, Evermore. במקום ה-34 חזרה אלינו בילי אייליש, הפעם עם My Future הענוג, אולי השיר המרגיע ביותר של 2020 המטורללת והמדאיגה.
8 צפייה בגלריה
ג'סטין ביבר, קמילה קביו
ג'סטין ביבר, קמילה קביו
ג'סטין ביבר וקמילה קביו
במקום ה-35 עומד בגאון השיר (Death Bed (Coffee for Your Head של המוזיקאי הקנדי Powfu שמארח את Beabadoobee הפיליפינית-בריטית. ולא, לא נרדמנו על המקלדת, אלו שמות הבמה שהם בחרו לגמרי בעצמם. משם עברנו ישירות לנסיך הארי. לא בעלה של מייגן, כמובן, אלא הארי סטיילס, עם הסינגל Cherry שבחרתם בו למקום ה-36. במקום ה-37 התייצבו דה-בייבי ורודי ריץ' עם Rockstar, ובמקום ה-38 אנחנו מוסרים ד"ש לתחילת שנות ה-2000 עם אמינם וג'וס וורלד והסינגל Godzilla, מתוך אלבומו ה-11 במספר של דה ריל סלים שיידי.
במקום ה-39 נמצא Mood של 24kgoldn ואיאן דיור שצבר תאוצה בטיקטוק עד שהגיע למקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקני. אגב, אחד מהאנשים שחתומים על כתיבת השיר והפקתו הוא עומר פדי הישראלי בן ה-20, שכבר הספיק להיות מועמד לגראמי על עבודתו באלבום של המוזיקאית אלה מאי.
את המצעד הבינלאומי השנתי 2020 של ynet וגלגלצ חתמו בחגיגיות הבלאק אייד פיז וג'יי באלווין עם (Ritmo Bad Boys for Life) במקום ה-40. כי מי יכול לעמוד בקסם הלטיני של באלווין וההרמות של וויל.איי.אם וחבריו האפונים שמסמפלים יחד באופן מושלם את The Rhythm of the Night של להקת קורונה(!) האיטלקית מ-1993. סגירת מעגל עם שנת 2020 או צחוק הגורל? כנראה שכל התשובות נכונות.
פורסם לראשונה: 12:03, 31.12.20