אירוויזיון 2024 יצא לדרך - עם פרובוקציה: תחרות השירה האירופית נפתחה כבר בתחילת השבוע עם אירוע השטיח הטורקיז, אך הערב (ג') 15 מדינות התחרו לראשונה על הבמה במאלמו שבשבדיה, ו-10 מתוכן הבטיחו את מקומן בגמר הגדול שיתקיים בשבת - סרביה, פורטוגל, סלובניה, אוקראינה, ליטא, פינלנד, קפריסין, קרואטיה, אירלנד ולוקסמבורג. במשדר שנפתח במחרוזת של מגוון משתתפי התחרות לאורך השנים, עלה לבמה אריק סעדה השבדי, שייצג את מדינתו ב-2011 עם קטע מהשיר Popular, כשעל ידו השמאלית קשורה כאפייה כאות מחאה.
באיגוד השידור האירופי התייחסו למהלכו של סעדה, וגינו אותו בהצהרה שנשלחה לצוותים. "האירוויזיון הוא תוכנית טלוויזיה שמועברת בשידור חי", כתבו, "כל המבצעים מודעים לכללי התחרות, ואנו מצטערים שאריק סעדה בחר להתעלם מאופיו הא-פוליטי של האירוע". כמו כן, הקטע המדובר לא עלה ברשתות החברתיות של תחרות השירה. במקביל, תאגיד השידור הציבורי אמר כי יפנה לאיגוד השידור האירופי בבקשה להבהרות בעניין זה.
3 צפייה בגלריה
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
אריק סעדה, נציג שבדיה לשנת 2011, עם כאפייה קשורה לידו
(צילום מסך, באדיבות כאן)
בכיר באיגוד השידור האירופי אמר ל-ynet כי הם "עוד לא יודעים לומר איך סעדה הצליח לעלות על הבמה מבלי שאיש ישים לב לכאפייה", וכי הם "מתחקרים את האירוע".
על פי תקנון תחרות השירה האירופית, "האירוויזיון הוא אירוע א-פוליטי. כל גופי השידור המשתתפים, לרבות הגוף המארח, יהיו אחראים להבטיח שכל האמצעים הדרושים יינקטו בקרב המשלחות והצוותים כדי לשמור על האינטרסים של תחרות השירה האירופית, ושבשום פנים ואופן לא תהיה פוליטיזציה באירוויזיון".
רק לפני כמה ימים שיתף סעדה סטורי בחשבון האינסטגרם שלו שבו כתב: "כשאתה לא יכול יותר לעטות סמל שמייצג את המוצא האתני שלך ב'עולם החופשי' לכאורה, ההשתתפות שלי משמעותית יותר מתמיד. ההתנהלות של איגוד השידור האירופי לא מכבדת. הם לא מאשרים שום סמל פלסטיני בתוך האולם, בעוד סמלים שמייצגים מוצאים אתניים אחרים בעולם כן מאושרים. הסיסמה שלהם - 'מאוחדים על ידי המוזיקה' (אלא אם כן אתה פלסטיני) - היא בדיחה, כשהם משדרים תעמולה ישראלית בפריים-טיים לעיני כל העולם, אבל מתמקדים בהחרמת הדגל הפלסטיני. לכן זה קריטי יותר מתמיד עבורי להיות נוכח על הבמה הזאת. אתם יכולים לקחת מאיתנו את הסמלים שלנו, אבל לא תוכלו לקחת את הנוכחות שלי".
