אין הרבה חללים ביזאריים ברחבי הרשת כמו המרחבים של שידורי הלייב בטיקטוק - כור ההיתוך של המוזר והנישתי, שפתוח רק עבור משתמשים שלהם יש מעל מספר מסוים של עוקבים והם יכולים לשדר, ובכן, פחות או יותר מה שהם רוצים. זה עדיין לא לגמרי מסביר את התופעה החדשה והמטרידה שמשתלטת על אותם המרחבים: סרטוני NPC שבהם הצופים משלמים סכום סמלי כדי שמחווה כלשהי תופיע על המסך - אם בדמות אימוג'י/סטיקר צבעוני או בפילטר שמולבש על הכוכב בזמן הלייב - ועם הופעת המחווה כוכבי הרשת מגיבים במשפט קצר ורפטטיבי בשילוב תנועה. מבולבלים? גם אנחנו, גם אנחנו.
1 צפייה בגלריה
פינקידול
פינקידול
פינקי-דול בשידורים חיים
(צילום: מתוך טיקטוק)
בשביל להבין מה עומד מאחורי הטרנד הביזארי, צריך להבין תחילה מה זה NPC - ראשי תיבות של Non Playable Character, או בתרגום לעברית: דמות שאינה שחקן, או דמות שנשלטת על ידי המחשב. במשחקי מחשב רבים, לאותן הדמויות מהסוג הזה יש כמות מוגבלת של משפטים ופעולות, ומטרתן לקדם את עלילת המשחק, או לשלוח את השחקן למשימות צד. ובקיצור, המאפיין בולט ביותר בדמויות אלה שהן אינן אנושיות, והמחוות המוגבלות מנכיחות את הרובוטיות שבהן.
לכתבות נוספות בערוץ תרבות:
כאן המשתמשת פינקי-דול (PinkyDoll) נכנסת לתמונה. החודש היא הפכה ויראלית במיוחד לאחר שהקלטות של שידורים חיים שלה הועלו לרחבי הרשת, כשבאותם הסרטונים היא מגלמת סוג של דמות NPC שכזו. כך שבמקום להתלבש כדמות מתוך משחק מחשב היא חוזרת על אותם המשפטים לפי המחוות שהקהל בוחר עבורה (בתשלום, כמובן - שהופך לרווח מיידי עבורה) וכך נוצר בליל כאוטי של משפטים כמו "כן כן כן!", "גלידה! כל כך טעים!" בשילוב מחווה של אכילת גלידה, "גאנג גאנג!", או קולות פצפוץ של בלונים שהיא מחקה.
את אותן המחוות היא מבצעת בקול שמתואר כ"תינוקי/סקסי", אה, ודבר נוסף - בידה היא אוחזת מחליק שיער שהיא מטגנת באמצעותו גרעיני פופקורן. האפקט המתקבל מהרצף האינטנסיבי הוא שתשומת הלב של הצופה נתפסת מיידית - בין אם הוא רוצה בכך ובין אם ממש לא.
כמתואר, אותם הסרטונים החיים קיצוניים למדי - גם בתוכן שלהם, שקשה בדיוק להצביע מה הוא בדיוק, וגם בקצב ההיסטרי שלהם. השילוב של הביזאר והמהירות הצליח למשוך עד כה למעלה מ-580 אלף מנויים לחשבון הטיקטוק שלה, מספר שגדל מיום ליום בעשרות אלפי עוקבים, שממתינים בשקיקה ללייב הבא.

"תצרכו כל בידור למבוגרים שאתם רוצים, אבל זה פאקינג מוזר!"

מאחורי דמותה של פינקי-דול נמצאת פידה סינון, תושבת מונטריאול בת 27 (שעד לאחרונה שיקרה לגבי גילה, וכתבה שהיא בת 19 בחשבון הטוויטר שלה) ואם לילד, שלפני שהתחילה להעלות תוכן לטיקטוק עבדה כחשפנית ובניקיון. בריאיון שהעניקה ל"ניו יורק טיימס" השבוע, הסבירה מה הוביל אותה להקליט את אותם הסרטונים: "אני זוכרת שמישהו אמר לי [בזמן שידור], 'אוי אלוהים, את נראית כמו NPC", אמרה. "ואז התחילו לשלוח לי כסף בקצב מטורף".
את ההשראה למחוות שלה לקחה מצפייה באנשים שמשחקים ב-Grand Theft Auto, כשהתמקדה בכמה מהדמויות במשחק כדי לקבל רעיונות לשידורים החיים שלה בטיקטוק. באותו הריאיון הודתה שהיא מרוויחה בין 2,000 ל-3,000 דולר לשידור חי, וכשהיא משתמשת גם באינסטגרם ובאונלי פאנס - הרווחים מיום שידורים בודד עשויים להגיע ל-7,000 דולר.
@mingalabae

