אירוויזיון 2024 נפתח אמש (ג') במאלמו שבשבדיה עם חצי הגמר הראשון, שבמסגרתו עשר מדינות העפילו לגמר הגדול שייערך בשבת. אך עבור הצופים הישראלים, סערה ראשונה התחוללה כבר עם פתיחת המשדר כשנציג העבר של שבדיה, אריק סעדה, עלה לבמה עם כאפייה קשורה על היד - בניגוד לחוקי התחרות.
במהלך הלילה הגיבו EBU (איגוד השידור האירופי) ו-SVT (גוף השידור הציבורי הלאומי של שבדיה) לתקרית, וטענו כי היו בדיאלוג קבוע עם סעדה לפני הופעתו: "הוא היה מודע לכללים שחלים עליך כשאתה עומד על במת האירוויזיון. במהלך החזרות הוא לא לבש את הצעיף (shawl, במילותיהם. ר"ש). הוא שם אותו בלי שאף אחד שם לב לפני השידור החי".
הודעה זו הצטרפה לתגובה המוקדמת יותר מטעם EBU, שגינו את המקרה בסמוך להתרחשותו בהצהרה שנשלחה לצוותים: "האירוויזיון הוא תוכנית טלוויזיה שמועברת בשידור חי", כתבו, "כל המבצעים מודעים לכללי התחרות, ואנו מצטערים שאריק סעדה בחר להתעלם מאופיו הא-פוליטי של האירוע". כמו כן, הקטע המדובר לא עלה ברשתות החברתיות של תחרות השירה.
4 צפייה בגלריה
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
(צילום מסך, כאן 11 באדיבות EBU)
חשוב לזכור כי רק לפני כמה ימים שיתף סעדה סטורי בחשבון האינסטגרם שלו שבו כתב: "כשאתה לא יכול יותר לעטות סמל שמייצג את המוצא האתני שלך ב'עולם החופשי' לכאורה, ההשתתפות שלי משמעותית יותר מתמיד. ההתנהלות של איגוד השידור האירופי לא מכבדת. הם לא מאשרים שום סמל פלסטיני בתוך האולם, בעוד סמלים שמייצגים מוצאים אתניים אחרים בעולם כן מאושרים. הסיסמה שלהם - 'מאוחדים על ידי המוזיקה' (אלא אם כן אתה פלסטיני) - היא בדיחה, כשהם משדרים תעמולה ישראלית בפריים-טיים לעיני כל העולם, אבל מתמקדים בהחרמת הדגל הפלסטיני. לכן זה קריטי יותר מתמיד עבורי להיות נוכח על הבמה הזאת. אתם יכולים לקחת מאיתנו את הסמלים שלנו, אבל לא תוכלו לקחת את הנוכחות שלי".
כאמור, על פי תקנון תחרות השירה האירופית, "האירוויזיון הוא אירוע א-פוליטי. כל גופי השידור המשתתפים, לרבות הגוף המארח, יהיו אחראים להבטיח שכל האמצעים הדרושים יינקטו בקרב המשלחות והצוותים כדי לשמור על האינטרסים של תחרות השירה האירופית, ושבשום פנים ואופן לא תהיה פוליטיזציה באירוויזיון".
במקביל, בשבוע שעבר מארגני האירוויזיון אף הודיעו כי הם שומרים לעצמם את הזכות להסיר דגלי פלסטין וסמלים פרו-פלסטיניים במהלך ההופעות. ראש אגף התקשורת באירוויזיון מסר כי רוכשי הכרטיסים יהיו רשאים להציג רק את דגלי המדינות המשתתפות, בהן ישראל, ואת דגל הגאווה.
בתוך כך, מארגני התחרות מנעו אירוע דומה במהלך ההופעה של נציג.ת אירלנד, במבי ת'אג, שהתחרתה והעפילה לגמר. עם פרסום תמונות מהחזרות לנאמבר, סערה התעוררה כשעל המצח שלו.ה צויר סימן באוגם (אירית עתיקה) המסמל "הפסקת אש", לצד הכיתוב "לשחרר את פלסטין" - אולם הכיתוב שונה במשדר עצמו.
4 צפייה בגלריה
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד באירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלנד בחזרות לאירוויזיון 2024
(צילום: Sarah Louise Bennett, באדיבות EBU)
"זה היה לי חשוב מאוד כי אני בעד צדק ובעד שלום", הגיב.ה על ההחלטה במסיבת העיתונאים שהתרחשה בסוף הערב לקול מחיאות כפיים סוערות, "לצערי הייתי צריכה לשנות את המסר הזה היום בגלל ה-EBU".
4 צפייה בגלריה
במבי ת'אג, נציג.ת אירלד בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלד בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2024
במבי ת'אג, נציג.ת אירלד בחצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2024 עם הכיתוב החדש
(צילום מסך, באדיבות EBU)
נציגת ישראל עדן גולן אומנם לא התחרתה אמש, ותעלה לבמה רק בחמישי הקרוב בחצי הגמר השני, אך בכל זאת נרשמה מעט גאווה ישראלית: בין 15 המדינות שביצעו לראשונה את שיריהן על הבמה, ושהבטיחו כאמור את מקומן בגמר, ישנה טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג, שנולדה בישראל. המשלחת הישראלית שצפתה במשדר חצי הגמר הראשון מבית המלון חגגה את החדשות על העפלתה של גולרגנט לגמר.
4 צפייה בגלריה
טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג, מתוך מסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר הראשון באירוויזיון 2024
טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג, מתוך מסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר הראשון באירוויזיון 2024
טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג, מתוך מסיבת העיתונאים לאחר חצי הגמר הראשון באירוויזיון 2024
(צילום: גיל נחושתן)
בשיחה עם ynet בתום האירוע, אמרה גולרגנט שהיא מאוד מעריכה את התמיכה הישראלית והדגישה כי היא התרגשה מדגלי ישראל שהונפו במהלך ביצוע השיר שלה בארנה. "אי-אפשר היה שלא לשים לב לדגלים. תגיד בבקשה לישראלים שאני אוהבת אותם ושנתראה בגמר". כמו כן, כשגילתה על המחווה של המשלחת הישראלית לעלייתה לגמר, הוסיפה שזה "מרגש מאוד".