סערת שלמה גרוניך: אחרי האמירה הגזענית ולמרות ההתנצלות, ל-ynet נודע כי עיריית כפר יונה החליטה לבטל את הופעתו הקרובה של הזמר בעיר, שאמורה הייתה להיערך בשבת תרבות בהמשך החודש.
1 צפייה בגלריה
שלמה גרוניך
שלמה גרוניך
שלמה גרוניך
(צילום: יוגב אטיאס)
"האמירה הזאת מבחינתנו היא חסרת תרבות", אמרה ל-ynet ראשת העיר, שושי כחלון-כידור. "גמרנו עם השטויות האלה. מבחינתי הופעה ב'שבת תרבות' זה לכבד אדם. מדינת ישראל היא קיבוץ גלויות ולהתבטא ככה בצורה כזאת זה לא מתאים. חשבתי שעברנו את זה, אבל מסתבר שלא. החלטנו לבטל את ההופעה של שלמה גרוניך ויש כבר אמן אחר במקומו".
המקרה התרחש כאמור אתמול (ג'), במהלך הופעתו של גרוניך בפסטיבל עין גב. "הסתכלתי על הקהל, ואמרתי: כזה קהל אני רוצה תמיד", אמר הזמר על הבמה, "באמת אתם כל כך אשכנזים כאלה, אין פה אפילו צ'חצ'ח אחד. אתם משתפי פעולה כמובן כמו ווזווזים. יפה, אני גאה בכם, אתם שרים יפה". התבטאותו גררה שלל גינויים בקרב פוליטיקאים ובעולם התרבות והתקשורת. שר התרבות והספורט חילי טרופר מסר אתמול כי הוא "מתעצב על הדברים המכוערים, המשסעים והמיותרים הערב של שלמה גרוניך".
זמן קצר לאחר מכן, גרוניך התנצל על הבמה ופרסם הודעה נוספת בעמוד הפייסבוק: "לאור פליטת הפה שהייתה לי במהלך הופעתי בפסטיבל עין גב, אני באמת מצטער על האמירה המטופשת. לא יודע מאיין באה לי בדיחה גרועה זו. אני מתנצל מעומק הלב. לאור שיתופי הפעולה שלי לאורך השנים אי אפשר לחשוד בי שאני גזען".
כצפוי, הגינויים לאמירה של גרוניך נמשכים. הזמר אייל גולן כתב בגנותו של גרוניך: "צר לי שבשנת 2022 יש אנשים חשוכים שנתקעו בעבר ובסטיגמות חברתיות, בזמן שהעולם התקדם והפכנו להיות חברה ישראלית מרגשת שכולה כור היתוך של צבעים, ריחות וטעמים. לשמחתנו, מוזיקה היא דבר ששייך לכולם, בלי שום הבדל של צבע ועדה, והתפקיד שלה ושל האומנים ששרים אותה הוא לחבר ולאחד ולא לפלג ולהתסיס. אדם שתרומתו חשובה ויקרת ערך למוזיקה הישראלית לא יכול לעמוד על מקום קדוש כמו הבמה ולהתבטא בצורה כל כך נוראית, מרושעת ומחרידה שמעידה הרבה עליו. תתבייש לך. וכל מי שישב בקהל, צחק ומחא כפיים לאמירותיו, צריך לעשות חשבון נפש עם עצמו על מהי גזענות ואיזו דוגמא הוא נותן לילדים שלו. ותודה לך, נסלי ברדה, על התגובה המיידית והמדויקת. אשריי שזכיתי שהקהל שלי מורכב מכל הגוונים והצבעים שיש במדינה הזו, 'צ'חצ'חים', אשכנזים, מזרחים, רוסים, אתיופים, דרוזים ועוד ועוד. כל אחד מהם מרכיב חלק בלתי נפרד מהלב שלי".
הזמרת ירדנה ארזי תקפה בחריפות את גרוניך בחשבון האינסטגרם שלה וכתבה: "כאשכנזייה אסלית ההתבטאות של שלמה גרוניך תקעה לי חץ בלב. שנים אני חורשת את הארץ ואוהבת אותה על כל יושביה. האמירה המרושעת, השגויה עובדתית והמטופשת בו זמנית, גורמת לי להתבייש בעובדה שאנחנו קולגות למרות שאין בינינו כל קשר אישי". נורית גלרון, שהרבתה לשתף פעולה בעבר עם גרוניך, הוסיפה ואמרה בעמוד הפייסבוק שלה: "כמה כואב לי על אמירה גזענית מטופשת חשוכה ומיותרת, שהאפילה על ערב קסום לחופי הכנרת". גם הזמר עידן עמדי תקף את גרוניך וכינה אותו "אפס".
מנחת הטלוויזיה נסלי ברדה, שהנחתה את הפסטיבל ונזפה אתמול בגרוניך על הבמה מיד אחרי התבטאותו, שיתפה בתחשותיה בשיחה עם ynet: "הזדעזעתי, כל אנשי הפסטיבל הזדעזעו. היה בעיקר זעזוע וגועל. התגובה של הקהל בזמן אמת הייתה של אי נוחות. אני מקווה ומאמינה שהצחוקים ששומעים בהקלטה אלה צחוקים של מבוכה. מבחינתי אני עשיתי את המובן מאליו להגיד את מה שאמרתי".