אח, "פאודה". המקום שבו אנחנו והפלסטינים חוברים יחד לסדרת אקשן לאומית, סדרה אחת לשני עמים. העונה הרביעית מסתמנת כממתק אקשן ומתח אמיתי, כשדורון קביליו המיוסר מנהיג את החבורה שלו אל מעבר לקווי האויב. אם גם אתם על המסלול המהיר להתמכרות, הנה הצצה קטנה אל אחורי הקלעים של העונה הנוכחית (שמשודרת כרגיל ב-yes) שתעזור לכם להתגבר על הקריז.
10 צפייה בגלריה
פאודה מאחורי הקלעים
פאודה מאחורי הקלעים
מאחורי הקלעים של "פאודה" 4
(צילום: אליה ספינופולוס, באדיבות yes)

רוחות מלחמה

העונה הרביעית היא כידוע העונה שבה קביליו ולהקתו עוברים בדיוטי פרי, יוצאים את גבולות המדינה ורודפים את אויבנו גם כשהם בנכר - להלן תא הטרור שעומאר הקים ומתנהל בבריסל, בירת בלגיה. צילומי הסצנות שמתרחשות בבריסל היו אמורות להתקיים בקייב והחוזה עם חברת ההפקה המקומית כבר היה סגור, אלא שאז החלו לנשב רוחות המלחמה. "אבי (יששכרוף, שכתב את הסדרה לצד ליאור רז, ס"ש) מתקשר אלי, ואומר שמתחילים לדבר על מלחמה באוקראינה", משחזרת מפיקת הסדרה, ליאת בנאסולי, בשיחת זום עם ynet. "לא בטוח שיקרה משהו, סביר להניח שלא, אבל זה שם. החלטנו שנחכה עד שהבנו שאנחנו לא יכולים לחכות יותר וחיפשנו חלופה אחרת". כך ויתרה הפקת "פאודה" על העונג שבצילום באזור קרבות והעבירה את הצילומים קומפלט לבודפשט. שבועיים לאחר מכן פלשה רוסיה לאוקראינה, והמלחמה פרצה רשמית.
10 צפייה בגלריה
פאודה מאחורי הקלעים
פאודה מאחורי הקלעים
מאחורי הקלעים של "פאודה" 4
(צילום: Nóra Aradi, באדיבות yes)

מבדיון למציאות

את הסצנות שהתסריט ממקם בגדה המערבית נוהגת ההפקה לצלם בכפרים ערבים ישראלים, בתיאום עם המשטרה כמובן. אלא שמשטרת ישראל כמו משטרת ישראל, לא תמיד מתואמת עם עצמה. "באחד מימי הצילום הגדולים צילמנו במקביל גם סקנד יוניט (סצנות משניות) בכפר קאסם", נזכרת בנאסולי, "פתאום הצוות חוזר אלינו כולו רועד. מתברר שהמשטרה עצרה אותם. לפי התסריט השחקנים שלנו היו אמורים לצאת מהרכב שלהם ולהתחיל לירות כשהם לבושים כמו פלסטינים. השוטרים ראו את זה, נבהלו ורצו אליהם עם אקדחים שלופים כי חשבו שמדובר במחבלים". סוף טוב הכול טוב, אף אחד לא נפגע וגם לא נעצר.
10 צפייה בגלריה
פאודה מאחורי הקלעים
פאודה מאחורי הקלעים
"רצו אליהם עם אקדחים שלופים כי חשבו שמדובר במחבלים". מתוך "פאודה" 4
(צילום: Nóra Aradi, באדיבות yes)

המשחק של "פאודה"

סיפור הרקע של העונה הרביעית תבע מן התסריטאים, יששכרוף ורז, שעות ארוכות של פיצוח. זאת בין היתר משום שהסיפור נכתב במקביל לעבודה על הסדרה שלהם לנטפליקס, "פגע וברח". "זה לא היה פשוט להתניע את העונה הזאת", מודה יששכרוף, "כי זה כמו להבקיע גול בפעם הרביעית. אני לא זוכר הרבה סדרות דרמה - ואני לא מדבר על סדרת מופת לילדים כמו 'הפיג'מות' שאני ממש מעריץ, אלא סדרת מתח ואקשן - שיש לה עונה רביעית בארץ, אין חיות כאלה.
"יש לך נוסחה ואתה צריך להמציא אותה מחדש ולהישאר במסגרת של 'פאודה', והמשחק של 'פאודה' מאוד ברור. זה אמור להרגיש נטוע במציאות. זאת לא סדרה על בלגים וצרפתים שמתקוטטים, אלא על הזהות הפלסטינית מול צוות המסתערבים - ובהצלחה לכולם עם למצוא את הסיפור החדש. אז הסתובבנו סביב עצמנו בחיפושים עד שמצאנו. אנחנו יודעים על תאי טרור שפעלו על אדמת אירופה ועל ניסיונות לפיגועים של חיזבאללה ואיראן להפעיל תאים בגדה ולבצע פיגועים על אדמת ישראל, חיברנו את הכול וזה מה שיצא". האתגר הגדול, לדברי יששכרוף, היה ההחלטה ללכת לשתי חזיתות במקביל מבחינת לוקיישן. צילומים בלבנון (שצולמו בצפון הארץ) ובבריסל (בודפשט).
10 צפייה בגלריה
פאודה מאחורי הקלעים
פאודה מאחורי הקלעים
"זה אמור להרגיש נטוע במציאות". מתוך הצילומים של "פאודה"
(צילום: Nóra Aradi, באדיבות yes)

