ארבעה חודשים לפני הבחירות, המוזיקאי קניה ווסט הכריז השבוע בטוויטר כי הוא מתכוון להתמודד לנשיאות ארצות הברית. אשתו קים קרדשיאן שיתפה את הציוץ, ואפילו אילון מאסק, היזם המיליארדר הביע בו תמיכה.
אם הראפר ומפיק העל אכן יתמודד על תפקיד מנהיג העולם החופשי, הוא יצטרך לגבור על המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן, שכרגע מוביל בסקרים, ועל הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, כשברקע אקלים פוליטי לא פשוט עם מגפת הקורונה שגבתה בארצות הברית יותר מ-130 אלף קורבנות ומחאות הענק באמריקה ובעולם כולו שניצתו עם הריגתו של ג'ורג' פלויד. אם הקהילה השחורה ותומכיה ינתבו את אנרגיות הזעם על הממסד לקלפיות - זה יכול להוביל לסוף עידן טראמפ. אבל האם ווסט הוא באמת איום על המועמדים לנשיאות או שמא מדובר בהטרלה נוספת של המוזיקאי שכבר הצהיר בעבר כי הוא מתכוון להתמודד בבחירות?
2 צפייה בגלריה
ליאור כהן עם קניה ווסט
ליאור כהן עם קניה ווסט
מודל לחיקוי עבור צעירים שחורים. קניה ווסט
(צילום: רויטרס)
"כולנו חשבנו שגם ההתמודדות של דונלד טראמפ היא בדיחה", אומרת מעין אפרת, פרשנית לפוליטיקה אמריקנית,"אני אחשוב שזה רציני כשהוא יעשה צעד אקטיבי כדי להתמודד. צריך להגיש טפסים, צריך לאסוף חתימות. עד היום הוא עוד לא הגיש רשמית את המועמדות".
ווסט בן ה-43 הוא אחד המוזיקאים המצליחים בעולם. הוא מכר יותר מ-140 מיליון עותקים מאלבומיו וזכה בעשרות פרסים. הוא מנהל מותג אופנה מצליח ורב השפעה ונשוי לאישה משפיעה לא פחות - קים קרדשיאן. בשנים האחרונות שמו נקשר בשורה ארוכה של שערוריות והתבטאויות פרובוקטיביות, בין היתר הוא הביע תמיכה בטראמפ בקמפיין הנשיאות בשנת 2016 ודיבר בכנות על שימוש בתרופות פסיכיאטריות והתמודדות עם הפרעה נפשית.
מהם הסיכויים של קניה ווסט להיות הנשיא הבא של ארצות הברית? "לנצח הוא לא יכול, כי גם אם הוא יירשם ויגיע לפתקי ההצבעה בכמה מדינות – יש הרבה מדינות, כולל גדולות, שבהן כבר נסגרה ההרשמה. זה אומר שבמדינות האלה לא יהיו פתקים שלו בקלפי, ואנשים יצטרכו לכתוב את השם שלו בכתב ידם. קשה להאמין שזה יקרה".
אבל גם אם קניה וקים לא יהיו הדיירים החדשים בבית הלבן בנובמבר הקרוב, לווסט עשויה להיות השפעה דרמטית על זהות הנשיא הבא. "אם יהיה קרב צמוד במדינה כלשהי", מסבירה אפרת, "וצעירים שחורים יחליטו כבדיחה או כהצבעת מחאה נגד הממסד להצביע לווסט במקום לביידן – זה יכול להכריע במדינות שלמות לטובת טראמפ".
למה דווקא הדמוקרטים הם הקהל הפוטנציאלי של ווסט? "על אף שווסט מחובר לטראמפ, הסיכוי שמצביעי טראמפ יזלגו אליו הוא נמוך. יש אומנם חלקים בקהילה השחורה שווסט עצבן מאוד לאורך השנים, בעיקר בחיבור עם טראמפ ובאמירות שלו שהם הביאו על עצמם את העבדות. מצד שני, יש עדיין הרבה צעירים שחורים שרואים בו מודל לחיקוי, תופסים אותו כאמן מצליח, קונים את הבגדים שהוא הוציא במאות דולרים, שומעים את המוזיקה שלו ומחזיקים ממנו דוגמה לגבר שחור שהגיע רחוק בכוחות עצמו".
