ב-1999, במילאנו, האמן האיטלקי מאוריציו קטלן הדביק לקיר בעזרת סלוטייפ את הגלריסט שלו, מאסימו דה קרלו, באקט שנראה קצת כמו צליבה.
2 צפייה בגלריה
עבודתו של מאוריציו קטלן
עבודתו של מאוריציו קטלן
עבודתו של מאוריציו קטלן, לפני שנאכלה
(צילום: רויטרס)
כעת, 20 שנה לאחר מכן, קטלן ביצע פעולה דומה - כשהדביק בננה אמיתית לקיר בעזרת סרט הדבקה, בגלריית האמנות באזל במיאמי. היצירה, העונה לשם "קומיקאי", עוררה עניין רב כשנמכרה ב-120 אלף דולר. אלא שגורלה העגום של הבננה, שכונתה "סמל למסחר גלובלי, וכלי הומוריסטי קלאסי", לא איחר לבוא, והיא נאכלה.
מי שאחראי לכך הוא אמן הפרפורמנס דייויד דאטונה, שתירץ את המעשה בכך שהיה רעב. אכילת הבננה העניקה משמעות חדשה לדבריו של בעלי הגלריה, כשאמר יותר מוקדם השבוע כי "עבודתו של מאוריציו לא עוסקת רק בחפצים, אלא בשאלה איך חפצים נעים בעולם".


אך אל דאגה, לא הכל אבוד עבור רוכש היצירה, שוודאי לקח בחשבון כי במוקדם או במאוחר יתמודד עם אובדן הבננה - אם לטובת קיבה רעבה או כתוצאה מריקבון. היצירה, מתברר, הגיעה עם תעודת אחריות, שאומרת כי הבעלים רשאי להחליף את הבננה, בכל בננה שתימצא בעיניו ראויה.
ואכן, העבודה הוחייתה במהירות כשבננה חדשה החליפה את זו הקודמת, תנצב"ה.
2 צפייה בגלריה
עבודתו של מאוריציו קטלן
עבודתו של מאוריציו קטלן
היה רעב, לגיטימי. הבננה לאחר אכילתה
(צילום: רויטרס)
קטלאן, שקנה את הבננה בשוק פירות מקומי, ידוע בעבודותיו הקומיות. בין השאר עלה לכותרות בזכות עבודתו "אמריקה" - אסלה מתפקדת לחלוטין עשויה מזהב 18 קראט, אותה הציב במוזיאון הגוגנהיים לשימוש המבקרים (שכבר הספיקה להיגנב בינתיים מהמוזיאון בחודש ספטמבר), ועליה נאמר כי היא מטרתה להמחיש את עודף העושר במדינה.
מופעים שונים של יצירה שמתכלה מעצמה נראו במחוזות האמנות לאורך השנים. למשל במקרה של יוקו אונו, כשבתערוכה שלה מ-1966 הציבה תפוח סמית' פשוט על כן זכוכית, ומתחתיו כיתוב מוזהב שמכריז "תפוח". כך גם הכירה את ג'ון לנון, שביקר בתערוכה, ובחוצפתו נגס בתפוח.


כזכור, מי שלאחרונה חיסל את יצירתו לעיניו המשתאות של הקהל היה בנקסי, כשלפני שנה יצירתו "ילדה עם בלון" נמכרה במכירה פומבית במיליון ליש"ט, ומיד לאחר מכן גרסה את עצמה, מה שהעניק לה את השם החדש Love is in the Bin, יצר מבוכה בקרב הנוגעים בדבר, והעלה שאלות על ערכם האמיתי של חפצים והחשיבות העצמית של עולם האמנות.