מבוסס על

קו העלילה שנחשף בפרק השני של הסדרה, כלומר החטיפה של קפטן איוב (שמגלם איציק כהן), נכתב על פי סיפור שאירע במציאות והצית את דמיונם של התסריטאים. "זה מתכתב עם אירוע שקרה לא בישראל ולא במהלך מלחמה, אלא בגוף מודיעיני אחר", מבהיר יששכרוף, "כשאיש מאוד חשוב ומרכזי נפל בידי האויב וזאת הייתה קטסטרופה, יום כיפור של המודיעין. אנשים כמו קפטן איוב הם מוחות מהלכים, הם זוכרים הכול והאויב מקבל מתנה מופלאה שלא באמת חשב שישיג. מאוד סיקרן אותנו לדעת, מה קורה במקרה כזה?"
לא רק את חטיפת איש המודיעין הבכיר שאלה "פאודה" מהמציאות. "הסיפור השני, של הדמות שמגלמת לוסי איוב, דור שני למשת"פים, קרה באמת עם מישהו שהיה משת"פ בכיר מאוד בג'יהאד האיסלאמי. המשפחה שלו והסביבה חשבו שהוא המחבל הכי גדול אי פעם, אבל הוא בעצם משתף פעולה עם כוחות הביטחון והשב"כ. בשלב כלשהו הוא מבין שהוא הולך להישרף ונאלץ לשלוף אותו ואת המשפחה לתוך ישראל מחשש לחייו. ככה לילה אחד המשפחה שחשבה שהאבא הוא הלוחם הגדול נגד צבא הכיבוש הישראלי, מתעוררת למציאות שהם גרים אצל הכובשים בסביבה חצי יהודית חצי ערבית, והאבא הוא מרגל של היהודים. חלק נטמעים וחלק לא, והטראומה שהמשפחה עוברת זה משהו שניסינו להביא ל'פאודה'".
10 צפייה בגלריה
פאודה עונה 4
פאודה עונה 4
מתוך העונה הרביעית של "פאודה"
(צילום: אליה ספינופולוס, באדיבות yes)

תנאים לא תנאים

בסדרה מרובת אקשן הייתם מאמינים שהסצנה הכי קשה עבור השחקנים תהיה קשורה במרדפים או קרבות פיזיים, אבל מה אתם יודעים - מסתבר שדווקא קצת גשם הביא אותם אל הקצה. "זאת הייתה הסצנה שהשחקנים סבלו בה הכי הרבה", אומרת בנאסולי, "ואנחנו קוראים לה סצנת האמבטיה. השחקנים נלחמים, לא משנה במה אבל בתנאים לא תנאים, והבמאי (עומרי גבעון, ס"ש) אמר לפני זה שהוא רוצה שנוסיף לסצנה גשם. לא חושבת שאף אחד מאיתנו הבין לאן זה הולך. במשך יום שלם באמצע החורף כולם היו ספוגים במים, בפברואר-ינואר. הביאו להם תנורים ושמיכות וכלום לא עזר. זה היה קשוח. עד היום הם מדברים על זה ולדעתי הם בטראומה, וסליחה אם אני שוברת את התדמית המאצ'ואיסטית של השחקנים". הסצנה הזאת, אגב, היא גם הסצנה היקרה ביותר שצולמה בעונה זו, אבל מסיבות שעדיין אי אפשר לפרט ויתגלו בהמשך.
10 צפייה בגלריה
מתוך פאודה עונה 4
מתוך פאודה עונה 4
"עד היום הם מדברים על זה ולדעתי הם בטראומה". מתוך העונה הרביעית של "פאודה"
(צילום: אליה ספינופולוס, באדיבות yes)

