הסופר חיים באר מתמודד הבוקר עם ביקורת קשה בעקבות דברים נוקבים שאמר על הציונות הדתית. בריאיון ששודר אמש (א') בכאן 11, במסגרת התוכנית "פגישה עם רוני קובן", אמר באר כי הוא רואה את הציונות הדתית "כמו גידול שפירי שהפך להיות לגידול סרטני". לשאלת המראיין קובן, "עד כדי כך?" השיב באר: "כן, כן".
(חיים באר בתכנית "פגישה עם רוני קובן")
"בעיניי, בייחוד הצורה שמדבר סמוטריץ' על מדינת הלכה, זה טירוף מוחלט", אמר באר בריאיון, "למרות שאני שומר שבת, ואני הולך לבית כנסת ואני אוהב להתפלל - ואני אדם דתי, הייתי אומר, בלי התפאורה - אני מבועת מהגסות והאכזריות. בעיניי זה לא יהודי. זה צד מסוים ביהדות שהיה מרוסן, ופתאום הוא התפרץ". לשאלת המראיין לאן הציונות הדתית תוביל את החברה הישראלית אם יעלה בידה, ענה הסופר: "לעוד מדינה מזרח תיכונית מהסוג של סעודיה, שכבה עשירה, הרבה מאוד משרתים. טיפולי המרה זה יהיה הדבר הכי פחות... יהרגו אותם. יהרגו את ההומואים".
מיד לאחר שידור הקטע, בתאגיד השידור פרסמו הודעת הבהרה מטעמו של באר, לפיה התכוון בדבריו להנהגת הציונות הדתית בלבד, ולא לקבוצה בכללותה. בריאיון ששודר הבוקר בגלי צה"ל שב והתנצל: "אני מצטער על כך שלא הדגשתי דבריי כוונו רק להנהגה ולא לאנשי הציונות הדתית שבאתי מתוכה. מה זה גידול סרטני? זאת בעצם רקמה בריאה שהפכה חולה. אני באמת חושש שאם לבנט וסמוטריץ' יהיה כאן רוב מוחלט נהיה כמו סעודה".
1 צפייה בגלריה
חיים באר
חיים באר
חיים באר
(צילום מסך, כאן 11)
ברחבי הרשת מיהרו להגיב לדברי הסופר. חבר הכנסת אופיר סופר ממפלגת האיחוד הלאומי כתב: "מחכה לראות האם כל אותם עיתונאים, ראשי ערים ופובליציסטים יגנו את הזוהמה שיצאה מפיו של חיים באר כפי שעטו על הרב רפי". דברי הח"כ מתייחסים לסערה שהתחוללה בעקבות הדברים שאמר שר החינוך, הרב רפי פרץ, על הקהילה הגאה בריאיון למוסף "7 ימים" ב"ידיעות אחרונות".
אהרן דב הלפרין, המייסד והעורך הראשי של שבועון כפר חב"ד, טען כי חיים באר זוכה ליחס מועדף בשל השתייכותו הפוליטית: "אני ממליץ לסופר חיים באר לברך מחר בקריאת התורה 'הגומל'. אם היה אומר ל-100 תלמידים שהשמאל 'גידול סרטני' - חייו היו נהפכים לסיוט. התקשורת הייתה עושה בו לינץ' ימים ארוכים. אבל למזלו הטוב הוא אמר בפני 100 אלף צופים רק על הציונות הדתית שהיא 'גידול סרטני'. הוא יכול לישון במנוחה". עמיחי שיקלי, מייסד ומנכ"ל המדרשה למנהיגות ציונית תבור, כתב: "בכוחה של באר להעניק מי חיים ומי מוות, ובחרת בחיים צווינו אולם הפעם בחר באר להשקות אותנו במי שנאה רעים, עצוב".
הליגה נגד השמצה בישראל פרסמה הודעה מטעמה: "לאנשי רוח וספר תפקיד חשוב בעיצוב פניה של החברה ובהתוויית דרך מוסרית וערכית. לאמירות מכוערות כאלו כלפי ציבור שלם בישראל אין מקום, אנו קוראים לו להתנצל בהקדם. הרב עמיחי אליהו, יושבת ראש איגוד רבני הקהילות, צוטט באתרים המזוהים עם הציונות הדתית: "לשמוע ולא להאמין. דברי שטנה נגד ציבור שלם הפועל למען שמירה על העם והארץ, מקבל עוד ועוד דקירות בבטן הרכה והשמאל שותק".