ניק קייב עומד לצד ישראל. הזמר הגיב היום (א') לביקורת נגדו בעקבות החלטתו לבטל את ההופעות שתכנן ברוסיה ואוקראינה בקיץ הקרוב בשל הפלישה הרוסית וכתב: "אוקראינה, אנו עומדים לצידך".
2 צפייה בגלריה
ניק קייב
ניק קייב
עומד לצד ישראל. ניק קייב
(צילום: AP)
באתר "רד הנד פיילז", ששייך לזמר ולהקתו בד סידס, קייב הגיב לאחד ממעריציו שביקר אותו על ביטול ההופעות הללו וסירובו לעשות זאת גם כשהופיע בישראל ב-2017 – אז הוא טען שהחלטתו מהווה הצהרה חד משמעית נגד "כל אלו שמנסים לצנזר ולהשתיק מוזיקאים".
"בסופו של יום יש אולי שתי סיבות מדוע אני כאן", אמר אז. "הראשונה שאני אוהב את ישראל ואת הציבור הישראלי, והשנייה היא להתייצב באופן עקרוני נגד אלו שמנסים להשתיק מוזיקאים". דבריו והחלטתו להופיע בארץ גרמו למספר אמנים כמו רוג'ר ווטרס ותרסטון מור לבקר אותו בחריפות.
התגובה החדשה באתר של קייב הגיעה ממעריץ טורקי בשם אחמט, שכתב: "לפני מספר ימים, ההודעה מהלהקה לגבי המצב באוקראינה הגיעה אליי. הבעתם סולידריות ברורה עם העם האוקראיני, אותה הם צריכים עכשיו מכל העולם. מה שמפריע לי לגבי ההודעה הזו היא שלא תמכת בצורה זהה גם בעם הפלסטיני. אל תבין אותי לא נכון, אני מסכים עם ההחלטה שלך להופיע בישראל. להחרמות כאלו יש השפעה על חופש המחשבה, האמונה וחופש ביטוי. למרות זאת, אז לא התבטאת בצורה כזו חדה והבעת סולידריות עם העם הפלסטיני, שגם הוא נתון לאלימות".
אותו אדם הוסיף: "למעשה, תיארת את ישראל כדמוקרטיה מתפקדת, וטענת שקיים פתרון פוליטי שישרת את שני הצדדים. ועדיין, ישראל היא בראש ובראשונה הגורם האחראי לסבל של העם הפלסטיני, לדעתי. וזה מעציב אותי, שכן זה גורם לך להישמע כבעל מוסר כפול".
2 צפייה בגלריה
ניק קייב בהופעה בישראל ב-2017
ניק קייב בהופעה בישראל ב-2017
ניק קייב בהופעה בישראל ב-2017
(צילום: ירון ברנר)
קייב לא היסס להשיב בהרחבה לאותו מעריץ ובין היתר כתב: "הפלישה של רוסיה לאוקראינה אינה דומה לסכסוך המתמשך בין ישראל ופלסטין – אחת היא התקפה חסרת מעצורים של מדינה אחת על אחרת בניסיון לשנות את כל מערך הכוחות באירופה והשנייה היא מאבק מורכב בין שתי אומות. מה שיש לשני הסכסוכים במשותף הוא הגורל הטרגי של כל אותם חפים מפשע שחייבים להסתתר במקלטים כדי להינצל, ואני מזדהה עם כל אלו שצריכים לעבור את זה, לא משנה מי הם".
עוד כתב הזמר: "אני לא רוצה לחזור על עמדותיי בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני, אבל אולי כדאי שתדע שכדי להראות את התמיכה שלי בעם הפלסטיני, ב-20 השנים האחרונות לקחתי חלק בגיוס כספים למען בניית בתי ספר עבורם. אבל זה לא הזמן לוויכוחים הללו, אחמט. זה הזמן להתאחד ולהביע תמיכה חסרת תקדים ואהבה לעם האוקראיני".
זו ממש לא הפעם הראשונה שקייב בן ה-64 מביע תמיכה בישראל. כאמור, ב-2017, במסיבת העיתונאים שערך לקראת הופעתו בארץ, הוא טען בין היתר: "לקחתי צד נגד מי שמנסה לנהוג בבריונות כלפי מוזיקאים. אני כאן כי אני אוהב את ישראל וכי זה חשוב בעיניי להביע את העמדה שאי אפשר להשתיק מוזיקאים. במובן מסוים אני כאן בגלל ה-BDS".
ב-23 באוגוסט קייב אמור לשוב להופעה נוספת בישראל, הפעם בלייב פארק בראשון לציון.