כמדי שנה, רגע לפני חודשי הקיץ, שבוע הספר בא עלינו לטובה. עם אירועים שחוגגים את עולם הספרות, ירידים בכל רחבי הארץ ומופעים מיוחדים - אלו כל הדברים שלא כדאי לפספס בחג שמתחיל היום (ד'), ויסתיים בעוד עשרה ימים.
6 צפייה בגלריה
הכנות לשבוע הספר, מתחם שרונה
הכנות לשבוע הספר, מתחם שרונה
הכנות לשבוע הספר, מתחם שרונה
(צילום: יריב כץ)

תל אביב

היריד המרכזי בפארק שרונה 22-14 ביוני | ימים א'-ד', 22:00-17:00 | יום ה', 22:00-17:00
האירוע שכנראה הכי מזוהה עם שבוע הספר הוא היריד המסורתי שיתקיים במתחם שרונה בתל אביב. שנים הוא היה נחלתו של כיכר רבין, אך עם עבודות הרכבת הקלה הוא העתיק את מיקומו בפעמים האחרונות. לכל מי שמתכנן לפקוד את האירוע במוצ"ש, חשוב לדעת שנכון לכתיבת שורות אלו האירוע לא יתקיים בזמן הזה. זאת כמובן משום שבחודשים האחרונים המתחם שצמוד לקפלן, הפך גם למוקד ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית.
המתחם, עליו אחראית עיריית תל אביב והתאחדות הוצאות הספרים, צפוי לכלול למעלה מ-250 דוכנים של 70 הוצאות ספרים. כמו כן יוקם במקום מתחם ילדים, הכולל במה עם הצגות ושעות סיפור לילדים, פינת הפעלות ופינת יצירה. בנוסף, כמדי שנה כותבים רבים צפויים לפקוד את היריד ולחתום על ספריהם, בהם: דויד גרוסמן, נעה ידלין, דתיה בן דור, ניצה שאול, אבישי בן חיים ותהילה חכימי.
6 צפייה בגלריה
ניצה שאול, דוד גרוסמן ונעה ידלין
ניצה שאול, דוד גרוסמן ונעה ידלין
ניצה שאול, דויד גרוסמן ונעה ידלין
(צילום: טל שחר, אלכס קולומויסקי)
במסגרת האירועים בשרונה, יתקיים גם האירוע "קרב תרנגולות" בימי רביעי וחמישי, ביוזמת פרס ספיר לספרות. מדובר במעין תחרות בהשתתפות של כמה אמנים (אריק אבר, נטע וינר, סימה נון, תמר מרין, איה כורם, ערן צור, דניאל רובין ונוספים) המחולקים לצמדים. בכל אחד מארבעת הערבים יעלו שני צמדים וינהלו דיאלוגים בנושאים מגוונים, כשלכל אחד מהם יהיו שבע וחצי דקות שבהן יוכל להתייחס לנושא. בתום ההצגה, הקהל יבחר מי הצמד ששכנע אותו.
יריד הספרים העצמאי בסינמטק תל אביב 16-14 ביוני | ימים ד'-ה', 22:00-17:00 | יום ו', 16:00-10:00
אחרי שנולד בפעם הראשונה ב-2021, היריד העצמאי יתקיים בפעם הראשונה בסינמטק ויציג כ-70 הוצאות לאור מכל הסוגות - מקור ותרגום, שירה ועיון, נוער וילדים. זאת לצד הרצאות, הקראות, הקרנות סרטים והופעות. במקביל הספרייה לקולנוע תארח שעות סיפור לילדים במסגרתן סופרי ילדים יקראו מיצירותיהם.
שבוע הספר העברי בספריות תל אביב-יפו 22-14 ביוני | שעות ומיקומים משתנים
ברחבי ספריות העיר צפויים להתקיים שלל אירועים לאורך השבוע שיעסקו באהבה למילה הכתובה. כך למשל ייערכו הרצאות של כותבים כמו אשכול נבו וגיל חובב, יתרחשו סדנאות כתיבה וקומיקס ויתקיים גם מפגש מוזיקלי לילדים, שבמרכזו סיפורם ושיריהם של יהונתן גפן ולאה נאור בבית אריאלה.
6 צפייה בגלריה
בית אריאלה אחרי השיפוץ
בית אריאלה אחרי השיפוץ
ספריית בית אריאלה
(צילום: עיריית תל אביב)
שבוע הספר היפואי ברחבת מרכז תרבות מנדל 15 ביוני | 19:30-16:00
במרכז האירוע היפואי יחלקו כבוד לכמה מהסופרות והסופרים היפואיים המוכרים, ביניהם: רינו צרור, עבד סטל, רויטל פז-למפרט, עדית אלנתן, מייסר סרי אבו שחאדה ומוחמד אגואני. במקביל יתרחשו הפעלות לכל המשפחה, הצגה של תיאטרון אורנה פורת, הופעה אקוסטית של ההרכב תמר שאוקי והאירוע "תעלומת הספרייה"- משחק חידות לילדים.
אקס-ליבריס 2023: (מ)קריאה לפעולה ברחבי נווה צדק 19-18 ביוני | 23:00-17:00
ברחבי נווה צדק יתקיים הפסטיבל "אקס ליבריס", שיבקש לשים דגש לא רק על קריאה אלא גם על קהילה, על החברה ועל הפוליטיקה. מרבית האירועים יהיו חינמיים לקהל הרחב, והם יכללו תיאטרון סיפור, ביקור של "האסטרונאוטית" - חנות הספרים במשאית, פרפורמנס קריאה, הקרנת רחוב של הסרט על שלום שבזי מסדרת "העברים", מדיטציית מיינדפולנס המונית, תערוכות, שיחות וסיורים בעקבות ספרים, ביקור בספריות ובחדרי עבודה סודיים, מתחם לקיפול, כריכה וכיווץ ספרים, ואירועים נוספים.

