חברים, עיתונאים, פוליטיקאים וקולגות קיבלו בהלם ובעצב גדול את הידיעה על מותו הפתאומי של העיתונאי והפרשן הצבאי רוני דניאל, שהלך היום (ב') לעולמו בגיל 73 בעקבות אירוע לבבי.
יעקב אילון, שעבד לצד דניאל בחדשות 2, ספד לו: "רוני, ‏חולק לך כבוד מרחוק. לצערי לא נמצא בארץ. על כל השידורים מהמלחמות. אלה שבהן הייתי לידך ואלה שלפני. היה לי כבוד גדול". דני קושמרו, מגיש אולפן שישי, כתב: "רוני היה מאוד אהוב בחברת החדשות, אחד האנשים היקרים ומורי דרך, איש שיכולת להסכים או לא אבל לא יכולת שלא להאמין שהוא מדבר מדם ליבו. איש שאהב את הארץ הזאת את האדמה הזאת, החקלאות וכן גם את כולות הביטחון. הוא היה באולפן שישי מיומה הראשון וכולנו אבלים והמומים".
3 צפייה בגלריה
רוני דניאל במחסום כיסופים ב-2005
רוני דניאל במחסום כיסופים ב-2005
רוני דניאל במחסום כיסופים ב-2005
(צילום: משה מילנר, לע"מ)
הפרשן הפוליטי עמית סגל כתב: "אם אני צריך לסכם את רוני דניאל, זה הסיכום: הוא האיש שרצה לא להתקלקל. היה לו חוש צדק והייתה לו ציונות בריאה, והוא היה הפרשן היחיד שהכרתי שגם חרש שדות וגם הוביל חיילים לקרב וגם שידר משחקי כדורסל. 'הדיבר האחד-עשר: אל תשתנה', ציטט באוזניי שיר של יהודה עמיחי ואז הוסיף את ההמשך: 'והדיבר השנים-עשר: השתנה? תשתנה'. רוני ידע להשתנות כדי להישאר בדיוק כשהיה".
סגל הוסיף: "רוני תמיד הודה על האמת, ולא נבהל להשיב גם כאשר לא כולם אהבו את הגישה שלו. שנים נוהל נגדו מערך השמצות פרוע. כינו אותו דובר צה"ל למרות שלא פעם הלם בצבא, כשזה לא היה מספיק יוזם ולוחמני לדעתו. הוא נשא באהבה את אלה שהציגו אותו שנים כצמא דם ומחרחר מלחמה, דבר שלא היה רחוק יותר ממי שידע לצטט שירים שלמים בעל פה והיה רגשן יותר מכפי שהסכים להודות. רוני שייך לעולם ישן שבו אהבת הארץ וציונות אינן מילים גסות ואינן מיושנות. ואת אשר אהב - הוכיח. מחר היינו אמורים להיפגש לצהריים במסעדת שיפודים בתקווה, שהכיר לי, קצת להתווכח והרבה להסכים. ולכל זה אני כבר מתגעגע. לא אשכח אותך רוני".
3 צפייה בגלריה
רוני דניאל
רוני דניאל
רוני דניאל
(צילום: יונתן בלום)
קרן מרציאנו, קולגה נוספת של דניאל, נפרדה ממנו: "הייתה לרוני דניאל תדמית מאוד קשוחה מבחוץ אבל מי שהכיר אותו באמת יודע עד כמה הוא רגיש. כל מי שרוני אהב אותו יודע עד כמה רוני אהב אותו. בסוף כל שיחה שהיינו מתווכחים הוא היה אומר לי 'המזל שלך זה כמה שאני אוהב אותך' והיינו צוחקים". ירון אברהם, קולגה נוספת של דניאל מחדשות קשת אמר: "יהי זכרו ברוך. כואב והמום על לכתך רוני, לא אשכח את השיחות שלנו באולפן שישי מאחורי הקלעים, וגם לא תובנה אחת (והיו הרבה) שאמרת לי אישית ולא תימחה מזכרוני לעולם. ברוך דיין האמת". גם ציון נאנוס נפרד ממנו בטוויטר: "יש אנשים שנדמים כמו כוח טבע שלעולם לא יוכנע. כך היה רוני דניאל. פרשן צבאי מיליטנטי, שידע גם לעשות מדי פעם כתבות עמוקות ומרגשות ולשאת מונולוגים חריפים. כי כל דבר שעשה בא מהלב, היה אמיתי. אי אפשר לתפוס שלא נשמע יותר את קולו במסדרון בעבודה. בין אם בשיחה על הצבא או בדיון לא פחות יצרי על הסיכויים של ים מדר ב-NBA. רוני, זקן השבט, שתמיד ברך בהרמות כוסית בחגים, תמיד עזר בהתלבטות על קריינות ובעיקר - נראה כמו מי שיהיה איתנו תמיד. עדיין בהלם שהוא איננו. יהי זכרו ברוך".
