שר התקשורת שלמה קרעי הציג היום (ב') את התוכניות הראשוניות לחוק השידורים החדש שהוא מעוניין להעביר בכנסת עד סוף השנה. בין התוכניות ברפורמה של השר ניתן למנות את סגירת הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין והקמתן מחדש, חובת השקעה בהפקות מקור על פי גודל ספק התכנים ורישיון חדש לשידור חדשות. התוכנית שעוררה סערה גררה תוך זמן קצר תגובות נגד.
3 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
שלמה קרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"כמי שהיה 31 שנה איש תקשורת, אני קובע שמה שהניח השר קרעי אינה רפורמה", אמר ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד. "זוהי הצעת שוחד לבעלים של ערוץ 14, זהו ריסוק מוחלט של חופש העיתונות, זהו ניסיון לחסל את ערוצי הטלוויזיה שאינם מתקפלים בפני השלטון. רק במדינות טוטליטריות הממשלה שולטת בתקשורת ההמונים כמו שמציע קרעי. אם ההצעה שלו תעבור, הממשלה תשלוט בכל מילה שתתפרסם והציבור לעולם לא ישמע את האמת. הנשיא האמריקני תומס ג'פרסון אמר: ״חירותינו תלויה בחופש העיתונות, ואם חופש זה יוגבל לא נוכל להתקיים' - מדינת ישראל צריכה לבחור בין חירות לבין הרפורמה המעוותת של קרעי".
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ואורנה ברביבאי באירוע מפלגת יש עתיד
יאיר לפיד ואורנה ברביבאי באירוע מפלגת יש עתיד
יאיר לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
״יאיר, אני פותח שוק חופשי ומפסיק להתערב בתוכן", מסר השר קרעי בתגובה ללפיד. "אתה והשופרות שלך בתקשורת אומרים 'כמו במשטרים אפלים' - באמת... להגיד שאני מחפש לשלוט בתקשורת זה שקר על מלא. זה הפוך לחלוטין ממה שהרפורמה באה לעשות. אז איך הופכים את התקשורת למגוונת יותר? מסתכלים מה השמאל עשה - ועושים ההפך: השמאל הקים קומיסרים שמתערבים בתוכן? אני מפרק אותם. אתה יודע את זה יאיר, כי בתור מי שכפה את הגיגיו על אזרחי ישראל במשך שלושה עשורים - חופש עיתונות אמיתי זה מה שהכי מפחיד אותך. ובתור מי שניסה לסגור כאן עיתון וניסה להחשיך את המסך לערוץ טלוויזיה, אתה באמת מפחד מעיתונות חופשית".
תאגיד השידור הציבורי כאן פרסם תגובה משותפת עם קשת ורשת. "יישום התוכנית ההרסנית, שכוללת פיקוח ממשלתי וצנזורה ממשלתית על חדשות, כנהוג בדיקטטורות, יביא לפגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי והעיתונות בישראל", נמסר.
"ה'רפורמה' המוצעת של שר התקשורת: פיקוח וצנזורה ממשלתית על החדשות כמו במשטרים אפלים וריסוק חופש הביטוי והתקשורת החופשית. התוכנית היא שלב נוסף במהלך הכולל לריסוק התקשורת החופשית בישראל", נכתב בתחילת התגובה שהסתיימה באמירה: "בזמן שתוכנית השר פוגעת כמעט בכל שוק התקשורת הישראלי הפרטי ובשידור הציבורי, ישנם גורמים שהיא מטיבה עימם מטעמים ברורים".
במקביל מערוץ 14 נמסר: "הרפורמה תסייע במיליוני שקלים לקשת. בניגוד לדקלומים של מר לפיד, ההקלות ברפורמה לא יחולו על ערוץ 14, שהחל משנת 2022 אינו בעל רישיון ייעודי".
קרעי, ששם על הכוונת שלו את תאגיד השידור כאן, הכניס נכון לעכשיו שתי נקודות לגבי השידור הציבורי בתוכנית: איסור פרסומות בשידורי הרדיו, שנחשבות לחלק מההכנסה של התאגיד בנוסף לתקציב שהוא מקבל מהמדינה, והנגשת חומרי ה-VOD של התאגיד בחינם לכלל הלקוחות בישראל, כששימוש בחומרי הארכיון יהיה בעלות תפעול בלבד, בשונה מהמצב כיום.
בנוסף, דיבר השר רבות על פתיחת שוק התקשורת ו"הסרת החסמים", לדבריו, כשכתב במצגת בין היתר: "רפורמת הסלולר - עכשיו בטלוויזיה". לדברי השר הוא מתכנן לעבור מ"רגולציה" ל"תחרות" בשידורי החדשות. המשמעות היא שהוא מעוניין לבטל את הרישיון לשידור חדשות ויעבור לשיטת "מרשם ספקי חדשות", אולם קבע מסלולים לפיהם לבעלי אתר אינטרנט, עיתון יומי או מי שעיקר הכנסתו פרסום, יהיה קשה הרבה יותר ואולי בלתי אפשרי להקים ערוץ חדשות.
