מחר (ו') תעלה בנטפליקס הסדרה התקופתית החדשה "ברידג'רטון", העוסקת בתככים הרומנטיים בקרב החברה הגבוהה בלונדון של תחילת המאה ה-19. אבל מי שמצפה לדרמה היסטורית מאופקת ומעונבת עתיד להיות מופתע, בלשון המעטה, מכיוון ש"ברידג'רטון" מגיעה מבית היוצר של שונדה-לנד - חברת ההפקות של שונדה ריימס. וזה אומר שהסדרה, המבוססת על הרומנים הפופולריים של הסופרת האמריקנית ג'וליה קווין (שם העט של ג'ולי פוטינגר), מכוונת למחוזות שונים בתכלית.
8 צפייה בגלריה
אימפריה של תוכן. שונדה ריימס
אימפריה של תוכן. שונדה ריימס
אימפריה של תוכן. שונדה ריימס
(AP)
"'אחוזת דאונטון' פוגשת את 'עקרות בית נואשות'", היא תוארה ב-The Oprah Magazine, מה שאמור לתת לכם מושג באשר לאופיה. ואנו נוסיף פה גם את "אחת שיודעת", מפני שאת עלילת "ברידג'רטון" מקריינת בת אצולה מסתורית, בקולה של ג'ולי אנדרוס האגדית ("צלילי המוזיקה"), מי שיודעת את כל הסודות הקטנים והמלוכלכים של בני מעמדה.
מאידך, כדי לגלות עוד על מה שצפוי לכם, אתם גם יכולים להידרש לגוף היצירה של ריימס כיוצרת ומפיקה. לא לחינם מתנוסס שמה באותיות של קידוש לבנה על הקומוניקטים והטריילרים של "ברידג'טון", למרות שהסדרה נוצרה על ידי אחר, כריס ואן דוסן (שעבד עם ריימס ב"האנטומיה של גריי" ו"סקנדל" כמפיק וכותב). שונדה ריימס ושונדה-לנד הם כבר מזמן לא רק שמות, אלא גם תארים, כאלה שנושאים בחובם את המאפיינים הסגנוניים של מי שהפכה את עצמה לאימפריה של תוכן.

ה-DNA של שונדה-לנד

במהלך 15 השנים האחרונות, מאז עלתה לאוויר "האנטומיה של גריי", ריימס הפכה את שונדה-לנד למותג של ממש - אבל לא רק כיוצרת, אלא גם כמפיקה. במהלך התקופה הזאת, הספיקה ריימס ליצור שלוש סדרות ("גריי", הספין-אוף "מרפאה פרטית" ו"סקנדל"), ולהפיק שלל אחרות, ביניהן "המדריך לרוצח" ו"תחנה 19" (גם היא ספין-אוף של "גריי"). וכמו ריאן מרפי, מפיק-על אחר שהפך את עצמו למותג (וכמו ריימס חתם גם הוא על חוזה ארוך טווח עם נטפליקס), טביעת האצבע שלה ניכרת בכולן.
8 צפייה בגלריה
מתוך "האנטומיה של גריי"
מתוך "האנטומיה של גריי"
גילטי פלז'ר? "האנטומיה של גריי"
(צילום: ABC באדיבות yes)
כמעט כל הסדרות של ריימס מתרחשות בסביבה מקצועית אינטנסיבית; גיבוריה וגיבורותיה הם אידיאליסטים כריזמטיים, חריפים ומורכבים, וספציפית הגיבורות שלה - נשים חזקות ובלתי מתפשרות. העלילות קדחתניות, רומנטיות ומלודרמטיות, והדיאלוגים שנונים ומהירים כברק. כמו מרפי, גם ריימס נמשכת לסנסציוני ולמוקצן, וכמותו, גם היא יודעת לעטוף ולהגיש את היצירות היוצאות תחת ידיה באופן מהוקצע ומלוטש להפליא, מעצבת מוצר סופי ממכר לחלוטין. אבל את התואר המפוקפק "גילטי פלז'ר" הנלווה לעיתים קרובות ליצירותיה - ואשר מרפי, שזוכה ל"מחמאות" דומות, מחבק מעת לעת ביצירותיו הקאמפיות יותר - ריימס לא כל כך מחבבת. "זה כל כך מעצבן", אמרה בריאיון לאתר Salon, "זה כמו לומר שהסדרה היא חתיכת זבל, אבל אני לא יכולה להפסיק לצפות בה".
