"מנאייכ", הלהיט הטלוויזיוני החדש של תאגיד השידור הישראלי, מספק הצצה אל תוך המנגנון המשטרתי, ואל מח"ש בפרט. הצופים נחשפים לעבודתם של כחולי המדים, לשיטות החקירה, למאבקים הפנימיים ולכל מה שאפשר להעלות על הדעת, כשמדובר בגוף כל כך מורכב כמו המשטרה. אבל באיזו מידה מה שנראה על המסך אכן משקף את המציאות?
רועי עידן, יוצר הסדרה, הודה באולפן ynet כי בסיכומו של דבר - מדובר בסיפור. "חשוב לי להבהיר שהסיפור הוא בדיוני והכול מומצא", אמר וציין, שאף שהסדרה מבוססת בחלקה על אירועים שהתרחשו במציאות ועל תחקיר נרחב שערך - יש לקחת את הדברים בעירבון מוגבל. "אני חושב שאנשים מתבלבלים קצת בגלל הריאליזם של הסיפור, שהוא על גבול המופרך בחלק גדול מהפרקים".
2 צפייה בגלריה
מתוך "מנאייכ"
מתוך "מנאייכ"
לא בדיוק אבל בערך. מתוך "מנאייכ"
(צילום: רואי רוט)
בדיון השתתף גם נצ"מ בדימוס אלכס אור, לשעבר בכיר במח"ש, שהעיד שהוא צופה אדוק וש"הסדרה מעולה", גם אם היא לא מדויקת לחלוטין. "אי אפשר לעשות סדרה שתהיה בדיוק כמו המציאות. המציאות עולה על כל דמיון", אמר. הגזמה מסוימת הוא מזהה, למשל, בסיפורו של גיבור הסדרה איזי, בגילומו של שלום אסייג, שמספר שהתגלגל למח"ש לאחר ש"השטנקר" על שוטר אחר - ונשלח למח"ש כמעין עונש. "אני לא חושב שככה מתנהלים הדברים. אני לא חושב שמי שנותן מידע למח"ש מוענש ונשלח לגלות במח"ש. הקטע הזה לא כל כך מתאים למציאות. אבל קטעים אחרים יותר", אמר.
2 צפייה בגלריה
רועי עידן
רועי עידן
יוצר הסדרה, רועי עידן, בשיחה עם אולפן ynet
ב"מנאייכ" ניתן לראות גם חוקרים שמגיעים למח"ש, ומתחילים לטייח חקירות של שוטרים אחרים. "זה מופרך לגמרי ולא קיים כל כך במציאות", אמר נצ"מ בדימוס אור. "הדוגמה הכי בולטת שאני יכול לתת זה במקרה של השוטרים הנוקמים מנהריה, שזה תיק שיכולנו למרוח אותו בקלות - התחלנו אותו מאפס, ולא היה לנו כלום, והייתה אהדה כללית בציבור כלפי אותם שוטרים והמניעים שלהם - ובכל זאת השקענו הרבה והבאנו בסופו של דבר להרשעתם". לדברי אור, הוא ערב לכך ששוטרי מח"ש עושים את עבודתם נאמנה - ומתוך אהבה כנה למשטרה.
בסצנות מסוימות בסדרה נרשם טשטוש גבולות חמור, שבמסגרתו שוטרים מוצאים את עצמם בשיתופי פעולה פליליים עם מודיעים ועבריינים. את התופעה הזאת אור דווקא מכיר היטב. "בהיותי ראש זרוע חשיפה, טיפלתי בהרבה מאוד מקרים של רכזי מודיעין במשטרה שחצו את הקווים. זה תפקיד מאוד בעייתי במשטרה", סיפר. "לי יש הרבה ביקורת על הדרך שהמשטרה מפעילה את רכזי המודיעין שלה, זורקת אותם לשטח וכמעט לא מלווה אותם ומטפלת בהם - והם מבצעים עבירות פליליות, ולא מעט מהם מצאו את עצמם בסופו של דבר בכלא".
רועי עידן, אגב, סיפר כי הוא מופתע מהצלחת הסדרה, שמגיעה לקהלים רבים ומגוונים משחשב. והאם תהיה גם עונה שנייה? "אני מקווה שתהיה. יש כל מיני כיוונים", אמר בסוף השיחה.