הסופר והעיתונאי מאיר שלו, אחד מהסופרים הגדולים והחשובים ביותר בישראל, הלך לעולמו היום (ג') בגיל 74 במושב שבו התגורר אלוני אבא לאחר מאבק במחלת הסרטן. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו.
5 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
מאיר שלו
(צילום: אלעד גרשגורן)
שלו היה עיתונאי, פובליציסט ובעל טור שבועי ב"ידיעות אחרונות" שאותו כתב במשך כ-35 שנה, עד ימיו האחרונים - ובעיקר סופר מוערך, חשוב ומצליח, שאחראי לכמה מהיצירות הבולטות של העשורים האחרונים בספרות המקומית. בין ספריו ניתן לציין את "יונה ונער", "כימים אחדים" ו"רומן רוסי". מעבר לכך, הוא כתב גם ספרי ילדים שזכו להצלחה גדולה - "הכינה נחמה", "אבא עושה בושות" וסדרת ספרי "קרמר החתול". לאורך הקריירה הארוכה והפורייה שלו, שלו זכה בפרסים ועיטורי כבוד רבים, בהם פרס ברנשטיין ופרס ברנר.
5 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
שלו מקבל תואר דוקטור לשם כבוד באוניברסיטה העברית, 2019
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"כמה מצער שלא נחוש עוד את הציפייה הדרוכה לעוד ספר חדש של מאיר שלו, שייצא לאור וישנה את חיינו, יהפוך אותם לעשירים יותר, מלאים יותר", ספד לו נשיא המדינה יצחק הרצוג. "כמה עצוב שלא נזכה לחגוג עמו, יליד תש"ח, את יום העצמאות הקרוב. עם פטירתו של מאיר שלו, נותרו מדינת ישראל וארץ ישראל כשהן חסרות את אחד מאוהביהן הגדולים ביותר. הוא היה איש אשר רוח בו, שקרקע המולדת וקורותינו כחברה, כעם וכאומה, פיעמו בכל אחת ממילותיו. החיבור העמוק שלו למורשת ישראל מזה, ולנימיהן הרגישים ביותר של הציונות והישראליות המתחדשת מזה, היו תשתית מפוארת לשורה של נכסי צאן ברזל שיוותרו בידינו לעד, כמצבת נצח לפועלו. הוא גרם לכולנו לאהוב את נופי ילדותו האנושיים והפיזיים, עליהם כתב בכישרון כה רב. לאהוב את השפה העברית, את התנ"ך, וכמובן - אותנו, את העם בישראל. יהי זכרו ברוך".
גם שר התרבות והספורט מיקי זוהר נפרד משלו: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של הסופר מאיר שלו. מאיר ז"ל אמן המילים וסופר בחסד עליון. יצירותיו וספריו הרבים מהווים חלק בלתי נפרד מארון הספרים הישראלי ויחקקו לעד בתרבות הישראלית. יהי זכרו ברוך".
5 צפייה בגלריה
ארבע מיצירותיו הבולטות של מאיר שלו
ארבע מיצירותיו הבולטות של מאיר שלו
ארבע מיצירותיו הבולטות של מאיר שלו
בריאיון שנערך איתו ב"ידיעות אחרונות" בשנה שעברה, הוא שיתף בין היתר במחשבותיו על המוות. "אני קרוב לגיל 74, בוודאי שאני חושב על זה לפעמים, ובעיקר זה נראה לי פשוט לא לעניין, הסידור הזה. יש לי עוד המון דברים לעשות", אמר. "ויש לי חברים שבאמת נעשו בטטות עם פרישתם, אבל אני עובד באותו קצב ובאותה צורה כבר 40-35 שנה.
"לגבי הפחד - כשנפצעתי במלחמה כמעט מתי, והתחושה הזאת של קרבה אל המוות הייתה תחושה מאוד נעימה בדרכה. איבדתי הרבה דם, וכנראה זה מכניס אותך לאיזה דליריום כזה נפלא שלא ידעתי מעולם, והתחושה הזאת של הריחוף ושל 'הנה אני הולך למות' הייתה תחושה נעימה באיזשהו אופן. הכאבים, שהיו נוראיים בדקות הראשונות, פתאום פגו. לא איבדתי הכרה. לא ראיתי מנהרה לבנה, אבל חשתי התרוממות. אז הדבר שמפחיד אותי הוא לא שאני אמות בחטף, אלא אחרי תקופה משפילה של רפיון חושים וגוף".
