לאולפנים הגדולים של הוליווד יש משאבים כספיים אדירים, מערכי הפצה משומנים, אנשי שיווק מהוקצעים, פרסומאים מבריקים ויחצנים מקושרים. ויש גם סרטים עתירי-תקציב שמחניפים לקהל הרחב, זה שעוד מוכן לרכוש כרטיסים כדי לצפות בהם בבתי הקולנוע, או ללחוץ על הכפתור הנכון בשלט כדי להציץ בהם על טלוויזיית הענק בסלון. בניגוד ליצירות עצמאיות קטנות עם שאיפות ארטיסטיות, שפסטיבלי קולנוע הם הזדמנות נדירה עבורם לקבל חשיפה כלשהי וסיכוי לעסקת הפצה, הדרך של שוברי הקופות מחדר העריכה לאקרנים מתוכננת וסלולה מראש. ולמרות זאת, גם ההפקות הללו, המסחריות בעליל, רוצות במה זוהרת במסגרת יוקרתית כדי לצאת לעולם עם יומרה של יצירות אמנות. פסטיבל הקולנוע והטלוויזיה של כנס SXSW באוסטין מוכן ומזומן להעניק להם את המעמד החגיגי הזה באור הזרקורים, בין הפאנלים של מומחי ההייטק והפוליטיקאים והופעות הרוק של פסטיבל המוזיקה. וזה עובד לא רע.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמת אזרחים"
מתוך "מלחמת אזרחים"
מתוך "מלחמת אזרחים"
(צילום מסך)
הדוגמה הטובה ביותר להשקה מוצלחת של להיט מלא הייפ בבירת טקסס היא "הכל בכל מקום בבת אחת" שהוקרן בבכורה כסרט הפתיחה של SXSW ב-2022, ושנה לאחר מכן זכה באוסקר. במרץ 2023 חלק מאנשי הצוות של A24, חברת ההפקה מאחורי דרמת המד"ב המטורללת, הגיעו לאוסטין כדי לקדם סרטים אחרים מטעמם וצפו מרחוק בשידור הטקס - תוך השקת כוסות שמפניה עם זכייתו בפסלון המוזהב. הייתה זו סגירת מעגל חגיגית הרחק מלוס אנג'לס הזוהרת, וגם השנה הם ישובו לפסטיבל שהאיר להם פניו, הפעם עם המותחן הפוליטי השאפתני "מלחמת אזרחים" של אלכס גארלנד. העתיד אולי לא צופה אוסקר ליצירה המסקרנת הזאת. אבל מי יודע, אולי אפשר להיות אופטימי בנוגע לסרט על העתיד שצופה לארצות הברית מלחמת אזרחים נוספת ועקובה מדם, בין הממשלה המכהנת למיליציות פשיסטיות - כל זאת מנקודת מבטם של עיתונאים בגילומם של קירסטן דאנסט, ואגנר מורה וקיילי ספאני.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מלחמת אזרחים"
מתוך "מלחמת אזרחים"
הממשלה נגד מיליציות פאשיסטיות. מתוך "מלחמת אזרחים"
(צילום מסך)
"מלחמת אזרחים" הוא אחד הסרטים המדוברים של השנה, וגם "שומר הברים" הוא כזה. ולא בהכרח מהסיבות הנכונות. הבמאי הוותיק דאג לימן לקח על עצמו להוביל רימייק ללהיט האקשן בכיכובו של פטריק סווייזי מ-1989, ובעזרת ג'ייק ג'ילנהול ביקש לעדכן את הסיפור - שהפעם עוסק בלוחם MMA שפרש מהזירה ועובד למחייתו כמאבטח במועדון מפוקפק בפלורידה. בילי מגנוסון, דניאלה מלכיור וגם אלוף אומנויות הלחימה האירי קונור מקגרגור הצטרפו לצוות השחקנים, במה שנראה כלהיט אקשן עכשווי בהתהוות. אלא שראשי אולפני אמזון עדכנו שהוא לא ייצא לבתי הקולנוע, ויעלה ישירות לסטרימינג באמזון פריים. למעשה, הבכורה באוסטין כסרט הפתיחה של SXSW היא הזדמנות נדירה לראות אותו על המסך הגדול, אבל לימן לא יהיה שם. הוא יחרים את החגיגה. בטור נוקב שכתב הוא האשים את הבוסים בהעדפת חובבי השופינג על הצופים: "יתכן שזה האלגוריתם הממוחשב שאשם פה. אמזון תמכור יותר טוסטרים עם יותר מנויים".