עמיד, עמדי

גם אם הם שרדו את דלקת הריאות מהסצנה הקודמת, "פאודה" סיפקה לשחקנים שלה לא מעט רגעים מאתגרים פיזית. לעידן עמדי, שמגלם את שגיא, זה עלה בקרע במניסקוס (שנמצא במפרק הברך), שהוא הרוויח בצילומי סצנת המרדף שפתחה את העונה. "הוא אומר שהוא הגיע עם ברך לא להיט, אבל זה תכלס קרה שם". מעידה בנאסולי. "הוא חטף מכה באמצע הריצה והמשיך לרוץ ורק בסוף אמר שכואב לו. הוא עמיד, עמדי. זה הצריך ניתוח ברגל".
"עמדי הוא כנראה הכי קרוב לדמות שלו מכל השחקנים של היחידה", מוסיף יששכרוף. "הוא עושה מילואים קרביים, הוא לוחם. באמצע הצילומים הוא גם נסע למילואים וחזר ואמר, 'כאן זה כלום לעומת שם'. אי אפשר להגיד אפילו איפה הוא עושה מילואים, הוא לא מדבר על זה, זה סודי. ואפרופו סצנת הפתיחה, שלקח שלושה ימים לצלם אותה, יש דברים שאתה כותב ואתה לא מבין עד כמה זה מציאותי. פגשתי בפרמיירה מישהו שהוא קצין בכיר בסצנת מסתערבים, והוא אמר לי שהסצנה הזאת זה משהו שקרה לו אחד לאחד, עם לוחם שהתחיל לרוץ קדימה ונעלם לו בתוך מחנה פליטים ובהצלחה לכולם".
10 צפייה בגלריה
מתוך "פאודה" עונה 4
מתוך "פאודה" עונה 4
"עמדי הוא כנראה הכי קרוב לדמות שלו מכל השחקנים של היחידה". מתוך העונה הרביעית של "פאודה"
(צילום: עדן שוחט, באדיבות yes)

כמו סינדרלה

חשבתם שרק אתם מזדהים עם דמויות שאתם צופים בהן בסדרות? יששכרוף בכה כשהוא ראה בשלב העריכה את הסצנה שבה נורית (רונה-לי שמעוני) ושגיא (עמדי) מתחתנים. "הסצנה הייתה אמורה להצטלם באמצע היום בתוך בית", חושפת בנאסולי, "אבל רונה-לי נדבקה בקורונה, וברגע האחרון החזון השתנה. מצאנו אולם אירועים כדי שנוכל לצלם בו בלילה, בדיוק ברגע שהבידוד של רונה-לי נגמר בחצות, כמו סינדרלה. היה לנו מזל יחסית עם הקורונה, לא עצרנו אף פעם את הצילומים ורק דחינו חלק. ואגב, לנו זה היה סופר מרגש לראות את הזוג הזה מתחתן, וגם הם התרגשו באמת".
אתם יודעים שזאת לא הייתה חתונה אמיתית. אלה אפילו לא אנשים אמיתיים. "אבל הצוות הזה נותן תחושה של משפחה", מוחה יששכרוף, "ויש קטע בחתונה שנורית מדברת על אלה שנפלו ואתה ממש מרגיש כאילו הם נהרגו. אתה מרגיש את האובדן והשכול אפילו שזה רק בטלוויזיה. אין מורנו, אין בועז ואין אביחי. בהמשך העונה יהיה קטע שבו הם רואים באחת הקלטות קטעים שצולמו בעבר. אתה רואה את החבר'ה ואתה קולט שחצי מהאנשים שם אינם, ואז ואתה מבין כמה החיים שלהם מורכבים. וזה נכון שזאת לא חתונה אמיתית אבל אנחנו מסתובבים יחד שבע-שמונה שנים ונפגשים ביום יום, אז מרגישים קרבה אמיתית".
10 צפייה בגלריה
פאודה מאחורי הקלעים
פאודה מאחורי הקלעים
"אתה מרגיש את האובדן והשכול אפילו שזה רק בטלוויזיה". מתוך העונה הרביעית של "פאודה"
(צילום: Nóra Aradi, באדיבות yes)