ירושלים

היריד המרכזי במתחם התחנה 24-14 ביוני | ימים א'-ד', 22:00-17:00 | יום ה', 22:00-17:00 | מוצ"ש 00:00-21:00
אירוע מרכזי לא פחות מזה שבשרונה, הוא היריד שמתרחש במתחם התחנה שבירושלים. גם בו יוצבו עשרות דוכנים של ספרים והנחות. זאת כמובן לצד הפעלות לילדים שיכללו מתחמי הפעלה ויצירה וכן הצגות שחלקן מתבססות על כמה מספרי הילדים האהובים ביותר.
גם את היריד הזה צפויים לפקוד כמה מהכותבים הבולטים ביותר בישראל, בהם: יואב בלום, איתי הרמן, בכל סרלואי, ארי שביט וסיון רהב מאיר.
6 צפייה בגלריה
סיון רהב מאיר ואיתי הרמן
סיון רהב מאיר ואיתי הרמן
סיון רהב מאיר ואיתי הרמן
(צילום: אלכס קולומויסקי, מוטי קמחי)
בית חולים לספרים בבית אבי חי עד 15 ביוני | 20:00-16:00
האירוע שהתחיל כבר לפני מספר ימים בבית אבי חי, שם לעצמו למטרה להנגיש את עולם הספרות לילדים ונוער. במסגרתו מתקיימים מפגשים עם סופרות וסופרי ילדים, סדנאות אמנות עם מאיירים, מופעי סיפור, סדנת כתיבת יומן אישי ויריד ספרים. במקום אף הוקם "בית מרקחת פואטי", המחלק תרופות וויטמינים מהספרים, וגולת הכותרת של הפסטיבל היא בית החולים לספרים שמציע לבאים "לרפא" ספרים שהתבלו.
6 צפייה בגלריה
מתוך אירועי בית חולים לספרים בבית אבי חי
מתוך אירועי בית חולים לספרים בבית אבי חי
מתוך אירועי בית חולים לספרים בבית אבי חי
(צילום: דנה בר סימן טוב)
"אפילוג" - הספרייה הלאומית נפרדת מקמפוס גבעת רם 21 ביוני | 23:00-10:00
חיים באר, גלעד כהנא, דנה מודן, קובי פרג', שיר ראובן ואיה זהבי פייגלין - הם רק חלק מהאמנים שייקחו חלק באירועי הפרידה של הספרייה הלאומית ממקום משכנה המיתולוגי בגבעת רם, שנחנך בשנות ה-60. רגע לפני שתעתיק את עצמה אל משכן הלאום בחודשים הקרובים - הקהל מוזמן ליום שיכלול הופעות, סיורים, סדנאות אמן, פאנלים ושיחות עם אמנים. מופע הנעילה יהיה של עוזי נבון שיארח את אבנר גדסי.
שבוע הספר במרכז מורשת בגין 22 ביוני | 20:30-16:30
המרכז הירושלמי מציע לקהל להגיע למפגשים שמוקדשים כולן לנשים כותבות. בין המפגשים שיתקיימו אפשר למצוא את סופרת הילדים שהם סמיט שתדבר על האמת והמציאות שבכתיבה, גלית דהן קרליבך שתעסוק באיך ובאיפה מתיישבים לכתוב, ויערה ענבר לצד אמה המשוררת רבקה מרים - ינהלו שיח דורי על כתיבה.

