בתי הקולנוע סגורים, הטקסים והפסטיבלים נדחים או משתנים למתכונת דיגיטלית, וגם ההפקות המקומיות לא מצליחות להרים את עצמן. עתידה של תעשיית הקולנוע לא ברור, אך בדבר אחד המומחים תמימי דעים – מה שהיה הוא לא מה שיהיה. האם בקרוב נראה סרטים על נגיף הקורונה, שבהם השחקנים יעטו מסכות? והאם בכלל נזכה לצפות בהם באולמות – או שהצפייה הביתית תיהפך לסטנדרט?
"אנחנו נחווה קולנוע בצורה שונה ללא ספק", אומר בריאיון לאולפן ynet החוקר ומבקר הקולנוע ד"ר שמוליק דובדבני. "היום יותר ויותר פלטפורמות ביתיות נכנסות לשימוש. חברות מדברות על להוציא סרטים ישר לפלטפורמות הביתיות. אני גם לא בטוח עד כמה אנשים ימהרו לחזור אל בתי הקולנוע". אייל בורס, ראש מסלול קולנוע וטלוויזיה בבית הספר לתקשורת של אוניברסיטת אריאל, אופטימי יותר מדובדבני: "אחרי הרבה חודשים שאנשים יושבים מול המחשבים שלהם – הם התגעגעו למסך הגדול, לשבת באולם גדול עם עוד אנשים סביבם, התגעגעו לפופקורן, והם ירצו לחוות סרטים שאי אפשר ליהנות מהם על המסך הקטן".
לדברי בורס, השיתוק שגזרה המגפה על בתי הקולנוע הוא חסר תקדים. "בשפעת הספרדית שבה מתו 50 מיליון בני אדם – באף שלב הקולנוע לא היה סגור כמו שהוא היום", הוא אומר, אך ממשיך בתחזית החיובית שלו, "הקולנוע שרד את כל המשברים – גם מגפות, גם משברים כלכליים, גם את כניסת הטלוויזיה והווידאו הביתי. הוא ישרוד גם את המשבר הזה".
1 צפייה בגלריה
שמוליק דובדבני ואייל בורס
שמוליק דובדבני ואייל בורס
"הקולנוע ישרוד את המשבר". שמוליק דובדבני ואייל בורס
(צילום: אבי חי)
המשברים משפיעים גם על נושאי הסרטים? דובדבני: "הקולנוע תמיד הגיב מאוד מהר למשברים האלה. אולי הדוגמה הבולטת ביותר זה המשבר הכלכלי הדרמטי של 1929. אז באמת ראינו סרטים, בעיקר קומדיות, שהראו ששיתוף פעולה בין בעלי ההון ומעמד הפועלים יכול להציל את אמריקה מהמשבר הזה, למשל 'זה קרה לילה אחד'. גם אחרי המשבר העולמי ב-2008 יצא הסרט 'מכונת הכסף', שמדבר עליו. מעניין לראות מה יהיה עם משבר הקורונה".
בורס: "הקולנוע אוהב קודם כול לשקף את המשבר. הוא אוהב לשקף אותו בצורה קצת בדיונית כמו בז'אנרים של סרטי אימה ומתח, אבל אחר כך גם אוהב להתעסק עם זה ולתת ביקורת על המצב. בהתחלה יוצאים סרטים דוקומנטריים שמשקפים את המצב ומנתחים אותו. למשל, אחרי מגפת האיידס יצאו בשנות ה-90 הרבה סרטי ערפדים, כמו 'בלייד' ו'ראיון עם ערפד', שנתנו אות אזהרה לגבי הנושא של דם, סקס ופיתוי. ב-2008 יצא 'האביר האפל', שמתייחס לפיגועי 11 בספטמבר, ועוסק בניסיון של באטמן למנוע מהג'וקר לפוצץ בניין ויוצא לנקמה. זה מתכתב עם התפיסה שארצות הברית יצאה לנקמה בעיראק". לריאיון המלא צפו בוידיאו שבתחילת הכתבה