I am a children’s rights activist

♬ original sound - Mingalabae
בעוד גולשים רבים חושבים שמדובר בטרלול שמסמל את "סופה של האנושות" - כך לפי אחד השיתופים שזכו למאות אלפי צפיות בטוויטר - חלק מהצופים מתייחסים לסרטונים הנ"ל כאל תוכן שקשה להסיר ממנו את העיניים, או שאולי קשה דווקא לצפות בו כי הוא מעורר אי נוחות, וצופים מסוימים אף מזהים את האלמנט המיני ביכולת לשלוט בכל מילה ומחווה של פינקי-דול ודומותיה. אבל כאן גם נעוצה הבעייתיות והתהיות שעולות עקב התופעה המוזרה - קשה להתעלם מהבעיות המוסריות שנעוצות בשיטה שמאפשרת את קיום הטרנד הזה שמהדהד את תעשיית התוכן למבוגרים בלבד.
"האדם שמתחזה ל-NPC הוא בעצם בובה אנושית, נכון?", מיטיבה להסביר את התופעה הטיקטוקרית mingealabae בסרטון שצבר מעל 70 אלף צפיות תוך שעות בודדות. "הצופים שמשלמים הם ה'מאסטרים' של הבובה, והם יכולים, באמצעות תשלום, לשלוט בפעולות שלה". עוד מסבירה המשתמשת כיצד כוכבות הרשת, ומשתמשים נוספים שמחקים את אותו הטרנד, "יוצאים משליטה" במהלך השידור - כדימוי שמחקה פעולות מיניות. "מבחינה טכנית אתם יכולים לצרוך כל סוג של תוכן למבוגרים שאתם רוצים, אבל אני אומרת לכם - זה פאקינג מוזר!".
עוד האירה אותה המשתמשת כי אותם כוכבי הרשת בעצם מעמידים פנים שהם ילדים - מדברים בקול ילדותי ומחקים מחוות מעולמות משחקי המחשב. אם כדי לפעול בצורה אתית במרחבים של תוכן למבוגרים נדרשת הסכמה (consent) - כך הטיקטוק, מרחב עתיר ילדים, הוא המרחב הכי מסוכן שתוכן כזה עשוי להתקיים בו, שכן היא מאמינה שילדים שייחשפו לטרנד ולא יבינו את משמעותו ירצו לחקות אותו, וחלילה עלולים להיגרר לתעשייה נצלנית ללא רצונם.
פינקי-דול היא אולי רק הפנים של הטרנד הזה, אבל היא בטח לא היחידה - כך גם Cherrycrush, ממובילות הטרנד עוד לפניה, שלה מעל מיליון עוקבים ביוטיוב, ו-Satoyu727, יוצר NPC מיפן עם קרוב לשלושה מיליון עוקבים בטיקטוק. בימים האחרונים הטרנד צובר תאוצה והרשת הוצפה במשתמשים ומשתמשות חדשים ורבים שממשיכים את הגל, ומקווים לזכות לאותה הצלחה כלכלית מבלי להבין את התופעה לעומק במרחב שבו הם פועלים.
בעוד שאת היוצרת מאחורי פינקי-דול התגובות לא מטרידות ("לא באמת אכפת לי מה אנשים אומרים עליי", אמרה ל"ניו יורק טיימס"), והתופעה התרבותית השנויה במחלוקת ממשיכה לצבור תאוצה, הארת התופעה באור הלא מחמיא של תעשיית התוכן למבוגרים עשויה להדליק נורה אדומה אצל המשתמשים עד שאותם התכנים יהיו תחת פיקוח.