לפחות דבר חיובי אחד התרחש בעולם בעקבות כניסתה של הקורונה לחיינו: הכפר הגלובלי הקים מעבדה ומדעני העולם שיתפו פעולה במטרה למצוא חיסון בזמן הקצר ביותר, כולל התרומה הצנועה שלנו כאומה הראשונה המתחסנת תמורת קצת מידע. שיתוף פעולה מהסוג הזה אולי מציל היום חיים, ולפי הדוקו "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי", ששודר אמש (ב') ב-HOT8 (ולפני חצי שנה ב-ITV הבריטי), עשוי היה גם להציל את חייה של מדלן מקאן, הילדה הבריטית בת הארבע שנעלמה לפני 13 שנים.
לא לחינם הוגדרה פרשת ההיעלמות של מקאן כהיעדרות המפורסמת ביותר בעולם. המקרה עינה את הנפש בחוסר הוודאות ובמסתורין שאפף אותו, בכאב ובאכזריות שאפיינו אותו. למרות מאמציהם הרבים של ההורים, תשומת הלב התקשורתית הרבה שהופנתה למקרה (סרטי דוקו וכתבות אקטואליה שמנסות לפצח את התעלומה עדיין פוקדות את המסך למרות הזמן הרב שעבר) וגם התגייסות רצינית - מעל 12 מליון ליש"ט עד כה רק בבריטניה - של כוחות חוק בכמה מדינות (גרמניה, בריטניה ופורטוגל), התעלומה עדיין לא זכתה לפיתרון חד משמעי.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
התעלומה עדיין לא זכתה לפיתרון חד משמעי. מדלן מקאן
(באדיבות HOT8)
רק לפני חצי שנה הכריזה משטרת גרמניה כי בידיה חשוד שככל הנראה ביצע את החטיפה, וכי רוב הסיכויים שמדלן אינה בחיים. אותו חשוד, אגב, ששמו כריסטיאן ברוקנר, מרצה כיום מאסר על אונס תיירת. בעקבות ההכרזה, סרט דוקו בן שעה שהופק על ידי ערוץ ITV הבריטי כבר לא מנסה למצוא עוד רמזים, אלא עובר לשלב הפניית האצבע המאשימה. משטרת פורטוגל, שחיפפה את החקירה, סירבה לשתף פעולה עם חוקרים אירופאים שהגיעו למקום ונתנה לחשוד המרכזי להימלט למרות שראיות שונות הובילו אליו ואפשר היה לאתר אותו. רק עדות שנמסרה בגרמניה, לפיה אדם שישב בבר התרברב שהוא יודע מה קרה למדלן ופרטיו נמסרו למשטרה המקומית, הובילה להתעוררות החקירה בגרמניה.
3 צפייה בגלריה
כריסטיאן ברוקנר מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
כריסטיאן ברוקנר מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
התרברב בבר שהוא יודע מה קרה. כריסטיאן ברוקנר, מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
(באדיבות HOT8)
"המצוד אחרי החשוד המרכזי" לוקח את צופיו למסע דחוס בדיעבד, בעקבות ילדותו של החשוד המרכזי (פדופיל עם הרשעות קודמות), קורותיו הפליליים ואישיותו המפוקפקת. הסרט מזנק בין פורטוגל של 2007, השנה בה אירעה החטיפה, לגרמניה של 2016, שם התגלו תמונות פורנוגרפיות של ילדים במפעל נטוש בו התגורר החשוד. משם הוא חוזר לבריטניה של תקופת החטיפה, ואז לגרמניה של ימינו, שבה מוחזק כיום ברוקנר, ולפורטוגל, שם המשטרה מתמודדת עם הזמן הקצר שנותר לה לעבודה על החקירה לפני שהמקרה יתיישן.
כל העומס הזה מנסה לאזן את הסרט מול חוסר הוודאות הגדול שנותר בעינו - אי יכולתם של כל הנוגעים בדבר להוכיח שברוקנר הוא אכן האיש שלהם. כל המרואיינים מתעקשים שהאשם האמיתי אכן נתפס, אבל בהיעדר גופה או הודאה, המרכיב האפשרי הנוסף שינעץ את התיק הוא עדות. החוקרים עדיין מייחלים לעדות כזאת, שהסיכוי למצוא אותה, בהתחשב בזמן שעבר, הוא קלוש. בינתיים הזמן עובד לטובת ברוקנר. הוא עלול - או עשוי, תלוי את מי שואלים - להשתחרר מהכלא בשנה הקרובה ולהשאיר אחריו הרבה אנשי משטרה מתוסכלים וזוג הורים אחד כאוב שמייחל למנוחה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
מייחלים למנוחה. הוריה של מדלן מתוך "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי"
(באדיבות HOT8)
במובן הזה, "מדלן מקאן: המצוד אחרי החשוד המרכזי", בניגוד לסרטים קודמים בנושא, כבר מתחיל במלאכת הסיכומים - ההתפכחות המרירה, הסקת המסקנות והפקת הלקחים. גם הגזרה הזאת, אגב, לא מתאפיינת באופטימיות. "אף אחד לא מבטיח שמקרה כזה לא יתרחש שוב", מצהיר אחר המרואיינים, חוקר בכיר בסקוטלנד יארד שחקר את הפרשה. "ואם הוא יקרה, אני לא בטוח שהפעם דברים יתנהלו אחרת, כי אני לא בטוח שלמדנו את הלקח שלנו מהמקרה".