השר הודיע כי יסגור את הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ואת מועצת הכבלים והלווין ויעבור לגוף אחד "עם סמכויות מינימליות", שיהיו חברים בו תשעה אנשים שלמעשה כולם עלולים להפוך למינויים פוליטיים לכל דבר ועניין - חמישה נציגי ציבור (שני נציגי ציבור בבחירת שר התקשורת, שלושה נציגי ציבור שנבחרים על ידי ועדת איתור שתהיה בעצמה מורכבת מנציגי שלושה שרים: שר התקשורת, חינוך ומשפטים) ועוד שלושה עובדי מדינה - בהמלצת שר אחר. והקמת ועדת איתור נפרדת לקביעת יושב הראש, כשמינויו מחייב את אישור הממשלה.
קרעי הקפיד לכתוב כי הרגולטור החדש שיוקם לא יתערב בלוח השידורים או בחובות השקעה כספית, וציין שסמכויותיו מינימליות, אבל לא כתב בפירוש מהן.
כתבות נוספות במדור טלוויזיה:
אגודת העיתונאים ירושלים הגיבה גם היא להצעה של קרעי: "בפעם הראשונה, שר תקשורת בישראל מציג תוכנית שכל כולה מתרכזת במילה אחת: לסגור. בלי רגולציה, בלי מכרזים, בלי אמות מידה מקצועיות, בלי הפרדה בין פייק לניוז ובין מסחרי לעיתונאי. בכוונת מכוון, השר קרעי מסיר כל הגבלה על הגופים המשדרים חדשות ויוצר סביבה תקשורתית שתהפוך את ישראל למעצמת פייק-ניוז".
מועצת העיתונות והתקשורת בישראל מסרה כי היא "מסתייגת במלוא החריפות מתוכניתו של שר התקשורת שלמה קרעי להחריב את גופי התקשורת בישראל, לחסל את העצמאות העיתונאית ואת חופש הביטוי וזכות הציבור לדעת", והוסיפה שהיא "קוראת לכל אמצעי התקשורת ולארגוני העיתונאים לשלב ידיים במאבק להגנה על עתיד התקשורת בישראל בשעת חרום זאת".
גם שר התקשורת לשעבר יועז הנדל העביר ביקורת על הצעת קרעי ומסר: "עוד לא נולדה התוכנית הרצינית שקרעי לא ידע לקחת, לערבב, להפוך למגוחכת, עד שתעלם. מצד אחד נזק מזערי, רק אוויר חם. מצד שני במקום שר שעסוק בתשתיות יש פה גימטריון מהלך שלא עושה דבר חוץ מלהתעסק בקשקשת ולקלל מפעם לפעם".
מלבד המתואר קודם, בתוכנית של קרעי מפורטת גם חובת השקעת מקור - כשההתמקדות היא בתעודה ודרמה, וספקי התכנים יחויבו לפי גודלם: ספק תכנים מקומי או בינלאומי בינוני - שני אחוז מתכניו יהיו חובת ההשקעה, ספק תכנים מקומי או בינלאומי גדול - ארבעה אחוז, ערוץ ישראלי רשום בינוני - שישה אחוז, ערוץ ישראלי רשום גדול – 12 אחוז. כשנשאלו במשרד התקשורת מה הגדרתו של ערוץ 14 לפי הניסוח כאן - נטען כי הם אינם יודעים מהם הכנסתיו כיום, אולם הוסיפו כי ערוץ 12 לשם ההשוואה בוודאות נחשב לערוץ גדול.
קרעי הודיע גם כי יבטל את הכפתור הייעודי בשלט לערוצים. כך למשל בשלט החכם של yes יש כפתור ייעודי לערוץ 12.
בתוכניותיו של קרעי יש גם בשורה לחובבי הספורט; בתוכנית צוין כי תחול חובת הפצה שידורי ספורט לסלולר, בניגוד למצב הקיים כיום. בנוסף, ייאסר שידור בלעדיות בספורט, ואירועים בעלי חשיבות לאומית יחויבו לשידור בערוץ פתוח (בדומה למצב הנוכחי).
3 צפייה בגלריה
דורון ליידנר, זקי אמדוני, תאי בריבו שווייץ ישראל
דורון ליידנר, זקי אמדוני, תאי בריבו שווייץ ישראל
אירועי ספורט בעלי חשיבות לאומית ישודרו בערוץ פתוח
(צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)
עוד הודיע השר שבכוונתו להפוך את עידן פלוס לאפליקציה ובכך להוזיל לדבריו את עלויות התפעול למדינה.
לדברי קרעי, מטרתו היא להעביר את החוק בקריאה שנייה ושלישית עד סוף השנה. התוכנית צפויה להגיע לוועדת הכלכלה של הכנסת, שבה הודיע השר יערכו את השינויים אחרי דיונים והוא יהיה קשוב לגורמים השונים.
יש לציין כי שר בתקשורת הקודם יועז הנדל ניסה גם הוא להציג שינויים מרחיקי לכת בתקשורת בישראל, אולם בעקבות הליכה לבחירות, התוכנית נגנזה.