("שומר הברים" - טריילר)
אמזון-MGM, שאחראית לסרט הפתיחה של הכנס השנה, גם תנעל אותו עם הקומדיה הרומנטית The Idea of You של הבמאי מייקל שואוולטר, בכיכובה של אן הת'אוויי. יוצרי קולנוע כמו לימן שרואים את התעשייה משתנה ומתכווננת מחדש מהמסך הגדול לקטן יכולים להתמרמר, אבל בסוף זהו הכסף הגדול שמניע את הקולנוע המסחרי ומקבל את קדמת הבמה גם בפסטיבל כמו SXSW. בקומדיה The Gutter של האחים אייזאה ויאסיר לסטר יש שילוב של ספורט וחיי לילה, ממש כמו ב"שומר הלילה", אלא שהגיבור - בגילומו של שאמיק מור - הוא צעיר שעובד במועדון באולינג ומפלס לעצמו דרך לפסגה ככוכב בפני עצמו. ומי עומדת בפניו כיריבתו הגדולה? אגדת באולינג שחוזרת מפרישה, אותה מגלמת סוזן סרנדון, מי שהפכה לאחת המתנגדות הגדולות של ישראל בהוליווד על רקע המלחמה בעזה. אליה מצטרפת גם האנטר שייפר שנעצרה לאחרונה בהפגנה למען הפסקת אש בעזה, ומככבת במותחן Cuckoo של הבמאי טילמן סינגר. כשפסטיבלי הקולנוע האחרונים נוצלו למטרות מחאה נגד ישראל - מסאנדנס ועד פסטיבל ברלין - לא נופתע אם הסערה תבקר השנה גם בטקסס.
3 צפייה בגלריה
סוזן סרנדון
סוזן סרנדון
אגדת באולינג? יותר כמו אגדת שנאת-ישראל! סוזן סרנדון
(צילום: AP)
חברתה של שייפר בהפקת הסדרה "אופוריה", סידני סוויני, תגיע גם היא לאוסטין עם סרט האימה החדש שלה Emaculate של מייקל מוהן ובו היא מככבת כנזירה אמריקאית שנחשפת לסודות המזוויעים במנזר מבודד באיטליה. חברתה של סוויני בהפקת הסדרה "הלוטוס הלבן", אלכסנדריה דאדריו, תגלה גם היא נוכחות בבירת טקסס עם הדרמה הלהט"בית I Wish You All The Best של טומי דורפמן. השחקנית הטרנסית ("13 סיבות") מלווה בסרטה הראשון כבמאית נער דו-מיני שנזרק לרחוב ומוצא מחסה בבית אחותו, לפני שהוא יוצא מן הארון.
עוד בין הסרטים הבולטים, ולו רק בגלל כוכביהם המובילים, הם Arcadian של בן ברואר בכיכובו של ניקולס קייג' כאב שנחוש לגונן על שני בניו בכדור הארץ שאחרי האפוקליפסה, וגם הקומדיה The Uninvited של נאדיה קונרס בכיכובו של פדרו פסקל, שכמו קייג' היה שם אחרי האפוקליפסה בסדרה "האחרונים שבינינו". הפעם הוא משתלב במסיבת בית שיוצאת משליטה בגלל אורחת לא קרואה.
פסטיבל הקולנוע של SXSW מעניק במה לשלל הפקות עצמאיות עלילתיות וגם ללא מעט סרטים דוקומנטרים מסקרנים כמו The Antisocial Network, העוסק בקהילות הרשת המטורללות של הימין האמריקני, או הדוקו MoviePass, MovieCrash על המיזם השאפתני שנועד להציל את תעשיית הקולנוע והסתיים בכישלון מפואר.
