ביקורת חריפה בבריטניה בעקבות סיקור המלחמה בישראל ועזה כפי שעלה ב-BBC: הרב הראשי של בריטניה, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק ואחרים תקפו את האופן שבו הרשת מכסה את האירועים הקשים בישראל. ספציפית, עיקר הביקורת מופנית לשימוש במילה Militants - כוחות לוחמים - במקום טרוריסטים.
"שמתי לב שב-BBC יש אי-רצון להשתמש במונח 'טרוריסט'", אמר הרב הראשי של בריטניה, סר אפרים מירביס, בעת ריאיון עם הרשת. "אבל אם לא משתמשים במונח 'טרוריסט', פותחים חלון של הזדמנויות שמצדיק את העניין - ושום דבר לא יכול להצדיק את המעשים הללו".
2 צפייה בגלריה
סר אפרים מירביס, הרב הראשי של בריטניה
סר אפרים מירביס, הרב הראשי של בריטניה
סר אפרים מירביס, הרב הראשי של בריטניה
(צילום: גטי אימג'בנק)
גם ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק תקף את האופן שבו המלחמה בין ישראל וחמאס מסוקרת בתקשורת הבריטית. "חמאס אינם לוחמים, והם אינם לוחמי חופש. הם טרוריסטים" - כך אמר סונאק בנאום מול כ-1,700 איש במפגש הזדהות עם ישראל אשר נערך אתמול (ב') בבית כנסת בצפון הבירה. 12 אלף איש נוספים צפו באירוע שהועבר בשידור חי ברשת. יש לציין שמאז 2021, חמאס מוגדר רשמית כארגון טרור בבריטניה.
2 צפייה בגלריה
כנס נאט"ו וילנה ליטא
כנס נאט"ו וילנה ליטא
רישי סונאק
(צילום: PETRAS MALUKAS / AFP)
גם אחרים השמיעו קולם כנגד אופן הסיקור של BBC. כך חבר הפרלמנט סטיב מק'קייב, יו"ר השדולה הפרו-ישראלית בפרלמנט הבריטי, אמר ל"ג'ואיש כרוניקל" כי על BBC לכסות "באופן יאה ומכבד את האירועים המזעזעים והנוראים בישראל. לאלו שמגינים או מצדיקים מתקפות טרור אסור שתהיה פלטפורמה להפצת השנאה שלהם בשידור הציבורי שלנו".
חברת הפרלמנט אלישיה קירנס, מהמפלגה השמרנית, ביקרה אף היא את התנהלות BBC ואמרה כי "לעולם אין לגיטימציה או הגנה לאונס ורצח של אזרחים. כל רמיזה שלפיה ארגון הטרור חמאס איננו ארגון טרור, או שמעשיו אינם מעשים של טרוריסטים, מבזה את זכר אלו שחייהם נלקחו ונפגעו ללא תקנה".
בימים האחרונים, מאז החלה תקיפת חמאס, מרכזת מארי ואן דר זיל - נשיאת ועד שליחי הקהילות של יהודי בריטניה - את הביקורת כלפי אופן הסיקור המוטה של BBC. בריאיון ל"ג'ואיש כרוניקל" סיפרה כי התלוננה למנהל ה-BBC, טים דייבי, והלה הודה כי לא היה צריך לשדר ריאיון עם תומך חמאס אשר טען כי ההתקפה על ישראל זהה למרד גטו וורשה. עם זאת, גם לאחר הביקורת, ב-BBC מסרבים לשנות את ההנחיה המערכתית שלהם, שלפיה אנשי ארגון חמאס מכונים "מיליטנטים" (Militants) ולא "טרוריסטים".
הריאיון שעליו התנצל מנהל BBC שודר בשבת בערב, פחות מיממה לאחר פרוץ המתקפה של חמאס על ישראל, עם רפעת אלעריר, מרצה באוניברסיטה בעזה, שטען כי הפעולות של חמאס היו "לגיטימיות ומוסריות". הוא השווה אותן למרד בגטו וורשה, "הקרב ההרואי שבו ההתנגדות היהודית לחמה". אלעריר טען בשידור כי מתקפת חמאס היא "ההתקוממות של גטו עזה נגד מאות שנים של קולוניאליזם אירופי וציוני".