רוני דניאל, מהפרשנים הבכירים והמוכרים בישראל מזה עשרות שנים, עיתונאי חדשות 12, הלך לעולמו בגיל 73. דניאל נפטר בביתו, ככל הנראה בעקבות אירוע לבבי.
4 צפייה בגלריה
רוני דניאל
רוני דניאל
רוני דניאל
(צילום: יונתן בלום)
דניאל נולד באוקטובר 1947 בבגדד שבעיראק. אביו נפטר כשהיה בן חודשיים ובראשית שנות ה-50 דניאל עלה לישראל עם אימו. בשנות ה-60 התגייס לצה"ל ושירת בנח"ל ובהמשך לחם בקרבות מלחמת ששת הימים בחזית המצרית ובמלחמת ההתשה. במסגרת שירותו במילואים פיקד על גדוד המילואים של גולני, והתקדם עד לדרגת סא"ל.
הקריירה העיתונאית של דניאל החלה בשנות ה-70, בקול ישראל. בשנות ה-80 כיהן שם כראש חטיבת החדשות ובהמשך החל לעבוד בגלי צה"ל. בראשית שנות ה-90 השתלב בתוכנית "תיק תקשורת" בטלוויזיה החינוכית ובשנת 1993 מונה לכתב לענייני צבא וביטחון של חברת החדשות. מאז הפך לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם החברה, כאשר כמעט בכל ערב הופיע בטלוויזיה בשעות הפריים טיים.
4 צפייה בגלריה
רוני דניאל
רוני דניאל
רוני דניאל
(צילום מסך, קשת)
בריאיון ל"ידיעות אחרונות" בשנת 2012, לאחר מבצע "עמוד ענן", הגיב דניאל לביקורת על העמדות הביטחוניות הניציות שהוא משמיע מעת לעת בשידור. "אני לא צמא דם, אין לי השפעה כמו שחושבים. ואני לא חושב שלהיכנס לעזה קרקעית אומר שצריך לכבוש אותה כמו שטוענים כל מיני פוליטיקאים היום", אמר אז.
מספר שנים לאחר מכן, בעקבות הזזת משה (בוגי) יעלון ממשרד הביטחון, התפרץ דניאל בשידור, והשמיע נאום שהכה גלים. "אני כבר לא איש צעיר. גדלתי בקיבוץ מעוז חיים, חרשתי בשדה על יד הירדן, אמרו הולכים לצבא, הלכתי לצבא. אמרו צריך להיות קצין, הלכתי להיות קצין. במילואים אמר לי לך להיות מג"ד - הלכתי, וכך לכל המלחמות שנדרשתי", אמר. "אני לראשונה מרגיש, בגלל הפוליטיקה הזאת, שאני לא בטוח שאני רוצה שהילדים שלי יישארו כאן. עד לפני זמן חשבתי שזה הדבר הכי נורא שיכול לקרות... התרבות השלטונית שלנו משאירה לנו מרחב לחיות ולנשום אוויר בין אלקין שהוא מין רספוטין, בין מירי רגב וגופשטיין ואין פוצה פה ומצפצף". לאחר מכן סיפר שראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, התקשר לשוחח עימו על הדברים.

"המוות לא מפחיד אותי"

בריאיון ל"ידיעות אחרונות" לפני כשנתיים נשאל דניאל לגבי התוכניות שלו לגיל הפרישה. הוא השיב: "טיפסתי על כמה וכמה הרים. הייתי בסהרה שלוש פעמים. ועוד יהיה לי זמן לעשות את כל הדברים האלה. אני לא לחוץ. עכשיו זה לא שאני קם כל בוקר עם צליל מנדולינה בלב. זה לא. לפעמים לא ממש טוב לי בראש. אבל בסה"כ? כל עוד אני קם בבוקר ואוהב את עבודתי והולך אליה ברצון והמעסיקים שלי רוצים אותי, אני אהיה שם. מתי אני אלך? כשיהיה משהו שידליק לי את הנשמה ואת המוח יותר. החיים הם פשוטים. אל תסבכו אותם יותר מדי". ב-2012 אמר לעיתון: "המוות לא מפחיד אותי. כלום לא מפחיד אותי. אני דואג רק לבני משפחתי".