האמת היא שדווקא החדשה, "ברידג'רטון", נראית מעט שונה בנוף של שונדה-לנד - גם בשל היותה דרמה תקופתית המתרחשת באנגליה, וגם מאחר וגיבוריה אינם רופאים, לוחמי אש, פיקסרים פוליטיים אגרסיביים או פרקליטים ממולחים, אלא בני אצולה עתירי ממון וזמן פנוי. במילים אחרות, הדגש ב"ברידג'רטון" הוא על הדרמה הרומנטית.
8 צפייה בגלריה
מקצוענים חריפים ומורכבים. מתוך "סקנדל"
מקצוענים חריפים ומורכבים. מתוך "סקנדל"
מקצוענים חריפים ומורכבים. מתוך "סקנדל"
(יחסי ציבור)
אבל פרט להיעדר הסביבה המקצועית המובהקת, אתם יכולים להיות בטוחים בכך שה-DNA של ריימס שורה בכל פריים שלה, ולא רק ברמת הקאסט המגוון אתנית, אלמנט נוסף המאפיין את יצירותיה. ריימס כבר שכללה לכדי שלמות את המתכון, ואין שום סיבה לשנות אותו כעת - בטח שלא ביצירה הראשונה שלה במסגרת החוזה הענקי עם נטפליקס (100 מיליון דולר לארבע שנים, לפי הדיווחים), זו שאמורה להפוך ללהיט ולנמק את מעברה לשם מהבית החם והאוהב שלה בעשור וחצי האחרונים, רשת ABC. במסגרת החוזה החדש, דווח לאחרונה כי ריימס עובדת על 12 פרויקטים חדשים עבור נטפליקס. "ברידג'רטון" הוא הראשון מהם שמגיע אל המסך.

מקורות והשראה

מי שתר אחר המתכון שהפך את ריימס למי שהיא, לא צריך הרבה יותר מאשר לסקור את תולדותיה - וספציפית, את ההשפעה של הוריה עליה, כמו גם השפעתה של המנטורית שמצאה לעצמה בשלב מוקדם. ריימס בת ה-50 נולדה בשיקגו לוורה ואילי, שניהם מנהלים אדמיניסטרטיביים במערכת החינוך. אימה סיימה את לימודי הקולג' שלה תוך כדי גידולם של שונדה וחמשת אחיה ואחיותיה, ומאוחר יותר השלימה דוקטורט. אביה, בעל תואר במנהל עסקים, הפך למנהל הטכנולוגיה והתקשורת באוניברסיטת דרום קליפורניה היוקרתית (USC).
"אמא שלי הייתה עקרת בית וגידלה אותנו עד שהייתי בכיתה ז'", סיפרה ריימס בריאיון לתחנת הרדיו NPR, "ואז היא החלה ללמוד בקולג'...וכשאני התחלתי ללמוד בקולג', היא החלה לעבוד על הדוקטורט. הייתה לה מערכה שנייה אדירה. בגלל זה, תמיד שכשאנשים אומרים 'אני מבוגר מדי לעשות את זה' או 'אני לא יכול לעשות את זה', אני עונה: 'לאמא שלי היו שישה ילדים, ואז היא הפכה לפרופסור. כאילו, על מה אתה מדבר? הכל אפשרי!". למגזין TIME סיפרה ריימס ש"אמא שלי לעולם לא הייתה נותנת לי להיות 'ילדה חמודה'. נכנסתי לקולג' ולחיים כשאני צועדת לתוך החדר ובטוחה לחלוטין שאני שייכת לו, ולכל חדר אחר אליו נכנסתי". בריאיון לאופרה ווינפרי, הודתה ריימס כי דמותה של דוקטור מירנדה ביילי הקשוחה ב"האנטומיה של גריי" (בגילומה של צ'נדרה וילסון), מבוססת על אמה.
8 צפייה בגלריה
המנטורית. דברה מרטין צ'ייס
המנטורית. דברה מרטין צ'ייס
המנטורית. דברה מרטין צ'ייס
(AP)
כשריימס החלה לעבוד בתעשייה, עוד במהלך לימודיה בקולג', מצאה לעצמה מקור השראה נוסף: דברה מרטין צ'ייס, מפיקת קולנוע וטלוויזיה וחלוצה של ממש - צ'ייס היא המפיקה האפרו-אמריקנית הראשונה שחתמה על חוזה הפקה עם אחד מהאולפנים הגדולים (דיסני), כמו גם הראשונה שהפיקה סרט שהרוויח יותר מ-100 מיליון דולר בקופות ("יומני הנסיכה"). ריימס החלה לעבוד עבור צ'ייס כמתמחה, ובהמשך קיבלה את הצ'אנסים הגדולים הראשונים שלה מהמפיקה הוותיקה, ששמה לעצמה מטרה לקדם נשים בתעשייה. "דברה מרטין צ'ייס נתנה לי דוגמה מדהימה", צייצה ריימס ב-2019, "היא עזרה לי לקבל את העבודה הראשונה שלי כאסיסטנטית, ואז שכרה אותי כדי לכתוב את סרט האולפנים רב התקציב הראשון שלי. ובמהלך כל הדרך היא דחפה אותי, איתגרה אותי ולימדה אותי על התעשייה".