צעירים רואים בווסט כמי שמייצג אותם טוב יותר משאר המועמדים. גם העובדה שהוא עשיר כקורח היום לא פוגעת בדימוי הזה, אלא רק מחזקת אותו. "הוא לא צריך להיות תלוי באף אחד בזכות ההישגים שלו והמעמד שהרוויח", מסבירה אפרת. לדבריה, הדמוקרטים מנסים לקרב אליהם בדיוק את אותם "אנשים עם תודעה פוליטית שמאוכזבים מהמפלגות ומיחסן לשחורים".
לו ווסט אכן ימצא את דרכו למירוץ וישנה מהותית את התוצאות, זו לא תהיה הפעם הראשונה שלמועמד קטן יחסית יש השפעה מכרעת. "בבחירות האחרונות, ב-2016, רבים האשימו את ג'יל שטיין, מועמדת המפלגה הירוקה, ש'גילחה' קולות מהילרי קלינטון בכמה מדינות צמודות - וכך טראמפ גבר עליה בהן ובסופו של דבר במירוץ כולו. בבחירות 2000 בין ג'ורג' וו. בוש לאל גור, המועמד הירוק ראלף ניידר גרף כמעט שלושה אחוזים מהקולות. אלה בחירות שידועות כצמודות מאוד, ובסופו של דבר הוכרעו בבית המשפט. כשהפער כל כך זעיר - שלושה אחוזים זה המון".
2 צפייה בגלריה
קים קרדשיאן
קים קרדשיאן
האישה הראשונה? קים קרדשיאן
(צילום: GettyImages)

קניה? יש מועמדת אפשרית מעניינת בהרבה

למרות הקמפיין הרדום של ביידן, הסקרים מראים כי הוא מתקרב בבטחה לבית הלבן. האם יש לו סיבה חדשה לחשוש? "כרגע לא נראה שבחירות 2020 יהיו צמודות במיוחד לפי הסקרים, אבל לפי השיטה האמריקנית גם ניצחון בהפרש קטן במדינה מסוימת יכול לעשות הבדל גדול ולהשפיע דרמטית על התוצאות. לכן גם מועמד שזוכה למעט קולות יכול לטרוף את הקלפים".
ניצחונו של טראמפ בבחירות 2016 סימן עידן חדש באמריקה, כשאיל ההון הוכיח שכל אחד יכול להתמודד – ואף להיבחר לנשיאות. אפרת מתארת את ווסט כמועמד צבעוני וחריג בנוף אף יותר ממנו: "טראמפ אומנם השתעשע בתחילת שנות ה-90 בהתמודדות לנשיאות - ולכן גם ההתמודדות שלו ובטח הניצחון שלו ב-2016 הפתיעו את כולם - אבל היה לו כבר קשר לפוליטיקה. ווסט לא נתפס כדמות פוליטית, לא ידוע כתורם גדול לקמפיינים ולא הופיע בכלל באירועים פוליטיים, בשונה מטראמפ שהיה מחובר הרבה שנים לעולם הזה".
טראמפ אולי גרם לנו לחשוב שהכול אפשרי, אבל אפרת סקפטית מאוד ביחס לכוונותיו של ווסט: "אני מהמרת שההאשטג בסוף ציוץ ההכרזה #2020vision מרמז על פרויקט חדש. אולי אלבום חדש, אולי מהלך עסקי כלשהו". לדבריה, גם הונם של הזוג ווסט עלול להוות בעיה: "קים קרדשיאן מכרה לאחרונה חלק מהמותג שלה ונכנס לזוג הרבה כסף, וגם ווסט הכניס הרבה מעסקה שסגר, כך שמועמדות לנשיאות נראית פחות ריאלית עם כל הכללים הפיננסיים שצריך להקפיד עליהם. גם המירוץ עצמו דורש זמן, כסף ואנרגיה, וקשה לי להאמין שזה הכיוון של ווסט. הגיוני יותר שהוא משתמש בזה כדי להוביל מהלך ציבורי ומסחרי אחר".
ואם כבר הזכרנו את קרדשיאן, דווקא היא עשויה להפציע ככוכבת בשמי הפוליטיקה האמריקנית. "לקרדשיאן יש יותר הצלחות במישור הפוליטי. בשנים האחרונות היא עוסקת ברפורמות במשפט הפלילי, ומוציאה מהכלא אנשים שנגזר עליהם עונש מופרז או שגוי. אגב, היא מנצלת את הקשרים של קניה עם טראמפ, וחלק מהחנינות שהיא משיגה הן בזכות פניות ישירות שלה לנשיא. אולי בסוף היא תיכנס לפוליטיקה".