לאחר מאבק ממושך, אושר מתווה מיוחד להפקות קולנוע שנעצרו בגלל משבר הקורונה: משרד התרבות והספורט, בשיתוף מפעל הפיס, אישרו היום (ג') כי יעבירו 16 מיליון שקלים לטובת ענף הקולנוע המקומי שנפגע עקב הקורונה. מדובר על כ-30 הפקות קולנוע שייצאו לדרך בחצי השנה הקרובה ובאלפי עובדים שצפויים לחזור כעת לשוק העבודה.
לפי ההסדר, שהובילו פורום הקולנוע הישראלי ונציגיו אסף אמיר, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה וזיו נווה, מנכל"ית קרן גשר, כל סרט עלילתי יקבל להפקתו תוספת תקציב של 15 אחוזים בעוד שסרטים תיעודיים וקצרים יזכו לתוספת של חמישה אחוזים.
2 צפייה בגלריה
זיו נוה, חילי טרופר ואסף אמיר
זיו נוה, חילי טרופר ואסף אמיר
זיו נוה, חילי טרופר ואסף אמיר
כפי שפורסם בכתבה נרחבת ב-ynet, ענף הקולנוע המקומי נפגע קשות ממשבר הקורונה ובמשך ששת החודשים האחרונים כל ההפקות הופסקו בגלל התייקרות העלויות. הסיבה להתייקרות נובעת מהנחיות הריחוק החברתי שדורשות מההפקה יותר מוניות, יותר חדרים במלונות ויותר אנשי צוות. "החריגות בקורונה מעלות את התקציב בסכומי עתק, ולא ברור מאיפה הכסף הזה יגיע", אמר אז אבי נשר, שאמור להתחיל החודש את צילומי סרטו החדש "תמונת ניצחון" - ולולא המענק היה נאלץ להקפיא את הפרויקט. עם ההפקות שנעצרו אפשר למנות גם את סרטיהם החדשים של דובר קוסאשווילי ושמי זרחין.
"אנחנו מודים לשר התרבות על ההתגייסות והמחויבות", נמסר מטעם פורום הקולנוע הישראלי. "לאחר שישה חודשים של קפאון יוכלו סופסוף אנשי הקולנוע לחזור למעגל העבודה ולהמשיך לייצר סרטים ישראליים".
2 צפייה בגלריה
אבי נשר על הסט של "תמונת ניצחון"
אבי נשר על הסט של "תמונת ניצחון"
אבי נשר על הסט של "תמונת ניצחון"
(צילום: עמית יסעור)
מטעמו של שר התרבות והספורט חילי טרופר נמסר: "הקולנוע הישראלי הוא אבן יסוד בתרבות הישראלית ומהווה חלק מהותי ביצירה הישראלית הענפה. הוא גם מקור לגאווה ישראלית ברחבי העולם. אני שמח כי הצלחנו גם בתקופה מורכבת זו להעביר תקציב כתמיכה ייחודית לקולנוע בימים בהם הוא ספג מכה קשה. יש בהחלטה ביטוי להערכה העמוקה שאנו רוכשים לקולנוע הישראלי. הבחירה בתמיכה בהפקות הסרטים שנפגעו נועדה גם לספק מקום עבודה לאלפי ישראלים וגם לאפשר את המשך היצירה של הקולנוע הישראלי".
מטעם מנכ"ל מפעל הפיס, בני דרייפוס, נמסר: "מפעל הפיס הוביל במהלך משבר הקורונה שורה ארוכה של פרוייקטים יצירתיים שמטרתם להנגיש את עולם התרבות לקהל הרחב בכל רחבי הארץ, תחת המגבלות הקיימות, ובכך לסייע גם לכמה שיותר אמנים בתקופה מאתגרת זאת. מפעל הפיס גאה לקחת חלק במהלך הכל כך חשוב הזה שמשמעותו - הצלת עולם הקולנוע מקריסה וקידום היצירה הקולנועית הישראלית. המיזם המבורך יספק מקומות עבודה ללמעלה משנים עשר אלף עובדים בתחום זה ואנחנו מתרגשים לקראת יציאתו לדרך".