סרט האולפנים ההוא היה "קרוסרודס" בו כיכבה בריטני ספירס בתפקידה הקולנועי הראשון, ולמרות הביקורות הלא אוהדות, הסרט סיים עם רווח נאה. ריימס שיתפה פעולה עם צ'ייס גם ב"יומני הנסיכה 2" אותו כתבה. ואז, כשריימס פרצה עם "האנטומיה של גריי" ב-ABC, נפרדו דרכיהן. אבל הנקודה היא שהשיעורים שלמדה ריימס מהוריה ומהמנטורית שלה, הם שאחראים יותר מכל להצלחתה. והשיעור החשוב ביותר הוא "אל תוותרי".
8 צפייה בגלריה
הצלחה צנועה. מתוך "קרוסרודס"
הצלחה צנועה. מתוך "קרוסרודס"
הצלחה צנועה. מתוך "קרוסרודס"
(יחסי ציבור)

אנטומיה של Badass

ריימס ידעה כישלונות. לא מעט מהם, למעשה. הסדרה "מחוץ למפה" שהפיקה, העוסקת ברופאים המוצבים בכפר נידח בג'ונגל דרום אמריקני, בוטלה אחרי עונה אחת, וכנ"ל לגבי הדרמה התקופתית "Still Star-Crossed". "תופסת", דרמת המתח הקומית שהפיקה ריימס בכיכוב מיריי איינוס ("The Killing") ופיטר קראוזה ("עמוק באדמה"), זכתה לגורל דומה לאחר שתי עונות בלבד ולמרות ביקורות אוהדות. אבל ריימס המשיכה בדרכה, חדורת אמונה בעצמה וביכולותיה, לעבר כיבושים נוספים.
"אני חכמה, אני כישרונית, אני מנצלת את ההזדמנויות הנקרות בדרכי, ואני עובדת ממש, ממש קשה", כתבה בספרה האוטוביוגרפי, Year of Yes. "אל תקראו לי בת מזל – תקראו לי Badass". וזה מה שהיא, בסופו של דבר - Badass, יוצרת קשוחה, ממוקדת ומכוונת מטרה, המסמנת מטרה ועטה עליה עם כל מה שיש לה. והמרשים מכל בנוגע לריימס זה שהיא עשתה זאת בדרכה, גם אם במהלך הדרך הזו היא נתקלה בשלל תקרות הזכוכית הנובעות מהיותה אישה שחורה, בתעשייה שידועה לשמצה בהומוגניות של בכיריה. אחת אחרי השנייה, התקרות הללו נופצו. היום, ריימס היא אחת מהנשים החזקות ביותר בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, ועל פי ההערכות, צברה הון של כ-140 מיליון דולר.
8 צפייה בגלריה
לא צריכה בעל בבית. שונדה ריימס
לא צריכה בעל בבית. שונדה ריימס
לא רואה אף אחד ממטר. שונדה ריימס
(AP)
אבל יחד עם המיקוד והקשיחות, הדרך של ריימס בהחלט לא הייתה חפה מעימותים - והדבר נכון במיוחד בנוגע לקאסט של "האנטומיה של גריי". במהלך העבודה על 17 עונותיה של הסדרה (עד כה) התרחשו שלל תקריות דרמטיות לא רק על המסך, אלא גם מאחורי הקלעים. בריאיון ל"וראייטי" ביוני 2019, חלקה כוכבת הסדרה אלן פומפאו את תחושותיה הקשות במהלך שנותיה המוקדמות יותר שם. "בעשרת השנים הראשונות היו לנו בעיות תרבות רציניות", אמרה השחקנית, "התנהגות רעה מאוד, סביבת עבודה רעילה מאוד". ככל הנראה, פומפאו כיוונה בדבריה לעימותים שהיו בין שחקנים על הסט - למשל פיטוריו של השחקן אייזאיה וושינגטון לאחר שהטיח עלבון הומופובי בשחקן טי.אר נייט. אבל גם מקומה של ריימס לא נפקד מהבלגן: ב-2008, אחרי שהתבטאה כנגד התסריטים של "גריי" שניפקו ריימס וצוות כותביה, נכנסה השחקנית קת'רין הייגל לעימות ישיר מול הבוסית שלה. ב-2010 לא התייצבה הייגל לאחד מימי הצילומים, וכתוצאה מכך הפסיקה ריימס את עבודתה.