שלו נולד במושב נהלל בשנת 1948. אביו היה המורה והסופר יצחק שלו, ואימו בתיה ממשפחת בן-ברק הייתה מורה. כשהיה בן ארבע עברה משפחתו לירושלים, שם גדל. ב-1966 התגייס שלו, ושירת במהלך מלחמת ששת הימים. ב-1967, במהלך מלחמת ההתשה, נפצע כאמור כשפגעו בו ארבעה קליעים.
אחרי שירותו הצבאי למד שלו באוניברסיטה העברית בירושלים, שם הוציא תואר ראשון בפסיכולוגיה, ובמהלך שנות ה-70 החל להתפרסם כעיתונאי ומגיש פינות הומוריסטיות בטלוויזיה. ב-1983 החל להגיש את התוכנית "שעה טובה" ששודרה בערבי שבת בערוץ הראשון.
5 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
מאיר שלו, 1979
(צילום: דוד רובינגר)
בשנת 1982 פרסם שלו את ספרו הראשון, "משכב לצים", וב-1985 התפרסם "תנ"ך עכשיו" - אסופת מאמרים מודרניים ומשעשעים על סיפורי התנ"ך. ב-1988 התפרסם הרומן הראשון של שלו - "רומן רוסי", שעסק בהוויה החברתית של החלוצים במושבים ובקיבוצים לפני קום המדינה. הספר הפך לרב מכר, וכך גם הרומן הבא פרי עטו, "עשו" שיצא ב-1991.
במהלך השנים פרסם שלו שבעה רומנים נוספים, בהם רבי המכר "כימים אחדים" (1994), שגם עובד להצגה בתיאטרון הקאמרי, ו"יונה ונער" (2006). לבד מכך פרסם עוד מספר ספרי עיון, כמו גם ספרי ילדים שזכו להצלחה רבה, כמו "הטרקטור בארגז החול", "אבא עושה בושות" וסדרת ספרי "קרמר החתול". הרומן התשיעי והאחרון פרי עטו, "אל תספר לאחיך", יצא לאור בשנה שעברה.
ברומנים פרי עטו הפגין שלו את החיבור שלו לציונות ולאדמה, ואת היקסמותו הנמשכת ממפעל ההתיישבות ומהתקופה החלוצית. חלק מספריו, כמו "עשו", מדגימים גם את החיבור העז שלו לתנ"ך ולמקורות, ואת הפריזמה המודרנית דרכה בחן אותם. גם הטבע משחק תפקיד חשוב ביצירותיו השונות, כולל בספרי הילדים שלו. ב-2017 פרסם שלו את הספר "גינת בר", שבו חלק את חוויותיו מגידול גינתו הפרטית אשר בביתו שבמושב אלוני אבא, כולל רישומים וציורים מאת האמנית רפאלה שיר.
5 צפייה בגלריה
מאיר שלו
מאיר שלו
גילה את חדוות הגינון. מאיר שלו
(צילום: טל שחר)
שלו היה מזוהה עם השמאל הציוני, והפך לאחד מדובריו הרהוטים והבולטים ביותר. בין היתר, הקדיש רבים מטוריו ב"ידיעות אחרונות" לביקורת פוליטית, כזו שהוגשה לעיתים בתוך אנקדוטות כאלו ואחרות מחייו. "איבדנו את מאיר שלו. אחד הסופרים המוכשרים בישראל, עיתונאי, מחזאי, פובליציסט ופעיל שלום שצעד איתנו בהפגנות רבות נגד הכיבוש וההתנחלויות", ספד לו איש השמאל וחבר הכנסת לשעבר מוסי רז, "עצוב שלא נוכל לצפות לעוד ספר חדש של שלו. יהא זכרו ברוך".
בנוסף לספריו שעובדו לבמה, שלו כתב מחזה סאטירי תנ"כי בשם "אצלנו במערה" לתיאטרון גשר. שבעלילתו מתעוררים שלושת האבות ושלוש האימהות שנקברו במערת המכפלה.
הוא הותיר אחריו אישה, רינה, ושני ילדים, זהר ומיכאל.