מכונית מדברת, שעון שהולך אחורה, בועות סבון מאש וקרח שלעולם לא נמס - רשימת המכולת הזו לא נשמעת הגיונית בשום צורה, אבל הדברים האלה קיימים בהחלט, ומי שהפך אותם מפנטזיה למציאות הוא יובל קדם, אמן ומפעיל אפקטים מיוחדים ופיזיים לקולנוע, לתיאטרון ולטלוויזיה. ואם תגיעו אליו עם הזיות נוספות, הוא יוכל להגשים גם אותן.
כשאתם צופים על המסך בסצנות שכוללות גשם, שלג, אש, עשן ואפילו סתם משב רוח מים - כדאי לזכור שכמעט הכול מתוכנן היטב, ושום דבר לא מתרחש בצורה טבעית. על השקרים הלבנים האלה חתומים אנשים כמו קדם, שתפקידם לייצר את המציאות הקולנועית, בין אם מדובר בעניינים מובנים מאליהם או בלתי אפשריים.
3 צפייה בגלריה
יובל קדם
יובל קדם
יובל קדם
(צילום: ירון ברנר)
הסטודיו של קדם, "גלילאו", הוא סוג של מגרש משחקים, אבל של גדולים. כל חומר גלם וכלי עבודה שתעלו על דעתכם - נמצא שם. עץ, ברזלים, פלסטיק, זכוכיות, מכונות ריתוך, מברגות, מקדחות - רק תגידו. במבט ראשון, זה יכול היה להיראות כמו סטודיו של נגר או נפח, אבל כשמרימים את הראש ומוצאים מאוורר שמחובר אל ג'ריקן ריק של מים, או מכונית מדברת שתלויה על הקיר - נזכרים שמדובר בסטודיו של אמן. אף שהוא עצמו ממהר לתקן: "אני יותר מדען".
"זה התחום הזה שבעלי מקצוע רגילים לא עוסקים בו", הוא מסביר. "כשאומרים 'אפקטים מיוחדים', הרבה פעמים אנשים מתבלבלים עם מה שעושים במחשב. אבל כל מה שנדרש בתחום של מזג אוויר, פיצוצים או דברים שזזים ומרחפים ונשפכים - זה הכול אפקטים פיזיים. הרבה פעמים חושבים שזה כלאחר יד, אבל למעשה יש שם הרבה מחשבה".
הרבה אנשים בטוחים שסצנות בגשם מצולמות בגשם טבעי. "אני חושב שב-99 אם לא 100 אחוז מהסרטים, בכל פעם שרואים גשם, זהו גשם מכוון שמישהו כמוני מייצר. הוא חייב להיות מדויק, כדי לא להרטיב את כל המצלמות וכדי שהסט יוכל להמשיך לעבוד ולתפקד. יתרה מזאת, בימים שיורד גשם באמת, לפעמים מבטלים את צילומי הגשם כי אי אפשר לצלם. זה נורא מצחיק".
3 צפייה בגלריה
יובל קדם
יובל קדם
יובל קדם
(צילום: ירון ברנר)
קדם חולש על תחום האפקטים כבר 26 שנה והוא בין הבודדים שעוסקים בכך בארץ, כך שאתם יכולים רק לדמיין כמה הוא עסוק. במסגרת התפקיד, הוא נדרש לעתים לייצר אפקטים שחלקם מסוכנים ודורשים השגחה מיוחדת, כמו שריפות ופיצוצים עם עשן. "מבקשים ממני לעשות כל מה שקשור לאש פיזית, כמו ספר שנפתח ונדלק או מישהו שזורק לפיד לתוך חנות והיא מתחילה לבעור", הוא מספר ומציין שבין היתר יצר פיצוצים לסדרות טלוויזיה כמו "השוטרים" ו"עלומים". "זה דורש השגחה, כי יש המון אנשים על הסט. לא היו תאונות עד היום, ברוך השם".
לאחרונה התרחשה בהוליווד תאונה טרגית, כשאלק בולדווין ירה למוות בטעות בצלמת הלינה האצ'ינס. זה קשור לתחום שלך? ״לגמרי לא. זה תחום אחר, שנקרא נשקים ופירוטכניקה. אלה דברים שאני לא מתעסק איתם בכלל. בגדול, היה שם אוסף של טעויות, קראתי על זה קצת. זה היה בהפסקה, הלכו למחסן פרופס (אביזרים, מ"ח), לקחו את הנשק ועשו חזרה בלי לשאול את האחראי על הנשקים. הייתה שם קופסה שהיה כתוב עליה 'כדורי סרק', אבל אלה לא היו כדורי סרק".
קדם מתמחה גם בתחום של פרסומות האוכל, ובמה שנקרא בשפה המקצועית "פוד אפיל". בוודאי יצא לכם לראות פרסומות שבהם קוביות שוקולד מתעופפות באוויר, יוגורט עם מרקם קטיפתי נשפך בצורה מגרה וכן הלאה. גם כאן, אם תהיתם, דבר מזה אינו אמיתי. "אלה חומרים מיוחדים שנראים כמו שוקולד או יוגורט", חושף קדם. "לא משתמשים בשוקולד אמיתי לדברים האלה, כי הוא לא מתנהג יפה בצילומים מהסוג הזה. אני פיתחתי חומרים לצילומים, כדי שנוכל לשלוט בסמיכות ובצבעים שלהם. עובדים על זה המון. לפעמים על שוט מיוחד של מאית שנייה עובדים שבועיים".
זה לא מבאס לפעמים? עובדים על משהו במשך כמה שבועות, ובסוף רואים אותו רק לשנייה. "אין לי בעיה עם זה, כי המאית שנייה הזו היא רגע מכונן. כשרואים את הכול עובד, זה מדהים".
3 צפייה בגלריה
יובל קדם
יובל קדם
יובל קדם
(צילום: ירון ברנר)
את כל הידע שלו רכש קדם באופן עצמאי. הוא לא למד דבר מכך בבית ספר, אלא לימד את עצמו כדי לעבוד עם אמצעים מכנים, חשמל, עץ, מתכת, פלסטיק ועוד. אבל מסתבר שהמשיכה שלו לעולם הזה החלה להתפתח בשלב מוקדם מאוד. "בסופו של דבר, אני מגלה שנמשכתי לזה כנראה כבר בתור ילד. גדלתי במושב, והיה שם מין בית מלאכה קטן כזה. אהבתי ללכת לשם ולבנות כל מיני דברים - טנק קטן שירה כל מיני מסמרים קטנים, עם קפיץ כזה ומנגנון".
אתה חושב שהעבודה הזו מאפשרת לך להישאר ילד? "לגמרי. הרעיון הוא לעשות משהו שאני אוהב ושהוא כיפי. כשאנחנו בונים משהו ומפעילים אותו, כמו תותח שיורה תפוח אדמה, זה הכי כיף בעולם. אני מתרגש כמו ילד".