"עכשיו הבנתי למה יש לי יותר עוקבים בטיקטוק מאשר באינסטגרם. כי בשביל לעשות טיקטוק צריך להיות מצחיקים ובשביל לעשות אינסטגרם צריך להיות יפים", אומרת הטיקטוקרית אוריאן ספיבק. ונראה שהדברים שלה ממצים באופן מושלם את הקסם של הרשת החברתית הזאת.
במשך שנים התרגלנו לכך שהחוויה ברשתות החברתיות מעוררת בנו תחושות נחיתות: משפיעני רשת הוציאו לנו את העיניים עם חופשות פוטוגניות, מנות במסעדות יוקרה וגוף מפולטר ונטול פגמים. אבל אז גילינו שאפשר גם אחרת. טיקטוק הגדירה מחדש איך נראים כוכבי רשת. אנשים מושלמים עם חיים יפים? זה כבר לא מספיק. האפליקציה הביאה איתה דור חדש של כוכבים שמבקשים להראות את עצמם כמו שהם.
2 צפייה בגלריה
אור
אור
כבר לא מספיק להיות מושלמים. אור
(צילום מסך)
אנשים שלרוב נדחקים לצידי הבמה, הופכים לכוכבים. לא משנה מה הנטייה המינית שלהם, אם הם עשירים או עניים, דתיים או חילונים, על הספקטרום האוטיסטי או בעלי נכות - מי שמשתף את החיים שלו בצורה אותנטית ולא מתנצלת, יכול להיות כוכב. ולא מדובר פה רק בגחמה של צעירים - כוכבי טיקטוק באים בכל הגילים ובכל הצורות. קחו לדוגמה את הטיקטוקרית בת ה-90 ליליאן דרוניאק, שהסרטונים שלה הגיעו למיליוני צפיות (וגם בטיקטוק הישראלי אפשר למצוא כוכבים מפתיעים, כמו למשל עדנה ינאי, אמא של מיכל ינאי, שהפכה לאחרונה לכוכבת טיקטוק בעצמה).
אבל לא הכול ורוד, והמשפט "אין פרסום רע" לא תמיד נכון. בשנה שעברה בת-אל פרנס בת ה-21 מבני ברק בסך הכל העלתה לטיקטוק סרטונים שלה רוקדת, אבל לא עבר זמן רב והיא כבר נהייתה תופעה. אלפי עוקבים התאהבו בחרדית היוצאת בשאלה שלא דפקה חשבון לאף אחד. בת-אל שיתפה את העוקבים בחייה, מבלי לפחד לחשוף גם את החלקים הפחות יפים - מהעבודה כקופאית בסופר ועד היחסים הקשים והמורכבים עם אימא שלה.
יחד עם תגובות מפרגנות ואוהבות, הגיעו גם תגובות ארסיות ומרושעות."לא אומרים דבר כזה, אפילו לא בצחוק. אני לא יודעת מאיפה זה מגיע, מאיפה החוצפה והעזות", היא הגיבה. באיזשהו שלב, התגובות הקשות דחקו אותה אל הקצה.
2 צפייה בגלריה
בת אל פרנס
בת אל פרנס
תגובות מפרגנות לצד ארסיות. בת-אל פרנס
(צילום מסך)
במקרה אחר, נערה בשם אור, שנמצאת על הספקטרום האוטיסטי, התחילה לתפעל חשבון טיקטוק. הסרטונים שלה נהיו ויראליים והיא צברה קהל מעריצים אדוק שעקב אחרי כל מה שקרה בחייה. אבל אז, חלק מהעוקבים השתמשו בתמימות שלה לרעה - והתחילו לשאול אותה בסרטוני לייב שאלות בעלות אופי מיני. התשובות שלה הוקלטו והופצו ברחבי הרשת, עד שלבסוף הגיעו לאימא שלה, שתגובתה לא איחרה לבוא.
"אור ילדה מקסימה, אני מודה לבורא עולם שיש לי ילדה כזאת. ילדים על הספקטרום האוטיסטי פחות מבינים סיטואציות חברתיות, מה לומר, מתי לומר, למי לומר. בבקשה מכם, תפסיקו להפיץ את הסרטון הזה. מי שכן יודע ובוחר ללעוג לזה או בוחר להפיץ את זה, זה מזיק", אמרה האם. לסיפור הזה, אגב, יש סוף טוב: אימה של אור הבינה כמה חשוב לבתה לתקשר עם העוקבים שלה, ובמקום חשבון הטיקטוק, פתחה קבוצת ווטסאפ מיוחדת לעוקבים, שמאפשרת לה לפקח ולשמור על ביטחונה האישי. בניהול הקבוצה מסייע לה אביב רומנו, נער בן 15.
עולה כאן שאלה מוסרית - אם סרטון מגיע לאלפי שיתופים וצפיות, אבל זוכה בעיקר לתגובות לועגות ובריוניות - האם זה לגיטימי להמשיך להפיץ אותו? האם אתה הופך את האדם שבסרטון לכוכב רשת - או קורבן לבריונות? סביר להניח שהאמת היא איפשהו באמצע. כי אולי בפעם הבאה שהילדים שלנו ייתקלו בילד קצת חריג, הם לא ייבהלו או יתפסו מרחק. הם פשוט יגידו "היי, הוא נראה כמו כוכב הטיקטוק האהוב עליי".