כמו בכל האירועים הבינלאומיים בימים אלה, הדי המלחמה בעזה לא פוסחים גם על כנס התרבות והטכנולוגיה הענק SXSW שבעיר אוסטין שבמדינת טקסס. בניגוד לשנים עברו, מעט מאוד ישראלים לוקחים השנה חלק בפעילויות בתחומים השונים. במסגרת פסטיבל המוזיקה של הכנס, הופיעה הפסנתרנית נטלי טננבאום כשהיא מזוהה כאמריקנית וההרכב התל אביבי Red Axes (ניב ארזי ודורי סדובניק) הציג את מרכולתו באחד מהמועדונים בעיר. ההופעות הללו עברו בשלום ללא הפרעות מצד פעילים פרו-פלסטינים, אולם למרות הנוכחות הזניחה של אורחים ישראלים, היו מי שמצאו להם ערוץ אחר למחאה כנגד המלחמה וקראו להחרמת הכנס בגלל התמיכה שמעניק לו הצבא האמריקני - אחד מנותני החסות של האירוע, וכן בשל ההשתתפות הפעילה של חברות תעשיית הנשק המקומיות במסגרת יריד הטכנולוגיה של SXSW. על הרקע הזה, הודיעו עשרות מוזיקאים על פרישה מהפסטיבל, ואמש אף נערכה תהלוכת מחאה בעיר.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית בפסטיבל SXSW
הפגנה פרו-פלסטינית בפסטיבל SXSW
הפגנה פרו-פלסטינית בפסטיבל SXSW
(צילום: Chip Parham)
לצד הקריאות הרגילות להפסקת אש ול"שחרור פלסטין", עשרות מוזיקאים ופעילים פרו-פלסטינים שמו את הדגש הפעם על הפסקת המימון של צה"ל בעזה ומכירת הנשק מטעם תעשיות הביטחון האמריקניות כמו תאגיד RTX (לשעבר ריית'און) לצורך המשך המערכה הצבאית של ישראל בעזה. "SXSW מממן רצח עם", "מוזיקה לעולם לא יכולה לממן רצח" ו"רווחי מלחמה על חשבון המוזיקאים", היו כמה מהשלטים שנשאו הפעילים, חלקם עטו על עצמם כאפיות. המצעד במרכז העיר המשיך את הפעילות של הארגונים הפרו-פלסטינים לאורך השבוע מאז פתיחת הכנס ב-8 במרץ, שכללו הפגנות על בסיס יומי בסמוך לבית עיריית אוסטין וגם הופעות של חלק מהמוזיקאים שהכריזו על פרישתם מהמסגרת הרשמית היוקרתית של פסטיבל המוזיקה של SXSW על רקע החסות שמעניקות הצבא האמריקני ותעשיות הביטחון.
מה שהתחיל כזרזיף של מוזיקאים בודדים ערב פתיחת הפסטיבל, המשיך כשיטפון כשעל פי הדיווחים יותר מ-80 מיוצרים, להקות ודוברים רשמיים שהתקבלו למסגרת היוקרתית הודיעו על פרישתם ממנה במחאה על הזיקה בין SXSW ונותני החסות שלו לבין התמיכה בישראל ובמלחמה בעזה. "החלטתי לפרוש מהשואו-קייס הרשמי שלי במחאה על הקשר בין SXSW לבין התעשיות הביטחוניות ומתוך תמיכה בעם הפלסטיני", הצהירה אלה או'קונור וויליאמס המוכרת בשם הבמה שלה Squirrel Flower, והייתה הראשונה להכריז על כך. "חברות כמו ריית'און מרוויחות מרצח עם כשהם מספקות נשק לצה"ל על חשבון כספי המיסים שלנו. אסור שפסטיבל מוזיקה יכלול את אלה שעושים כסף ממלחמה. אני מסרבת לקחת חלק בזה ומושכת את האמנות והעבודה שלי במחאה".