8 צפייה בגלריה
קתרין הייגל
קתרין הייגל
קתרין הייגל
(צילום: ABC)
והייגל לא הייתה היחידה: גם מערכת היחסים שבין סנדרה או, מהכוכבות הבולטות של "גריי", ובין ריימס לא הייתה תמיד סוגה בשושנים, כפי שסיפרה או בריאיון ל"וראייטי". על פי הדיווחים, ריימס התנצחה גם עם טים דיילי, כוכב "מרפאה פרטית", ולבסוף אף קיצצה את דמותו מהסדרה. מעבר לכך, גם ברמה המקצועית נטו, גישתה נעדרת הסנטימנטים הותירה כמה שחקנים כשהם פגועים מאוד מהתנהלותה. אחרי שצולם פרק הפיילוט של "מרפאה פרטית", החליפה ריימס את השחקנית מרין דאנג'י בשחקנית אודרה מקדונלד, מהלך שדנג'י גילתה רק לאחר שבוצע. גורל דומה חוותה השחקנית בריטני אולדפורד, אשר פוטרה על ידי ריימס מהדרמה המשפטית "לטובת הכלל" רגע אחרי שצולם הפיילוט והוחלפה על ידי השחקנית בריט רוברטסון. השחקנית בת'אני ג'וי לנז, שאמורה הייתה לככב ב"תופסת" של ריימס, אפילו לא הגיעה לפיילוט, ופוטרה אחרי שהוכרז הקאסט הרשמי של הסדרה ב-2016.
ישנם עוד ועוד סיפורים, אבל את כולם ניתן לתמצת כך: כשזה נוגע לעבודה, לסדרות שלה ולמותג שלה - ריימס מתעקשת על שליטה אבסולוטית. רגשות, עלבונות ומוניטין מוכתם לא ממש מזיזים לה. זו הדרך שלה, או הדרך למקום אחר. אפילו כוכבים כמו פטריק דמפסי, מק'דרימי מ"גריי", אינם חסינים. ב-2015, אחרי 11 עונות, הודיע דמפסי כי יעזוב את תפקידו. על פי הודעתו, המהלך נעשה כיוון שרצה לבלות יותר זמן עם משפחתו, אולם לפי שמועות עיקשות שהסתובבו הוא פוטר על ידי ריימס מאחר וניהל רומן עם מתמחה צעירה בסט.
8 צפייה בגלריה
פטריק דמפסי
פטריק דמפסי
פטריק דמפסי
(צילום: ABC)
גם בחייה הפרטיים ריימס עושה זאת בדרך שלה. ב-2002 אימצה את בתה הראשונה, וב-2012 אימצה ילדה נוספת. ב-2013, הביאה ילדה ביולוגית לעולם, דרך אם פונדקאית. ומה עם בעל? ריימס לא מעוניינת, תודה. בריאיון לאופרה ווינפרי סיפרה: "אני אוהבת שיש לי בני זוג, אני אוהבת לצאת לדייטים. אבל אני לא רוצה בעל בבית שלי". את ההארה הזו קיבלה כשיצאה עם מישהו כבר זמן מה, כפי שסיפרה בריאיון ל"אינטרטיינמנט וויקלי", והבינה שהיא ממש לא מעוניינת בנישואים. "כולנו כל כך מותנים לרצות את זה, והרגשתי שמשהו לא בסדר אצלי. אבל ברגע שסיפרתי את זה למשפחה שלי, זה היה פנטסטי. עכשיו כשמישהו שואל אותי אם אני רוצה את זה, אני עונה: 'לא, אני מחפשת חבר, לא בעל'".
והנה בעצם העניין כולו: שונדה ריימס יודעת בדיוק מה היא רוצה, ולא מרגישה צורך להתנצל על זה. זהו המפתח להצלחתה העצומה, כמו גם הקוד היצירתי שלה - ריימס מספקת לצופיה את התכנים שבהם הייתה רוצה לצפות בעצמה, כפי שסיפרה פעמים רבות לאורך השנים. האתוס הזה, בתוספת חריצות אינסופית, תעצומות הנפש הנדרשות להתגבר על מעצורים ומכשולים והדוגמא הבוהקת למרחקים שסיפקו לה הוריה ודברה מרטין צ'ייס, המפיקה שהאמינה בה, הפכו אותה לכוח מוביל בתעשיית הטלוויזיה האמריקנית, מודל לחיקוי ואייקון של הקהילה השחורה בארצות הברית. "ברידג'רטון" החדשה היא עוד אבן בדרכה האינסופית אל הפסגה, מאחר ואנשים מסוגה של ריימס לעולם לא מפסיקים לצעוד - אפילו אם כבר הגיעו אל יעדם.