כיסים קטנים נשמה גדולה

בניגוד לסדרה השנייה של יששכרוף ורז, "פגע וברח", שזכתה לטעום מתקציבים מפנקים של נטפליקס, "פאודה" עדיין מופקת בתקציבים בסטנדרט ישראלי. כך, רק לאחר שהיא משודרת בארץ נטפליקס רוכשת אותה לשידור. "קיבלנו יותר כסף עבור העונה הזאת, אבל אלה עדיין סכומים שלא פשוט להתנהל איתם", אומרת בנאסולי. "המזל הוא שאנחנו כבר יודעים לעשות את זה, ואז אומרים לנו 'זה נראה מדהים', וככה בחיים לא יביאו לנו עוד כסף", היא צוחקת. "אלה סכומים שכששומעים עליהם בחוץ לארץ התגובה היא 'פחחחח. לא יכול להיות שזה התקציב שלכם. אין מצב'".
אז איך זה בכל זאת מתאפשר? "עם הזמן במאים ישראלים, כמו עומרי גבעון ורותם שמיר, למדו לעשות אקשן ברמה אמינה ומהירה. הם למדו את זה על בשרם כי לא הייתה להם ברירה. יש להם את הדרך המקורית לצלם את זה, עם מצלמה ניידת שרודפת אחרי השחקן, וזה נראה מאוד אותנטי. הרבה פעמים כשאת עובדת עם חוץ לארץ אז מביאים מנופים והכול כבד נורא. אנחנו למדנו לייצר אקשן שיושב על הביט ולעשות את זה בשישה ימים לפרק, שזה כלום זמן. זה מאוד טכני, אבל בואי נגיד שלא סתם הבמאים הישראלים מאוד פופולריים באירופה ובארצות הברית. המפיק של 'הומלנד' אמר לי פעם שהוא הבין את ההבדל בינינו – 'אנחנו כבדים ואתם באים ותיק תק מצלמים'".
"יש משהו בלהיות הקטן והממזר, ולא הגדול והמסורבל", מסכם יששכרוף, "זה כמו כוח קומנדו לעומת חטיבה, וכשאתה בא למלחמה עדיף לך לבוא עם חטיבה, אבל במבצעים מסוימים עדיף לבוא עם צוות קטן, לעקוץ ולצאת".
10 צפייה בגלריה
מתוך פאודה עונה 4
מתוך פאודה עונה 4
"ככה בחיים לא יביאו לנו עוד כסף". מתוך העונה הרביעית של "פאודה"
(צילום: Nóra Aradi, באדיבות yes)

לרכל בערבית

למרות שחלק ניכר מהסדרה מתנהל בערבית, ליאור רז הוא היחיד בצוות השחקנים שבאמת מדבר את השפה ולא רק מדקלם את השורות שלו בעל פה. "גם איציק כהן לא יודע ערבית", צוחק יששכרוף. "הוא לומד בעל פה משפטים שהוא צריך להגיד. ואני חייב להחמיא לליאור כי יחסית המבטא שלו הכי טוב, והוא השתפר מאוד העונה. היום היה קשה לשרוף אותו אם הוא היה באמת בשטח. זה הגיע למצב שכשאני וליאור רוצים לרכל על הסט או בפגישות עם אנשים מסביב, או אפילו בלוס אנג'לס, אנחנו מתחילים לרכל בערבית, כמו שריכלתי עם אמא שלי".

מי שהיה לוחם יודע

כדי להפוך את הסצנות לאותנטיות נעזרה ההפקה באנשי מקצוע שמגיעים מהדבר האמיתי - היחידה ללוחמה בטרור, ששימשה אמצעי נוסף שהפך את "פאודה" לחיקוי נאמן ככל האפשר של המציאות. "אין פה גיבור הוליוודי שיורה מהמותן צרור ומחסל שורה של מחבלים", מאבחן יששכרוף. "שימי לב שלוחמים בצוות יורים תמיד בבודדת. למה? אתה לא יורה צרור, כי זה לא פוגע. מי שהיה לוחם יודע את זה. צרור זה להרתעה, בודדת זה לפגיעה. זה בא לידי ביטוי בתקשורת בין הלוחמים במהלך הלחימה, בזוויות שלהם.
"יש לנו יועצים על הסט מכל מיני אגפים מהצבא. בעונה הזאת לקחנו מישהו מהיחידה שמדריכה לוחמה בטרור והוא היה צמוד אלינו בצילומים. בעונה השנייה אני לא אשכח, הייתה סצנה קרב מגע והבאנו את אבי ורדי, שהיה המדריך שלי ושל ליאור בלוחמה בטרור. כשאני הייתי במסלול הוא היה אימת הלוחמים, הבאנו אותו להדריך קרב מגע בעונה השנייה, לפני המצלמה".
10 צפייה בגלריה
מתוך "פאודה" עונה 4
מתוך "פאודה" עונה 4
"צרור זה להרתעה, בודדת זה לפגיעה". מתוך העונה הרביעית של "פאודה"
(צילום: אליה ספינופולוס, באדיבות yes)
דמות נוספת שזכתה לגילום אותנטי היא זו של הרופא. רביע מגנדף הגיע לאודישן הודות לסרטוני טיק-טוק שהוא מעלה תוך שהוא מתפקד כאח בפנימית ג' בבית החולים רמב"ם. בעקבות הסרטונים ההפקה הזמינה אותו לאודישן והוא עבר בהצלחה. מגנדף, אגב, לא חולם להיות רופא והוא לגמרי מרוצה מתפקידו כאח.