כותרות החדשות הכריזו שהמאייר זאב אנגלמאיר נעצר במהלך הפגנת סוף השבוע בבלפור, אבל הרבה יותר מדויק יהיה לומר ששושקה, האלטר אגו הנשי שלו, היא זאת שנעצרה. במובן מסוים הייתי מצפה שאנגלמאיר יישב בבית, ייצפה בחדשות על המעצר וירטון שהוא הזהיר את שושקה מהשלכות האקטיביזם, אלמלא הוא היה צריך להיות בתוכה, ליטרלי, כדי להביא אותה לרחוב הירושלמי או לכל מקום אחר.
אנגלמאיר עצמו כבר הודה בכמה ריאיונות בעבר שהוא לא סובל הפגנות, לא מאמין ביכולתן לשנות משהו, ושהוא לא היה הולך אליהן אלמלא שושקה הייתה לוחצת. הקומיקסאי הפרוע, שסוגר 58 שנות אבסורד, עיצב את אמנות ההומור שלו כבר כשהיה ילד, בקייטנת "הצברים העליזים" שניהל אביו במשך עשור. שם, בין השוקו ללחמנייה, הוא עיצב את הקולאז'ים הראשונים שלו, שבהמשך הפכו למזוהים איתו כל כך בעבודתו בשלל מגזינים ועיתונים ("חדשות", "מוניטין", "הארץ", "העיר" וגם "ידיעות אחרונות").
5 צפייה בגלריה
זאב אנגלמאיר
זאב אנגלמאיר
לא סובל הפגנות. זאב אנגלמאיר
(צילום: יובל חן)
כשהיה בן 14 המשפחה שלו עברה לגור בוויניפג, קנדה. הניכור החברתי הוביל אותו להתרכזות אובססיבית בציור, ומאז הוא לא הפסיק לבטא את עצמו, גם עם חזרתו לארץ. הפעם הראשונה שהוא קיבל על האמנות שלו כסף, אגב, היתה כשאדם שלא הכיר ביקש ממנו לצייר כמה דמויות של פופאי והתחמק מלפרט מה מטרתן. שלושה חודשים מאוחר יותר, כמו בסרטים, כשהיה בביקור אקראי בעיר הבירה פתח אנגלמאיר את המקרר בבית רק כדי לפגוש בפופאי שלו מציץ אליו מתוך חתיכות קרטון קטנות. אנגלמאיר עשה אחד ועוד אחד - והבין שהוא למעשה עיצב ציורים שהודפסו בהמשך על טריפים של LSD. גם דרך לזכות בתהילת עולם.
שושקה, לעומת זאת, הבלונדינית השמנמנה וורודת העור שאוהבת להסתובב בחוץ עירומה לחלוטין (למעט רימל, וגם זה לא תמיד), ראתה אור בפעם הראשונה על גג בית של חבר. היא נוצרה עירומה ומחייכת על דפי אטלס שאנגלמאיר שכח על הגג ורק למחרת הגיע לאסוף אותם. על אף גשם שוטף שירד באותו הלילה, שושקה שרדה ואפילו לא פיתחה שפעת. אנגלמאיר יגיד שזה בגלל שטמפרטורת הגוף שלה לרוב גבוהה במיוחד, וזאת גם הסיבה שהיא עירומה כל הזמן. שושקה הדו-ממדית פתחה מיד בקריירה מרשימה ככוכבת חוברות קומיקס אלטרנטיביות - הראשונה והמפורסמת שבהן היא "סטיות של פינגווינים", שיצאה בשנות ה-90 העליזות בתל אביב. הפתיחות והאימפולסיביות השמחה של שושקה הביאו לה לא מעט מכתבי אהבה ממעריצים, שאנגלמאיר אסף ושמר.