המצב הרעוע של תעשיית הקולנוע הוא אחד הגורמים שמתניעים מחדש את סרטי האקשן ההורמונליים שמקבלים את קדמת הבמה גם ב-SXSW. לצד "שומר הברים", דב פאטל ("נער החידות ממומביי") מביים ומככב ב-Money Man - מותחן אמנויות לחימה מרצין המתחולל בהודו והופק על ידי אולפני יוניברסל. בנוסף לסרטו של פאטל, יוניברסל מתגאים להציג גם את קומדיית הפעולה The Fall Guy - עיבוד למסך הגדול של הסדרה הפופולרית מהאייטיז בה כיכב לי מייג'ורס כפעלולן הוליוודי שמשתמש במיומנויותיו גם בחיים האמיתיים. מייג'ורס יגיח בהופעת אורח גם כאן, אולם התפקיד הראשי נפל בחלקו של ראיין גוסלינג, שיגיע לבכורה מיד אחרי טקס האוסקר שם הוא מועמד לתפקיד שחקן המשנה על הופעתו ב"ברבי". אליו תצטרף אמילי בלאנט, שמועמדת לפסלון בקטגוריה המקבילה על "אופנהיימר" ומככבת לצדו בהפקה השטותית של דיוויד ליץ'.
ומה בנוגע לחזית הישראלית? בימים קשים אלה כשהיצירה התרבותית מתוצרת כחול-לבן הופכת למוקצית ומנודה באירועים בינלאומיים, הולכת ומצטמצמת הנוכחות שלה גם ב-SXSW. ביום האחרון של תוכנית המוזיקה של הכנס, ההרכב האלקטרוני Red Axes (ניב ארצי ודורי סדובניק) ירקיד את הקהל שעוד נותר בעיר, ולפני כן תופיע הפסנתרנית נטלי טננבאום שמזדהה רשמית כניו יורקרית. במצב העניינים הנוכחי, כל שנותר לנו להתגאות בו זו המועמדות של הסטארטאפ התל אביבי MyPart, שעומד מאחורי מנוע החיפוש המוזיקלי החדשני SongHunt ונבחר לאחד מחמשת המועמדים הסופיים בתחרות הפיצ'ינג של מרכיב הטק של SXSW (היחיד שאינו אמריקני).
לאלה מצטרף הקולנוען הישראלי-אמריקני שאול שוורץ, שהפיק ביחד עם אחיו אלון שוורץ את הדוקו מתוצרת הארץ "טנטורה". הפעם שוורץ משתף פעולה כבמאי עם כריסטינה קלוסיו בסרט תיעודי נטול כל קשר למולדת, שנקרא Fly ועוסק בענף הספורט האקסטרימי בייס-ג'אמפ. הסרט מצא לעצמו בית בנשיונל ג'אוגרפיק. ואם ממש נרצה להתמלא בגאווה לאומית מאולצת, אפשר למצוא אותה בסדרה "בעיית שלושת הגופים" של נטפליקס - הפרויקט הגדול הראשון של יוצרי "משחקי הכס" דיוויד בניוף ודי.בי ווייס, שעיבדו למסך את סדרת ספרי המדע בדיוני המצליחה של ליו צישין הסיני, ובה זמן ומרחב מתערבבים בין כדור הארץ לחלל החיצון.
בוגרי "משחקי הכס" ג'ון ברדלי, ג'ונתן פרייס וליאם קנינגהם נמנים על כוכבי הסדרה שתוקרן בערב הפתיחה. מי שלא יהיה שם הוא מי שהוציא אותה אל הפועל - מפיק העל ההוליוודי יליד הארץ רם ברגמן. הציפיות לגבי ההפקה השאפתנית שלו מעפילות על כל התכנים האחרים באוסטין, אבל יש לו סיבה טובה להיעדרות: נוכחות מתבקשת בטקס האוסקר עם שלל המועמדויות של "מעשייה אמריקנית", הדרמה קומית המבריקה, אבל צנועה, שייתכן שלא הייתה נוצרת בלעדיו.