המגמה הראשונית התעצמה במהירות ועוד ועוד יוצרים הצטרפו לגל המחאה ובהם הרכב ההיפ-הופ האירי המצליח Kneecap. "זה נעשה מתוך סולידיות עם העם הפלסטיני וכדי להדגיש את הקשר העמוק והבלתי מתקבל על הדעת של הפסטיבל לתעשיית הנשק והצבא האמריקני שברגעים אלה מאפשרים רצח עם והרעבה של אוכלוסיה לכודה", כתבו שלושת חברי ההרכב בהודעתם, "להחלטה הזאת יש השלכות כלכליות משמעותיות על ההרכב, בגלל הכנסות אבודות ובגלל העלויות הלוגיסטיות, אבל זה לא עול גדול ביחס לסבל הבלתי נתפס שעובר על תושבי עזה על בסיס יומיומי". הזמרת אליזה מקלמב צייצה: "לעולם לא אתן את שמי או אציג את עבודתי באירוע שמשרת את מכונת המלחמה האמריקנית, ובמיוחד לא עכשיו כשהם ממשיכים לתדלק את האלימות המתמשכת נגד הפלסטינים". עוד בין הלהקות שפרשו בולטות Scowl, GEL, Proper ו-Lembrini Girl. הן ואחרות זכו לתמיכה פומבית של ארגון ה-BDS.
הנשירה ההמונית של יוצרים מפסטיבל המוזיקה היוותה כאב ראש רציני עבור המארגנים שנדרשים לנתב בעדינות בין יחסי הציבור הבעייתיים לחסויות הנדיבות של RTX ו-Collins Aerospace והצבא האמריקני (שבין השאר מנצל את האירוע כדי לקדם גיוס של צעירים). מושל טקסס גרג אבוט מצדו החליט להתערב ולהתייצב לצד התעשיות הביטחוניות. "להקות פורשות מ-SXSW בגלל החסות של צבא ארצות הברית. להתראות, ואל תחזרו", צייץ המושל הרפובליקני, "בטקסס אנחנו מתגאים בצבא האמריקני. אם אתם לא אוהבים את זה, אל תבואו לפה".
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-פלסטינית בפסטיבל SXSW
הפגנה פרו-פלסטינית בפסטיבל SXSW
המושל: "בטקסס אנחנו מתגאים בצבא האמריקני. אם אתם לא אוהבים את זה, אל תבואו לפה". הפגנה פרו-פלסטינית בפסטיבל SXSW
(צילום: Chip Parham)
בניסיון להרגיע את הרוחות, מטעם SXSW יצאה הודעה רשמית המסתייגת מדבריו. "SXSW לא מסכים עם המושל אבוט. אנחנו מכבדים לחלוטין את ההחלטה שהאמנים האלה עשו כדי לממש את זכות הביטוי שלהם", נכתב בהודעת המארגנים, "בכל העולם אנחנו עדים לטרגדיות בלתי נתפסות, עלייה של שליטים דכאניים, והתפשטות הולכת וגוברת של קונפליקט אלים. יותר חשוב מאי פעם לחבור יחדיו כדי לפתור את המשברים ההומניטריים הגדולים הללו. תמיד תמכנו בזכויות אדם לכולם, וכך גם בעתיד. המצב במזרח התיכון טרגי והוא מדגיש את החשיבות העליונה לעמוד ביחד נגד אי צדק". את שיתוף הפעולה עם התעשיות הביטחוניות תרצו בכך שאלו פורצות דרך לטכנולוגיות חדשות בחיים האזרחיים. עם זאת, קבוצת הקואליציה הפלסטינית באוסטין לא השתכנעה: "אם SXSW רוצים לשמור על אמינות, הם חייבים לשנות מסלול באמצעות התנגדות לנורמליזציה של מיליטריזציה של תעשיות הטכנולוגיה והבידור".