3 צפייה בגלריה
טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג באירוויזיון 2024
טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג באירוויזיון 2024
טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג באירוויזיון 2024
(צילום: Alma Bengtsson, באדיבות EBU)
עדן גולן, נציגת ישראל, תתחרה במשדר השני של חצי הגמר שיתקיים מחרתיים, ביום חמישי. כפי שפורסם מוקדם יותר היום, משדר חצי הגמר הראשון קרקע את המשלחת הישראלית למלון בלבד, כשבמערכת הביטחון הישראלית מעריכים כי ככל שהשעות מתקרבות לפתיחת התחרות - כך גוברים הסיכויים לעימותים בעיר, תקיפות ישראלים ובמסגרת הזו גם ההתרעות לפיגוע ספציפי נגד המשלחת הישראלית. במקביל, מתהדקת גם טבעת האבטחה על עדן גולן והמלווים, שמשתמשים בתרגילים שונים - האסורים לפרסום - כדי לא להסגיר מיקום או תנועה מהמלון וחזרה. בשלב זה, הזמרת ורקדניה מתכוננים לחצי הגמר במלון שבו הם שוהים, באין אפשרות לצאת למתחמים אחרים בגלל המצב הבטחוני המתוח בעיר המארחת.
בין 15 המדינות שביצעו הערב לראשונה את שיריהן על הבמה, ושהבטיחו כאמור את מקומן בגמר, ישנה טלי גולרגנט, נציגת לוקסמבורג, שנולדה בישראל. הזמרת חיה בלוקמסבורג במשך 13 שנה - עד שבגיל 19 עזבה את ביתה לטובת לימודי שירה בניו יורק, ומאז שסיימה את לימודיה היא מלמדת פיתוח קול בתפוח הגדול. הזמרת בת ה-23 הייתה האחרונה שהתחרתה בערב זה, עם שירה Fighter, וסימלה את חזרתה של המדינה לתחרות אחרי 31 שנה. המשלחת הישראלית שצפתה במשדר חצי הגמר הראשון מבית המלון חגגה את החדשות לפיהן גולרגנט, נציגת לוקסמבורג, העפילה לגמר.
בנוסף למדינות המתחרות, הערב ביצעו את שיריהם גם נציגי שבדיה המארחת, ובריטניה וגרמניה שנכללות בין "חמש הגדולות" ועולות אוטומטית לגמר. מדינות אלה הן המממנות הגדולות ביותר של התחרות, ובשונה משנים קודמות - השנה הן ביצעו לראשונה את שיריהן בלייב גם בחצאי הגמר, מתוך הבנה שחוסר החשיפה שהיה נהוג עד כה פוגע בסיכויי הצלחתן בתחרות.
בשלב ההצבעה הזמר האירי ג'וני לוגן, שיש לו זכייה כפולה בתחרות השירה ושמכונה "מר אירוויזיון", ביצע את השיר "אופוריה", שבוצע במקור על ידי לורין, וכמחווה עבורה - שכן גם היא זכתה פעמיים בתחרות השירה - ב-2012 ובשנת 2023.
עדן גולן, נציגת ישראל, תשתתף כאמור במשדר חצי הגמר השני שיתקיים ביום חמישי, שמבחינת המדינות המשתתפות נחשב לחזק מבין השניים. נכון לערב זה, ישראל נמצאת במקום השמיני בטבלאות ההימורים. גולן תהיה הנציגה ה-14 שתתחרה בערב השני עם שירה "הוריקן", מתוך 16 מדינות שיתחרו בסך הכול על מקומן בגמר.
מוקדם יותר השבוע התקיים אירוע הפתיחה של התחרות - השטיח הטורקיז - אך המשלחת הישראלית בחרה לא לקחת חלק באירוע הנוצץ של האירוויזיון ואיגוד השידור האירופי בשל ערב יום השואה, ובמקום בחרה לקחת חלק בטקס זיכרון מרגש בבית כנסת במאלמו, כשגולן גם הדליקה את אחד מהנרות לזכר הקהילות היהודיות שנספו בשואה.
3 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
מתכוננת לביצוע שלה בחצי הגמר השני. עדן גולן
(צילום: באדיבות EBU)
במשטרה השבדית מעריכים כי הפגנת ענק של גורמים פרו-פלסטינים תצא לדרך בימים הקרובים. קצין במשטרת מאלמו אמר בשיחת רקע ל-ynet כי גורמים פרו-פלסטינים בעיר הבטיחו "40 אלף איש לפחות" בהפגנה הגדולה, מה שמעורר חשש למהומות די גדולות בהתאם.