יאיר שרקי, עיתונאי נוסף שעבד איתו בקשת, ספד לו בטוויטר וכתב: "כולם יכתבו על רוני דניאל העיתונאי והפרשן הבכיר, אבל בשבילי הוא כמו דוֹד שנהג בי מהרגע הראשון בפרגון ובחברות שהתפתחה לשיחות טלפון ארוכות על צבא ויהדות ועל שכול, הקנטות (ועצות) על זוגיות, מתכונים (כן כן) רכילות ברנז'אית וגם בדיחות קבועות. כמעט תמיד על סיגריה מגולגלת".
אור צלקובניק, מנכ״ל תחנת הרדיו 103FM שבה שידר דניאל, הגיב לפטירתו: "למרות שלא היה כלי נשק, למרות שלא היה סוללת טילים, רוני דניאל היה חלק מההרתעה הישראלית. נטול פחד - נשאר חלק מהצבא הישראלי למרות שכבר לא שירת. רוני דניאל היה חייל של מדינת ישראל גם בתור עיתונאי, אבל לא במובן המגוייס של המילה, אלא במובן המוביל, של הרוח הישראלית שניצחה קרבות. לפעמים היה נדמה שמילותיו הן מכונת ירייה, אך לעולם הן לא כוונו לפגוע באזרחים ישראלים, רק להגן עליהם. ישראלי אמיתי שנקט עמדה ועמד על המשמר, אך איכשהו הצליח לעשות זאת מבלי לוותר על האמת".
"עכשיו הותירו לי לפרסם שחברנו רוני דניאל הלך לעולמו", אמר נתן זהבי במהלך שידור תוכניתו "זהבי עצבני" ברדיו 103FM. "הייתי שם כעת שיר עצוב, 'שלום חבר', אריק איינשטיין. אתם יודעים כנראה ש... קשה לי לדבר", הוא אמר בעודו נחנק מדמעות, "'שלום חבר', לזכרו של רוני דניאל שנפטר".
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפרד גם הוא: "רוני דניאל, האיש ששילב עיתונות עם פטריוטיות וציונות, הלך היום לעולמו. רוני לא היה רק פרשן צבאי. הוא היה קולה של תקופה אחרת, של ארץ ישראל הטובה, של אהבת המדינה ושמירה על ביטחונה, של הקיבוץ והעיר גם יחד. ביקר כשצריך, נתן מילה טובה כשהגיע. הוא יחסר לכולנו על המרקע, ובלבבות. תנחומיי למשפחה וחיבוק גדול. יהי זכרו ברוך".
3 צפייה בגלריה
רוני דניאל
רוני דניאל
רוני דניאל
(צילום מסך, קשת)
עפר שלח ספד לו גם: "צר לי מאוד על לכתו של חברי האהוב רוני דניאל. לוחם גיבור בקרב אום כתף בששת הימים, כתב צבאי כמו שלא עושים יותר, וחובב ספורט מהמעלה הראשונה. אני בטוח שאריק איינשטיין ממתין לו בשערי גן עדן עם סיגריה ביד. היה שלום, איש יקר".
גם שלי יחימוביץ', שעבדה בעבר עם דניאל והייתה לחברה קרובה שלו, ספדה לו בטוויטר: "רוני דניאל קלט אותי (יחד עם רזי ברקאי), באבירות ובנדיבות, ככתבת טריה שהגיעה מבאר שבע לתל אביב, ומאז היה חבר. החספוס לא מנע ממנו להיות טוב לב. איש מצחיק ביותר, עיתונאי שלא התבייש להיות פטריוט גם כשזה לא היה באופנה, שהפך לדמות אהובה על הכל. עצוב מאוד. הדמעות חונקות את הגרון".