5 צפייה בגלריה
שושקה
שושקה
זכתה למכתבי אהבה רבים מהמעריצים. שושקה
(צילום: אביגיל עוזי)
זה לקח יותר מעשר שנים עד ששושקה עשתה מעשה וחצתה את הגבול אל הממד השלישי. זה קרה באירוע משמח מאוד שכמעט עלה לאנגלמאיר בחייו. ביוני 2016 התקיים ערב הפתיחה של תערוכת "הארץ המובתחת", התערוכה שהגשימה את כל הפנטזיות הפרועות של אנגלמאיר, וכללה בין היתר פופים בצורת ציצים, גפילטע-פישים ענקיים על הגג ורובוטים שמסתובבים בין האורחים ומבקשים מהם סיגריה. כדי למקסם את אירוע הפתיחה החליטה שושקה שהיא רוצה להתפרץ מתוך צדפה, כראשונת הבת מצווש. אלא שאיש לא לקח בחשבון שהצדפה, שהגיעה במיוחד מחיפה כדי שתתאים לגודל של שושקה, עמדה שעות בשמש והפכה לכור היתוך.
שושקה נכנסה לצדפה ולפני שהספיקה לומר "מה זה, טקילה? אפשר שלוק?" היא הבינה שהיא נכנסה לכבשן. תזמורת של 16 איש שעלצה בחוץ החרישה את הקריאות של שושקה, ואנגלמאיר הבין שהוא כנראה הולך לסיים את חייו בתוך צדפה ולבאס את אירוע הפתיחה. הוא עשה את מה שכולנו היינו עושים - ניסה למצוא תנוחה מצחיקה למות בה כדי להקליל את הטרגדיה כשהצדפה תפתח. אחרי 25 דקות ארוכות וחמות, כשהצדפה נפתחה סוף סוף, שושקה קירטעה החוצה ונשאה את הנאום שלה, המומה ואסירת תודה.

חבר המועצה שהתפטר, הפמיניסטיות שזעמו

אומנם שושקה נוצרה כדי לבקר באופן חד פעמי בעולם התלת-ממד, אבל בדיעבד התברר שהאירוע הזה, בו שושקה נולדה פעמיים, היווה את שריקת הפתיחה לים של אירועים אחרים. תוך חודש שושקה דילגה מפעילות אחת לאחרת, בין היתר היא שיחקה כדורגל בקבוצת נשים, עשתה גלישת קהל בהופעת רוק, ליטפה טפיר בספארי, רקדה על משאית במצעד הגאווה, התנסתה כמוכרת בפיצוצייה בהרצל. "לא ידעתי מה המקצוע שלי, אז ניסיתי הכל", הסבירה בריאיון. שושקה הרבה יותר פעילה וקלילה מאנגלמאיר, ולא פעם כשהקומיקסאי מגיע לאירוע ולא מבין למה אף אחד לא מסתכל עליו, הוא נזכר שהוא זאב, ומתאכזב.
5 צפייה בגלריה
שושקה בהופעה של "המסך הלבן"
שושקה בהופעה של "המסך הלבן"
לא ידעה מה המקצוע שלה - אז היא ניסתה הכל. שושקה בהופעה של "המסך הלבן"
(צילום: רז גרוס)
מהר מאוד שושקה זכתה גם לתהילה בינלאומית - זוג מאוהבים מפריז שעמדו להינשא החליטו שהם מעוניינים בשירותי החיתון של "הרבנית שושקה". החתן בחתונה שבר באגט במקום כוס, הוא בירך "אם אשכחך פריז, תישכח ימיני" ואת הטבעת הוא הוציא ממקום מחבואה הטבעי - הוואגינה של שושקה. בתמורה קיבלה שושקה את הבית של הזוג לשלושה שבועות, במהלכם היא שוטטה בעיר האורות, הצטלמה לסרט "אמנותי" למבוגרים בלבד כבולה לשער ברזל (עבור 400 יורו לחצי שעה), הרחיבה את רפרטואר הזינוק למזרקות האהוב עליה ואפילו נעצרה שלוש פעמים.
ההפגנות בבלפור אינן ההתנסות הראשונה של שושקה בתחום המחאה והאקטיביזם, כמובן. קדמה להן המחאה החברתית של 2018, במסגרתה היא יצאה בלילות כדי לכסות את העיר בכרזות "אנחנו או אנחנו", בעיצובו של אנגלמאיר - תגובת נגד לקמפיין הימין, "זה אנחנו או הם". באחד הימים שושקה תלתה כרזות במשך 15 שעות כשהיא נעולה בנעלי העקב האדומות שלה, ובסוף היום היא נאלצה להתפנות לאסותא, שם הרופאה המליצה לה להיפטר מהנעליים.
