השחקנית והזמרת הבריטית ג'יין בירקין הלכה לעולמה בגיל 76, כך דווח היום (א') על ידי סוכנויות חדשות בצרפת. על פי הדיווחים, בירקין נמצאה ללא רוח חיים בביתה על ידי המטפל שלה. מותה מגיע כשנתיים לאחר שפורסם כי לקתה בשבץ, אולם באותם דיווחים נאמר כי מצבה טוב. כמו כן, היא נאלצה לבטל את הופעותיה שתוכננו לחודש מאי האחרון בפריז לאחר שזו שברה את כתפה חודשיים קודם לכן. "תמיד הייתי אופטימיסטית גדולה, אבל אני מבינה שייקח לי עוד קצת זמן עד שאוכל לשוב לבמות ולהיות איתכם", אמרה אז על הביטול, "אני כל כך נהנית להיות איתכם".
5 צפייה בגלריה
ג'יין בירקין
ג'יין בירקין
ג'יין בירקין
(צילום: Vadim Ghirda, AP)
"היא גילמה את החופש, ושרה את המילים הכי יפות - ג'יין בירקין הייתה איקון צרפתי", ספד לה בטוויטר נשיא צרפת, עמנואל מקרון. "היא הייתה אמנית במלואה וקולה היה רך כמו גם המחויבויות האמנותיות שלה. היא הורישה לנו מגינות שלא יעזבו אותנו".
נולדה בשנת 1946 לאם שחקנית תיאטרון ואב קצין בצי המלכותי הבריטי. היא הזניקה את קריירת המשחק שלה בשנות ה-60, כשהשתתפה בתפקידים קטנים במספר סרטים, בהם "יצרים" (1966), אך מה שזיכה אותה בפרסום ובאינספור כותרות עיתונים היה מערכת היחסים שניהלה עם השחקן והזמר הצרפתי סרז' גינסבורג.
השניים הכירו על סט הצילומים של הסרט Slogan בשנת 1969, ובאותה השנה אף הוציאו את אלבום הבכורה המשותף שלהם - Jane Birkin/Serge Gainsbourg, שהכיל את השיר Je t'aime... moi non plus, שנחשב לפרובוקטיבי מאוד עם צאתו בשל קול גניחותיה שהיא משמיעה בשיר.
5 צפייה בגלריה
ג'יין בירקין עם סרג' גינסבורג
ג'יין בירקין עם סרג' גינסבורג
ג'יין בירקין עם סרז' גינסבורג
(צילום: Reg Lancaster, Getty Images)
בריאיון ל"7 לילות" מ-2011 התייחסה בירקין ללהיט ההוא שכתב גינסבורג: "ליד סרז' הרגשתי שקופה, חשבתי שהוא לוקח ממני את כל התהילה, ואחרי זה זכרו אותי רק בזכות 'ז'ה טם', לא משנה מה עשיתי. בסדר, כנראה שגם כשאני אקבר, מה שישמעו בטלוויזיה זה את הגניחות שלי. האמת? זה דווקא נחמד לי לחשוב על המוות ככה, עם גניחות".
אחרי שהשניים נפרדו בשנת 1980, בירקין המשיכה להשתתף במספר סרטים ואף בסדרות טלוויזיה, כשבין תפקידיה המוכרים שגילמה נמצאים הסרטים "הבריכה" (1969), "מוות על הנילוס" (1978) ו"דוגמנית עירום" (1991). תפקידה בסרט המועמד לאוסקר, La femme et le TGV, הוא האחרון שגילמה.
5 צפייה בגלריה
ג'יין בירקין
ג'יין בירקין
ג'יין בירקין
(צילום: Steve Wood, Getty Images)
פרט לאלבומה המשותף עם גינסבורג, בירקין הקליטה 13 אלבומי אולפן נוספים, כשהאחרון, Oh! Pardon tu dormais... ("הו! מצטערת, נרדמת", בתרגום חופשי), יצא ב-2020. בריאיון ל"ידיעות אחרונות מ-2003 שיתפה בירקין בהשראה שלה ליצירה המוזיקלית: "סוד היצירתיות שלי הוא שתמיד הייתי מוקפת באנשים מעוררי השראה. אם הייתי מאמינה בגלגול נשמות וברוחות, הייתי אומרת לך שסרז' תמיד נמצא איתי על הבמה, אבל אני לא מאמינה בזה, למרות שלפעמים אני מדמיינת את מגע ידיו מונחות על כתפיי בזמן שאני שרה".
5 צפייה בגלריה
ג'יין בירקין
ג'יין בירקין
ג'יין בירקין
(צילום: Francois Mori, AP)
בירקין הותירה אחריה שתי בנות - השחקנית שרלוט גינסבורג, ממערכת היחסים עם המוזיקאי, והזמרת לו דויון ממערכת היחסים עם הבמאי ז'אק דויון. בתה השלישית של בירקין, צלמת האופנה קייט ברי מנישואיה למלחין ג'ון ברי, הלכה לעולמה ב-2013 כשהיא רק בת 46. ברי נמצאה מחוץ לחלון דירתה בפריז לאחר שנפלה מהקומה הרביעית. עד היום לא ידוע אם מדובר בתאונה או שזו נטלה את חייה, שכן סבלה מהתמכרות ארוכת שנים לסמים ולאלכוהול, ונהגה להיכנס ולצאת ממוסדות גמילה.
5 צפייה בגלריה
ג'יין בירקין ושרלוט גינזבורג בפסטיבל קאן
ג'יין בירקין ושרלוט גינזבורג בפסטיבל קאן
ג'יין בירקין ושרלוט גינסבורג בפסטיבל קאן
(צילום: AP)
בריאיון ל-ynet משנת 2021 עם בתה שרלוט לרגל הדוקו שיצרה עליה, "ג'יין מאת שרלוט", אמרה גינסבורג על אימה: "בזכות הסרט הייתה התקדמות ביחסים בינינו. אני לא יודעת אם למדנו הרבה אחת על השנייה, אבל כן חלקנו יחד חוויה שאוקיר לנצח. התחלנו את הדרך במסע מכשולים וסיימנו אותה כסיפור אהבה. עכשיו אני יכולה להסתכל עליה ולהבין אותה כאישה, כשחקנית, כזמרת".
לצד עבודותיה בקולנוע ובמוזיקה, בירקין נחשבה לאייקון אופנה, ועל שמה נקרא "תיק בירקין" של מותג האופנה הצרפתי "הרמס".