ראשון לציון

פסטיבל הספרים 22-18 ביוני | 20:00-17:00 | גן המושבה
בדומה לתל אביב וירושלים - גם עיריית ראשון לציון מגייסת את גן המושבה לטובת יריד ספרים ססגוני, שיכלול מתחמי הפעלות, הצגות ילדים ומייצגי מתנפחים. הכניסה כמובן חופשית ומיועדת לכל המשפחה, והיריד שואף גם לשים דגש על יוצרים מקומיים להם יוקדשו דוכנים ייחודיים. כמו כן יתרחש במקום אירוע החלפת ספרים.

רחובות

"מאיר ויהונתן נפגשים בגן" 15-14 ביוני | 20:00-17:00 | גן המגינים
את שבוע הספר הזה, החליטה עיריית רחובות להקדיש לשני הסופרים הענקים שהלכו לעולמם השנה - מאיר שלו ויהונתן גפן. השניים גם זוכים לציון וכבוד בשאר האירועים שהוזכרו עד כה. היום, בגן המגינים בעיר, הילדים יוכלו לבלות עם הדמויות קרמר החתול והדב יעקב - הדמויות האהובות מספרי הילדים של שלו, לצפות בהצגות לפי ספריו ואפילו לשחק עם "הטרקטור בארגז החול". מחר, אלו יוחלפו ביצירותיו של גפן, עם מופעים מוזיקליים של שיריו, משחקים ומתחם ויצירה.
6 צפייה בגלריה
חגיגות הספר העברי ברחובות ב-2022
חגיגות הספר העברי ברחובות ב-2022
חגיגות הספר העברי ברחובות ב-2022
(צילום: אולפני רחובות)

חיפה

שוק קרא תן בספריה המרכזית 14-13 ביוני | 20:00-16:00 | הספרייה העירונית - פבזנר
אם אתם רוצים לרכוש ספרים אבל גם להיפטר מאלו שמעלים אבק בבית, בספרייה העירונית בחיפה יתרחש יריד החלפת ספרים. במרכז היריד תוקם "עמדת החלפת ספרים משומשים" בה ימוינו הספרים, כך שחלקם יוצעו להחלפה בדוכני היריד ואחרים יועברו לספריות העירוניות ולספריות בתי הספר וגני הילדים. בשוק יתרחש גם הפנינג שיכלול הצגות ילדים וסדנאות יצירה.
יריד הספרים העצמאי 22-21 ביוני | ביום ד' - החל מ-18:00 | ביום ה' - החל מ-19:00 | בית הגפן
כמה מהוצאות הספרים המסקרנות ביותר - כדוגמת לוקוס, אפרסמון, בבל, תשע נשמות ועוד - יגיעו בשבוע הבא לאירוע שיתרחש בחצר של בית הגפן בחיפה. מלבדן, תוכלו לראות במקום גם מופעי אקרובטיקה, להצטרף למפגשים עם כותבים ולראות מופעי מוזיקה ומופעי הקראת שירה המלווים במוזיקה חיה.