במקרה אחר הצליחה שושקה, אפילו בלי כוונה, לגרום לחבר מועצת העיר בירושלים להתפטר. היא הוזמנה להופיע בפסטיבל האמנותי הירושלמי, "שאון חורף", וחבר המועצה אריה קינג דרש לבטל את "מופע הזימה", שמחלל את עיר הקודש ומשחית את נפשותיהם של ילדיה הזכים - ולא, הוא יתפטר. שושקה, שתמיד הסבירה שהעירום שלה הוא טבעי ולא מיני, ושהיא פשוט אוהבת להסתובב עירומה (פעם אחת היא התלבשה והחברים שלה לא הכירו אותה!), התייעצה עם היועץ המשפטי של הפסטיבל ולבסוף החליטה להגיע לאירוע למרות הכל. חבר המועצה אכן מימש את איומו והתפטר.
5 צפייה בגלריה
שושקה בהפגנה נגד חוק הלאום
שושקה בהפגנה נגד חוק הלאום
מתנסה בתחום המחאה והאקטיביזם. שושקה בהפגנה נגד חוק הלאום
(צילום: עמית שעל)
זה לא הפריע לאתרים דתיים לפרסם מאמרים דמיוניים על שושקה. הם טענו שמדובר במופע עם אישה ענקית עירומה שמאפשרת לכולם לגעת באזורים האינטימיים שלה, שהיא מחלקת איברי מין נשיים לקהל ועוד אגדות שלא מביישות את האחים גרים או את התסריטאים של התנ"ך. לקראת יום הולדתה ה-60 של שרה נתניהו הציעה לה שושקה שאכטה מפייסל, במסגרת קמפיין של "נשים בירוק" (נשים מעשנות מריחואנה), שלקחה בו חלק. אגב, לא מעט אנשים טענו ששושקה נוצרה בדמותה של נתניהו, אבל היא נוצרה הרבה קודם ועל אף קווי הדמיון אין ביניהן קשר.
לא רק בקרב הדתיים עוררה שושקה מחלוקת. גם בקרב הארגונים הפמיניסטיים הושמעה לא פעם ביקורת כלפיה ונטען שאנגלמאיר מנכס את הגוף הנשי לטובת הגימיק שלו. אם תרצו קצה חוט נוסף לדיון הזה, דעו ששושקה סבלה לא פעם בעצמה מהטרדה מינית מצד גברים שניגשו וחפנו אותה ללא רשות. מחלוקת קלה נוספת נרשמה דווקא מבית, כשהבת הקטנה של אנגלמאיר, שהייתה אז בת 12, ביקשה ששושקה לא תבוא לאסוף אותה מבית הספר.
5 צפייה בגלריה
זאב אנגלמאיר
זאב אנגלמאיר
לא יצר את שושקה על בסיס שרה נתניהו. זאב אנגלמאיר
(צילום: אביגיל עוזי)
אם חוט המחשבה שלכם נמשך בלית ברירה לתהיות בנוגע להגיינה בעת קריאת הכתבה, דעו שככל שעובר הזמן - העור של זאב מזיע פחות ופחות כשהוא בתוך שושקה, אולם בכל מקרה, הוא מכבס אותה בממוצע פעם בשבוע. פעם הוא היה שולח אותה לניקוי יבש (בעלות 180 שקל) עד שהחליט לקחת את הסיכון ולהטביל אותה באמבטיית סבון ידנית.
לשושקה לוקח 12 שעות להתייבש ולפעמים אנגלמאיר לא מצליח להתאפק, והוא נאלץ להוציא את שושקה החוצה כשהיא עדיין לחה (לא שהייתם שמים לב לזה אם זה היה קורה בשבוע האחרון, למשל). זה קורה אחרי לילה של חרדות כי כששושקה תלויה בחוץ הוא חושש שמישהו יאסוף אותה ללא ידיעתו. בשלב מסוים הוא מצא פתרון חלקי - הוא ביקש שיתפרו לו שושקה נוספת, וככה נולדה שושקה התאומה הזהה, שניחנה באורח פלא בכל התכונות של שושקה המקורית.