4 צפייה בגלריה
רוני דניאל מדווח מרפיח במבצע "קשת בענן" ב-2004
רוני דניאל מדווח מרפיח במבצע "קשת בענן" ב-2004
רוני דניאל מדווח מרפיח במבצע "קשת בענן" ב-2004
(צילום מסך, ערוץ 2)
יעקב אילון, שעבד לצד דניאל בחדשות 2, ספד לו: "רוני, ‏חולק לך כבוד מרחוק. לצערי לא נמצא בארץ. על כל השידורים מהמלחמות. אלה שבהן הייתי לידך ואלה שלפני. היה לי כבוד גדול". דני קושמרו, מגיש אולפן שישי, כתב: "רוני היה מאוד אהוב בחברת החדשות, אחד האנשים היקרים ומורי דרך, איש שיכולת להסכים או לא אבל לא יכולת שלא להאמין שהוא מדבר מדם ליבו. איש שאהב את הארץ הזאת את האדמה הזאת, החקלאות וכן גם את קולות הביטחון. היה באולפן שישי מיומה הראשון וכולנו אבלים והמומים".
הפרשן הפוליטי עמית סגל כתב: "אם אני צריך לסכם את רוני דניאל, זה הסיכום: הוא האיש שרצה לא להתקלקל. היה לו חוש צדק והייתה לו ציונות בריאה, והוא היה הפרשן היחיד שהכרתי שגם חרש שדות וגם הוביל חיילים לקרב וגם שידר משחקי כדורסל. 'הדיבר האחד-עשר: אל תשתנה', ציטט באוזניי שיר של יהודה עמיחי ואז הוסיף את ההמשך: 'והדיבר השנים-עשר: השתנה? תשתנה'. רוני ידע להשתנות כדי להישאר בדיוק כשהיה".
סגל הוסיף: "רוני תמיד הודה על האמת, ולא נבהל להשיב גם כאשר לא כולם אהבו את הגישה שלו. שנים נוהל נגדו מערך השמצות פרוע. כינו אותו 'דובר צה״ל' למרות שלא פעם הלם בצבא, כשזה לא היה מספיק יוזם ולוחמני לדעתו. הוא נשא באהבה את אלה שהציגו אותו שנים כצמא דם ומחרחר מלחמה, דבר שלא היה רחוק יותר ממי שידע לצטט שירים שלמים בעל פה והיה רגשן יותר מכפי שהסכים להודות. רוני שייך לעולם ישן שבו אהבת הארץ וציונות אינן מילים גסות ואינן מיושנות. ואת אשר אהב - הוכיח. מחר היינו אמורים להיפגש לצהריים במסעדת שיפודים בתקווה, שהכיר לי, קצת להתווכח והרבה להסכים. ולכל זה אני כבר מתגעגע. לא אשכח אותך רוני".
4 צפייה בגלריה
רוני דניאל ב-2005
רוני דניאל ב-2005
רוני דניאל ב-2005
(צילום: גדי קבלו)
ראש הממשלה, נפתלי בנט, נפרד גם הוא: "רוני דניאל, האיש ששילב עיתונות עם פטריוטיות וציונות, הלך היום לעולמו. רוני לא היה רק פרשן צבאי. הוא היה קולה של תקופה אחרת, של ארץ ישראל הטובה, של אהבת המדינה ושמירה על ביטחונה, של הקיבוץ והעיר גם יחד. ביקר כשצריך, נתן מילה טובה כשהגיע. הוא יחסר לכולנו על המרקע, ובלבבות. תנחומיי למשפחה וחיבוק גדול.יהי זכרו ברוך".
ראש הממשלה החלופי ושר החוץ, יאיר לפיד, שעבד לצד דניאל כשהגיש את אולפן שישי, כתב: "רוני, חבר שלי. הרבה שנים עבדנו יחד. תמיד היית הכי מקצועי, הכי חרוץ והכי חשוב, חבר ובן אדם. האיש שהיה כולו לב. ליבו נדם. כבר מתגעגע".