יותר משנה מאז נחשפה פרשת סדרת הדוקו-ריאליטי "מחוז ירושלים", במסגרתה הושתלו נשקים בבתיהם של תושבי שכונות במזרח ירושלים על ידי שוטרים לצורך צילומי התוכנית בערוץ כאן - המחלקה לחקירות שוטרים הודיעה היום (ג') למתלוננים כי היא החליטה לסגור את התיק בפן הפלילי נגד השוטרים.
ארבעה תושבי מזרח ירושלים, באמצעות עורך דינם מוחמד רחאל, הגישו תלונה למח"ש בעקבות התנהלות השוטרים, אולם כעת כאמור נודע על סגירת התיק במישור הפלילי והעברתו למשטרה להמשך הליכים משמעתיים נגד השוטרים שביצעו לכאורה את השתלת הנשק.
2 צפייה בגלריה
מתוך מחוז ירושלים
מתוך מחוז ירושלים
מתוך "מחוז ירושלים"
(צילום מסך מתוך "מחוז ירושלים", כאן 11)
במסגרת הפרשה, נחשף כי לצורך צילומי הסדרה ששודרה בכאן, הושתלו נשקים בבתיהם של תושבים, על מנת להמחיש את עבודת שוטרי המחוז. הפרסום עורר סערה לאחר שהתושבים התלוננו כי בעקבות השתלת הנשק ואי מעצרם, שכניהם סברו כי הם משתפי פעולה עם המשטרה ולכן חשו סכנה לחייהם.
במסגרת הטיפול בפרשה - הוסרו קטעי הוידאו שמציגים את תושבי השכונה ואת השתלת הנשק מאתר האינטרנט של כאן ונפתחה בדיקה.
מאז החלה הפרשה, המשטרה פרסמה את ממצאי התחקיר שלה, ממנו עלה כי "שוטרים הבינו שמותר לצלם סצנות לא אמיתיות". לטענת המשטרה, "הקושי בתפיסת הפיקוד והשליטה והמעורבות המצומצמת של מפקדים ברמות שונות, שנדרשת מאוד בהפקה ארגונית שכזו - גרמה לכך שבשלב הצילומים נותר ניהול ההפקה בהיבט המשטרתי בידי ההפקה, שהאינטרסים שלה שונים מהאינטרס המשטרתי. צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך ותוכנית צילום מסודרת וללא קביעת תחומי אחריות וגבולות מותר ואסור לשוטרים בזמן הצילומים. נמצא חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה ובמתן מעטפת הולמת לשוטרים".
2 צפייה בגלריה
מחוז ירושלים, עורך הדיון מוחמד רחאל
מחוז ירושלים, עורך הדיון מוחמד רחאל
מתוך "מחוז ירושלים". עורך הדין מוחמד רחאל
(צילום מסך מתוך "מחוז ירושלים", כאן 11, צילום באדיבות המצולם)
בתוך כך נחשף ב-ynet כי ארבעת תושבי מזרח ירושלים שלחו מכתב התראה לפני תביעה אזרחית ובו דרישה לפיצויים מהמשטרה של יותר ממיליון שקלים.
עורך הדין מוחמד רחאל שמייצג את התושבים משכונות מחוז ירושלים מסר בתגובה לסגירת התיק: "אנו לא מופתעים מההחלטה של מח"ש לסגור את התיק במישור הפלילי, על אף שמח"ש בחנו ברצינות כיוון של העמדתם לדין בגין עבירה של הפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשטרה.
יחד עם זאת, במישור האזרחי-נזיקי והחברתי, ברור שהניתוח המשפטי של מח"ש והמלצותיה להעברת התיק לטיפול משמעתי פנימי, מהווה בסיס משפטי איתן לצורך התביעה הנזיקית וכמובן כתם שחור על מחוז ירושלים והעומדים בראשו, בגין התנהלותם הרשלנית והגזענית נגד המגזר הערבי".
ממח"ש נמסר בתגובה: "בסיום בדיקה יסודית של המקרה, החליטה המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, על דעת המשנה לפרקליט המדינה (ענינים פליליים), שלא לנקוט בהליכים פליליים בעניינם של השוטרים המעורבים בהפקת הסדרה 'מחוז ירושלים'. בצד זאת, הוחלט להעביר את העניין לבחינת גורמי המשמעת והפיקוד במשטרת ישראל. תכליתה של בדיקת מח"ש שנערכה הייתה לברר את טענותיהם של המתלוננים בדבר פעולות וממצאים שהוצגו בסדרה ולא התרחשו במציאות, וכדי לבחון האם בוצעו עבירות פליליות על ידי מי מהשוטרים.
בדיקת מח"ש העלתה שאכן היו מקרים שהוצגו בסדרה ובהם נצפו אירועים שנחזו להיות מציאותיים, על אף שלא התרחשו בפועל. לצד זאת, בדיקת מח"ש התמקדה בשאלה האם הוצג מצג שווא כלפי המתלוננים בחקירות שנגעו אליהם ונמצא כי חקירות אלה לא שובשו בפועל. כלומר, המתלוננים נחקרו על עבירות נכונות, הוצגו להם מסמכים נכונים מבחינה עובדתית ולא נעשתה בחקירה כל פעולה, שהיה בה כדי לצור מצג שווא כלפי המתלוננים.
לצד זאת, לצורך בחינה האם היתה בהתנהלות השוטרים פגיעה אחרת במתלוננים, או בציבור, נוכח המוצג בסדרה, הוחלט להעביר את הנושא לבחינת הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל".