אחרי שני שירים בעלי אופי פוליטי שלא עברו את אישור איגוד השידור האירופי (EBU): בלארוס נפסלה מהשתתפות באירוויזיון שיתקיים במאי הקרוב ברוטרדם שבהולנד.
הדרמה החלה לפני כשבועיים, כאשר השיר Ya Nuchu Tebya ("אני אלמד אותך") של ההרכב Galasy ZMesta שנשלח לתחרות כמייצג של בלארוס באירוויזיון עורר מהומה במדינה ומחוצה לה, בהתבסס על מילותיו המתייחסות במרומז לשלטונו של אלכסנדר לוקשנקו המכונה במערב "הדיקטטור האחרון של האירופה", ותומכות בו. איגוד השידור האירופי, האחראי על האירוויזיון, יצר קשר עם איגוד השידור הבלארוסי והודיע לו כי השיר בצורתו הנוכחית אינו זכאי להשתתף בתחרות כיוון שהוא "מטיל בספק את אופייה הבלתי פוליטי של התחרות".
2 צפייה בגלריה
מתוך הקליפ לשיר הבלארוסי לאירוויזיון
מתוך הקליפ לשיר הבלארוסי לאירוויזיון
מתוך הקליפ לשיר הבלארוסי לאירוויזיון
(צילום מסך, יוטיוב)
בעקבות המקרה, בלארוס התבקשה לשנות את מילות השיר או לשלוח שיר חדש אחרת תיפסל מהתחרות, אך מהפקת האירוויזיון נמסר אתמול (ו') כי גם השיר החדש שנשלח (של אותה הלהקה) אינו עומד בדרישות. "ההגשה החדשה מפרה גם היא את כללי האירוויזיון השומרים על תחרות נאותה, כזו שלא הופכת לאמצעי להשגת מטרה אידיאולוגית", והוסיפה: "כיוון שאיגוד השידור הבלארוסי לא הצליח לשלוח שיר מתאים במגבלות הזמן שניתנו לו, בלארוס, למרבה הצער, לא תשתתף באירוויזיון ה-65 בחודש מאי הקרוב".
2 צפייה בגלריה
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP)
בשנה החולפת, המשטר הבלארוסי דיכא ביד קשה הפגנות וגילויי מחאה נגדו, לאחר שהאופזיציה טענה כי לוקשנקו זייף את תוצאות הבחירות. בשיר המקורי שנשלח לתחרות נאמר, בין היתר (בתרגום חופשי): "הבט קדימה, שכח ממה שפורסם אתמול בתקשורת (...) ללא העבר, הכול יהיה קל יותר, אתה רק צריך לציית לי (...) העולם החופשי יתקיים בכל מקרה". הפזמון של השיר מבטיח: "אלמד אותך איך לרקוד, אלמד אותך לבלוע את הפיתיון, אלמד אותך לצעוד בתלם". כאמור, גם השיר החדש שנשלח למארגני התחרות בעל אופי פוליטי דומה ולכן נפסל.
אירוויזיון 2021 יתקיים השנה במתכונת חריגה בשל מגפת הקורונה, ככל הנראה מול קהל מצומצם ותוך שמירה על ריחוק חברתי. הנציגה הישראלית לאירוויזיון היא עדן אלנה, שתבצע בתחרות את השיר Set Me Free.