כמעט שבועיים חלפו מאז הלך לעולמו היוצר יהונתן גפן בגיל 76. היום (א'), במסגרת הפודקאסט "באות בזמן", נורית גפן, מי שהייתה אשתו הראשונה ואם שניים מילדיו, אביב ושירה גפן, שבה לרגעים שבהם קיבלה את הבשורה.
2 צפייה בגלריה
יהונתן גפן
יהונתן גפן
יהונתן גפן
(צילום: ירון ברנר)
"מצחיקה אותי השמועה שהוא התאבד, כי הוא כל כך… לפני שבועיים הוא אמר לי שהוא מאושר והוא מעולם לא אמר את המילה הזאת", שללה גפן את השמועות לפיהן שם קץ לחייו.
"ולא רק שהוא לא התאבד, הוא חיכה לספר", הסיפה במסגרת הפודקאסט מבית All-in. "תוך חודש יוצא ספר חדש שהוא הבייבי שלו. מזלי שהוא ראה את האיורים של (דוד) פולונסקי, הוא כל כך אהב את האיורים שלו. כבר עשו את ההגהה, שירה עשתה הגהה אחרונה. הוא חיכה. הוא לא רצה למות, הוא רצה את הספר".
במהלך הלווייתו שנערכה לפני כשבוע וחצי עלתה בין היתר גם בתו, הסופרת שירה גפן, וסיפרה כי בחודשיים האחרונים עבדה עם אביה על ספר שירים חדש בעריכתה. "בחודש האחרון כבר לא הייתה לך סבלנות, רבתי איתך ואמרתי שיש עוד עבודה ולאן אתה ממהר", שיתפה. "רציתי שנמשיך לשבת יחד בחצר ליד החתולים, נשתה פטל עם סודה ונתקן שירים. אמרת שאתה עייף ואם מתעסקים בשירים יותר מדי הם נהרסים. הרגשתי שברגע שתושלם העבודה אתה תלך - הרי שם הספר שכתבת היה 'הייתם קהל נפלא'".
2 צפייה בגלריה
מתוך הלוויתו של יהונתן גפן
מתוך הלוויתו של יהונתן גפן
נורית, שירה ואביב גפן בהלווייתו של יהונתן גפן
(צילום: שאול גולן)
"אנחנו לא יודעים מתי הוא מת. ביום שני בלילה? שלישי? לא יודעים. לקחו את הגופה לאבו כביר כי הוא נפל וקיבל מכה", היא סיפרה. "אבל הרופא, שלמה שגב, הרופא של אביב, הוא הרגיע אותי, כי אמרתי לו 'מה, הוא שכב ככה וכאב והיה לבד?', אז הוא אמר לי, 'תשמעי, או שהיה לו דום לב, אז הוא מת ישר, ואין לך מה לדאוג. ואם גם היה לו אפילו אירוע מוחי, אז מאבדים הכרה, וגם אז הוא לא סבל. אני חושב שהוא לא סבל כשהוא היה על הרצפה'".
גפן, שלאורך חייו פעל כסופר, משורר, פזמונאי ופובליציסט, נחשב לאחד מנכסי צאן הברזל הגדולים ביותר של התרבות הישראלית. בין יצירותיו הבולטות נמנות הקלאסיקה הספרותית לילדים "הכבש השישה עשר", הרומן "אישה יקרה", ושירים שכתב לעשרות אמנים כמו "אבשלום", "מקום לדאגה", "הנסיך הקטן" ו"אין מדינה לאהבה".