פסטיבל הקולנוע ירושלים חוזר במהדורתו ה-40 וייערך בתאריכים 13 עד 23 ביולי. היום (ג') נחשפה רשימת הסרטים הישראלים שישתתפו במגוון התוכניות של הפסטיבל, ובראשן התחרות העלילתית.
5 צפייה בגלריה
מתוך "הענקים של אי הפסחא"
מתוך "הענקים של אי הפסחא"
מתוך "הענקים של אי הפסחא"
(צילום: דניאל רוזנבאום)

התחרות העלילתית

גיבור "דניאל אויערבאך", סרטו השני של דוד וולך ("חופשת קיץ"), הוא בן דמותו של הבמאי - יוצר קולנוע בדרכו האינסופית לסרט השני בחייו, במסע אוטוביוגרפי עלילתי על תלאותיו כמהגר מירושלים החרדית לתל-אביב החילונית, תהליכי הכתיבה ומכאובי הזהות היהודית והישראלית. שש שנים אחרי סרטו המדובר "זוג יונים", דובר קוסאשווילי ("חתונה מאוחרת") חוזר עם "הענקים של אי הפסחא", ובמרכזו שני סיפורי אהבה שנרקמים במקביל. גברי בנאי מגלם את ראש המשפחה, ששואף לשמר את חוקי הפטריארכיה הישנים בישראל החדשה.
אחרי שהוצג בפסטיבל טרייבקה, "העתיד" של נעם קפלן ("מנפאואר") יערוך את הבכורה הישראלית שלו בפסטיבל, רגע לפני שייצא לאקרנים ברחבי הארץ. בקאסט ניתן למצוא את ריימונד אמסלם, סאמר קופטי ודר זוזובסקי. הבמאי הדרוזי איהאב טרבייה יציג את "טעם התפוחים אדום", שכבר הוקרן בפסטיבל מרקש הנחשב. העלילה מתרכזת בקאמל, שייח מכובד, שנאלץ לקבל החלטה בלתי אפשרית ולהכריע בין המשפחה לחובתו החברתית, כשאחיו חוזר הביתה לאחר 47 שנות גלות.
5 צפייה בגלריה
מתוך "העתיד"
מתוך "העתיד"
מתוך "העתיד"
(צילום: נטי לוי)
ב"חדר משלו", הבמאי מתן יאיר ("פיגומים") מציב במרכזו את אורי ואימו, שחולקים תקופה את אותו חדר, לאחר שהאב עומד לעזוב את הבית. בשנתו האחרונה בתיכון ורגע לפני הגיוס, אורי יצטרך למצוא את דרכו ואת מקומו בחיים.
מעיין ריף, הבמאית היחידה בתחרות, מציגה קאסט נשי נוצץ בדמות דאנה איבגי, אניה בוקשטיין ומונה חוא בסרט הביכורים שלה, "הפילגש" - דרמה קומית המגוללת את סיפורה של מלבישה בתיאטרון ופילגשו של מחזאי ההצגה, שמת במפתיע. היא מתעקשת לפקוד את השבעה והעניינים מסתבכים כשפוגשת את משפחתו של מי שהיה האהוב שלה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "חדר משלו"
מתוך "חדר משלו"
מתוך "חדר משלו"
(צילום: שי סקיף)
עוד בתחרות ניתן למצוא את "בתי אהובתי" של הבמאי הוותיק איתן גרין ("אזרח אמריקאי", "חדרי הבית"), "המשלחת" של אסף סבן, הפקה ישראלית-פולנית על שלושה חברים שיוצאים יחד למחנות הריכוז בפולין כפי שעושים אלפי תלמידים בכל שנה. ושלום הגר יציג את "מתחת לצל של השמש".
5 צפייה בגלריה
מתוך "בתי אהובתי"
מתוך "בתי אהובתי"
מתוך "בתי אהובתי"
(צילום: דניאל מילר)

התחרות התיעודית

ב"האסיר X", סרטם של הילה מדליה ועמוס רוברטס, צמד הבמאים חוזר לפרשה המדוברת שהתרחשה בסוף 2010, במהלכה נמצא אסיר מת בתאו בכלא איילון. השומרים לא ידעו את שמו ומה הפשע שביצע, ורק אחרי שנתיים נחשפה הפרשה, ואיתה התגלה כי התאבדותו המפתיעה של סוכן המוסד האנונימי היא רק קצה הקרחון של מסכת הכשלים, הטעויות וניסיונות ההשתקה של הממסד הישראלי. "הבית בקרית שמונה" (ליסה פרץ ורובי אלמליח) שב ל-1974, לטבח של 16 דיירים בבניין בעיר בידי חוליית מחבלים.
אסף לפיד ב"השיבה מהפלנטה האחרת" מנסה לשרטט את דיוקנו של הסופר ק.צטניק. "שומרות הסף: זיכרונות" (אליזער יערי) מגולל את סיפורן של קבוצת הנשים שהקימו את הארגון "מחסום ווטש". "שלושתנו", המבוסס של סיפורה האישי של הבמאית הניה ברודבקר עוקבת אחרת זוג חרדי צעיר, הורים לילד אוטיסט, שנלחמים על מקומו של בנם בחברה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "האסיר"
מתוך "האסיר"
מתוך "האסיר X"
(צילום: אריק וייס)
עוד בתחרות ניתן לצפות ב"שריף שנטי: תיק רצח" (אבידע ליבני) על תעלומת רצח של סוחר קרקעות מוסלמי, "משפחת המרגלים" של רפאל בלולו, על דני, המנסה להתמודד עם עברה הטראגי של משפחתו במצרים, שהביא את סבתו ואביו לברוח לישראל ולהתגייר. ב"ג'אדו - שואה במדבר", שרון יעיש וגולן רייז, יחשפו פרטים על מחנה ריכוז במדבר הלובי בתקופת השואה.
מעבר לכך, התחרות לקולנוע ישראלי קצר צפויה להיות מעניינת, עם מספר יוצרים מנוסים, שכבר יצרו סרטים באורך מלא ואף זכו בעבר בפרסים בירושלים. תום שובל ("הנוער", "הסירו דאגה מלבכם"), ציביה ברקאי-יעקב ("פרה אדומה"), גור בנטביץ' ("קצפת ודובדבנים"), רונה סגל (תסריט "שש פעמים", "המשימה: חברון", "כל יום רביעי"), לצד יוצרים מבטיחים כמו רותם קפלינסקי ("הקו של גרייס", "ערוץ הכיבוד"), שי-לי עטרי (שסרטה "נעורים" הוקרן בפסטיבל קאן), השחקן אודי פרסי בסרט ראשון מאחורי המצלמה, היוצרת הניסיונית רות פתיר ("מכתבים לרות") שזכתה בעבר בתחרות לקולנוע ניסיוני בפסטיבל ועוד.
מלבד סרטי התחרויות השונות, את הפסטיבל יפתח השנה הסרט "גולדה", של הבמאי הישראלי זוכה האוסקר גיא נתיב, ולראשונה יוענקו בתחרות העלילתית פרס האנסמבל לצוות השחקנים המרשים ביותר, כמו גם פרס לשחקן או השחקנית הטובים ביותר.