"לפני כל העניינים הפוליטיים, ממש לבי נשבר על רוני דניאל", נפרד ממנו שר החוץ יאיר לפיד, שעבד איתו בעבר באולפן שישי, "הוא היה חבר שלי ואהבתי אותו מאוד. וגם היה זן נעלם כבר של עתונאים ישרי דרך, ושל ציונים וישראלים ולוחם וקצין, ואח ונשמה, ועצוב לי היום בגללו. אז אני שולח מפה תנחומים. אני יודע שהוא מת לבד אבל הוא לא באמת היה לבד. לבנו איתו".
שר הביטחון בני גנץ, נזכר בפגישה שקיים לפני שבועיים עם דניאל: "לפני שבועיים פגשתי אותו. הוא לא פתח בשיחה על ביטחון המדינה, הוא סיפר לי בעצב שהוא דואג למדינה. בכאב הוא שיתף אותי בצער שלו על מצוקת החקלאים, בגעגועים שהוא חש לממלכתיות הישראלית. רוני צמח מהשטח, ומעמדו נבנה במשך שנים על בסיס יושר, אנושיות ומקצועיות. הוא לחם במלחמת ששת הימים ויום הכיפורים, הגיע לכל מקום בו היו חיילים, סיקר את ביטחון ישראל בשגרה ובחירום. בעשרות שנים של עבודה, ידע רוני להיות קודם כל בן אדם. אתגעגע אליך רוני, לפטריוטיות, לאהבת הארץ והערכת היושר. אתגעגע לחברות. יהי זכרך ברוך".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "'להיות ישר והגון זו לא הבלחה של רגע זו דרך חיים'. כך תיאר בפניי רוני דניאל את תפיסת עולמו בהודעת הוואצאפ האחרונה שכתב לי לפני מספר שבועות. איבדנו את פס הקול הייחודי, הישר והבוטח, ההגון והמקצועי של עיתונאי אוהב אדם, אוהב המדינה ואוהב העם. רוני דאג במשך שנים, מדי יום ביומו לכל חייל וחיילת ולביטחונה של מדינת ישראל מאז היה לוחם ומפקד במלחמת ששת הימים ועד יומו האחרון. תנחומיי הכנים והדואבים למשפחתו של רוני ולכל אוהביו הרבים. יהי זכרו ברוך!".
אבי בניהו, לשעבר דובר צה"ל, הגיב גם הוא לפטירת דניאל שהיה חברו - ושכונה על ידי מקטרגיו "דובר צה"ל". "רוני דניאל חברי היקר והאהוב, אני מפורק והמום.. אני בוכה עליך. היית עבורי מופת ומודל, עולה מעירק, עובד במדגה במשק הספר מעוז חיים, סמח"ט ומפקד נערץ, חבר נאמן וכתב צבאי מעולה. כן, אהבת את צה"ל וזה כבוד. והיית לי אישית ולמשפחתי משענת חמה ואוהבת ברגעים קשים שעברנו. תודה רוני".
גם שר הבריאות ניצן הורוביץ, עיתונאי לשעבר, דיבר על דניאל בישיבת הסיעה של מפלגת מרצ: "לסיום, אני רוצה להגיד מילה על רוני דניאל, הפרשן של חדשות 12. אני אומר את זה כי אני מכיר אותו שנים רבות וגם עבדתי לצידו בתקופות מסוימות. מאוד אהבתי אותו ומאוד הצטערתי לשמוע על מותו. אני שולח תנחומים למשפחה. היה איש מאוד רגיש וקשוב לחיילים בשטח ולמצוקות שהגיעו אליו. הוא הביא אותם לביטוי בשידור ואני חושב שהוא היה פה להרבה חיילים במשך המון שנים. וגם באופן אישי כאזרח צר לי מאוד וכואב לי על פטירתו, ואני עצוב מאוד ומקווה שמערכת החדשות תוכל להביא מישהו שיוכל לתפוס את המקום הגדול שהוא מילא".