חודשיים לפני אירוויזיון 2021, תחרות השירים רושמת שערורייה ראשונה. איגוד השידור האירופי (EBU) הודיע היום (ה') כי אם בלארוס לא תכניס שינויים בשיר שלה לתחרות או תשלח שיר חדש, תיפסל השתתפותה בתחרות.
השיר Ya Nuchu Tebya ("אני אלמד אותך") של ההרכב Galasy ZMesta עורר מהומה רבה בימים האחרונים בבלארוס ומחוצה לה, ואף הוסר לאחרונה מהאתר הרשמי של האירוויזיון. הסיבה לכך טמונה במילותיו, המתייחסות במרומז לשלטונו של אלכסנדר לוקשנקו, המכונה במערב "הדיקטטור האחרון של אירופה". בשנה החולפת, המשטר הבלארוסי דיכא ביד קשה הפגנות וגילויי מחאה נגדו, לאחר שהאופזיציה טענה כי הנשיא זייף את תוצאות הבחירות.
2 צפייה בגלריה
מתוך הקליפ לשיר הבלארוסי לאירוויזיון
מתוך הקליפ לשיר הבלארוסי לאירוויזיון
מתוך הקליפ לשיר הבלארוסי לאירוויזיון
(צילום מסך)
בהודעה שפירסם היום איגוד השידור האירופי נכתב כי השיר "מטיל בספק את אופייה הבלתי-פוליטי של התחרות" וכי "התגובות לשיר מלמדות כי שמה הטוב של התחרות עלול להיפגע". באיגוד יצרו קשר עם איגוד השידור הבלארוסי, האחראי על בחירת השיר לאירוויזיון, והודיעו כי כי "השיר בצורתו הנוכחית אינו זכאי להשתתף בתחרות". על כן, המדינה תידרש לתקן את השיר או לשלוח שיר חדש, שיהלום את כללי התחרות. אם לא תעשה כן, היא תיפסל.
2 צפייה בגלריה
"הרודן האחרון של אירופה". אלכסנדר לוקשנקו
"הרודן האחרון של אירופה". אלכסנדר לוקשנקו
"הרודן האחרון של אירופה". אלכסנדר לוקשנקו
(צילום: AP)
בין היתר נאמר בשיר (בתרגום חופשי): "הבט קדימה, שכח ממה שפורסם אתמול בתקשורת (...) ללא העבר, הכול יהיה קל יותר, אתה רק צריך לציית לי (...) העולם החופשי יתקיים בכל מקרה". הפזמון של השיר מבטיח: "אלמד אותך איך לרקוד, אלמד אותך לבלוע את הפיתיון, אלמד אותך לצעוד בתלם". המילים הללו מושרות על רקע מוזיקת פופ קצבית ונעימה.
אירוויזיון 2021 יתקיים בחודש מאי ברוטרדם שבהולנד במתכונת חריגה בשל מגפת הקורונה, ככל הנראה מול קהל מצומצם ותוך שמירה על ריחוק חברתי. הנציגה הישראלית לאירוויזיון היא עדן אלנה, שתבצע בתחרות את השיר Set Me Free.