שוב גדלנו בשנה, ושוב עולה אותה תפילה קבועה: ש-2022 תהיה גם יפה וגם שונה. דבר אחד בטוח, בין אם נהיה חופשיים ממגבלות ובין אם נמצא את עצמנו שוב תחת סגרים לוחצים - תמיד אפשר לקרוא. הרי כשמדובר בספר טוב, זה לא ממש משנה איפה אתה נמצא. שולי הספר הופכים לשולי חלון מדומיין, ודרכו אתה מביט לעולמות אחרים. למזלנו, גם השנה לא נשתעמם, וב-12 החודשים הבאים צפויים לראות אצלנו אור שלל ספרים מרתקים, מכל קצוות תבל. הנה 22 כותרים נבחרים מרחבי העולם שצפויים לככב בכותרות, מי יותר ומי פחות (ואת ספרי המקור נשמור להזדמנות חגיגית אחרת).
12 צפייה בגלריה
בקרוב על המדף. ינגיהארה, קנאוסגורד ורולינג
בקרוב על המדף. ינגיהארה, קנאוסגורד ורולינג
בקרוב על המדף. ינגיהארה, קנאוסגורד ורולינג
(צילומים: גטי אימג'ס, EPA, רויטרס)
.

"לחסל" / מישל וולבק

אין סופר שיודע לייצר כותרות כמו מישל וולבק (שפעם תהינו כאן האם הוא גאון, גזען, סוטה או נביא). אחרי שחשף ביצירותיו הקודמות את האלימות הסמויה של הקפיטליזם והצביעות של הליברליזם, ותיאר בספרו "כניעה" תרחיש שבו האיסלאם הקיצוני משתלט על צרפת, העולם כולו דרוך לקראת "לחסל" שיראה אור בינואר 2022 בצרפתית (ובהמשך השנה בהוצאת בבל). בינתיים נחשף רק שזה יהיה ספרו הארוך והשאפתני ביותר של וולבק עד כה, עם למעלה מ-700 עמודים. עד שנזכה לקרוא את היצירה, אפשר להתענג על דברים שאמר הסופר בשנה שעברה, בריאיון מיוחד בעקבות התפשטות הקורונה: "גם אחרי הסגר, לא נתעורר לעולם חדש. הכול יהיה אותו הדבר, רק טיפה גרוע יותר". מעורר השראה.
12 צפייה בגלריה
מישל וולבק
מישל וולבק
ספרו השאפתני ביותר. מישל וולבק
(צילום: GettyImages)

"מפגרת" / אריאנה הרוויץ

אריאנה הרוויץ היא אחת הסופרות המסקרנות ביותר כיום בארגנטינה, ובכלל. אם אהבתם את "תמות אהובי" הדחוס והמסעיר (שראה אור בהוצאת זיקית), בטח תרצו לקרוא גם את "מפגרת". זהו סיפור מיוחד במינו על אם ובת, שאינן דמויות ממשיות בעולם, אלא ישויות ערטילאיות המתקיימות בראשה של המספרת, ועל כן גם מתקשות לתקשר זו עם זו. בהוצאת תשע נשמות, שבה הספר יראה אור השנה, מכנים את הטקסט "נובלת חניכה עקומה, המוליכה אותנו אל מקורות ההשתוקקות האנושית". השתכנענו.

"אל גן העדן" / האניה ינגיהארה

הספר "חיים קטנים" עשה דבר נדיר, ופיצל את קוראיו לשני מחנות: אלה שהתייסרו והתחרטו על כל רגע, ואלה שחשו התעלות מאזוכיסטית בסיומו. הוא עסק באופן שבו טראומה עלולה לרדוף אדם כל חייו, ולהכשיל אותו בדרכו, וגרף שבחים ופרסים ברחבי העולם. ספרה הבא של ינגיהארה, אמריקנית שגדלה בהונלולו, ייצא בחודש ינואר הקרוב (ובהמשך השנה בעברית בהוצאת כנרת זמורה דביר) וייקרא "אל גן העדן". לכאורה, שם אופטימי יותר, אבל אל תמהרו להאמין. הוא יתרחש בשלוש תקופות שונות באמריקה, בשנים 1893, 1993 ו-2093, ויעסוק בטבעם של משפחות, באובדן ובההבטחה האמריקאית החמקמקה לאוטופיה. קראו בזהירות.
12 צפייה בגלריה
האניה ינגיהארה
האניה ינגיהארה
אל תבנו על אוטופיה. האניה ינגיהארה
(צילום: GettyImages)

"המאבק שלי: חלק שישי" / קרל אובה קנאוסגורד

בעשור האחרון דיברו רבות על עלייתה של סוגת האוטופיקשן, ספרים שמוזגים בין אלמנטים בדיוניים ואוטוביוגרפיים. נער הפוסטר של הטרנד הלוהט (שכלל אינו חדש, למען האמת. חשבו למשל על "בעקבות הזמן האבוד") הוא הסופר הנורווגי קרל אובה קנאוסגורד, שלאורך שישה כרכים פרובוקטיביים תחת הכותרת "המאבק שלי" (גם הצורר הנאצי פרסם פעם ספר כזה) תיאר בפרוטרוט פרקים מחייו, את פרסומו בעקבות הפרקים הראשונים ואת הזעם של קרוביו על כך שחשף אותם. יש כאלה שקראו לזה ריאליטי ספרותי, ויש כאלה שהכתירו אותו כגאון ספרותי, שעוסק באופן פורץ דרך בגבריות בת זמננו (בעולם הראשון, לפחות). הכרך השישי שלו, שראה אור במקור בשנת 2011 יתפרסם ב-2022 בהוצאת מודן (בתרגומה המשובח של דנה כספי, שתרגמה גם את הכרכים הקודמים), נחתם בקטע של מאות עמודים העוסקים בדמותו של היטלר. קנאוסגורד עצמו הודה בעבר שכרת עסקה פאוסטיאנית כדי להשלים את היצירה, כלומר - מכר לשטן חלק מנשמתו עבור התהילה.
12 צפייה בגלריה
עסקה עם השטן. קנאוסגורד
עסקה עם השטן. קנאוסגורד
עסקה עם השטן. קנאוסגורד
(צילום: EPA)

"סילברוויו" (silverview) / ג'ון לה קארה

מוקדם יותר השנה הלך לעולמו ג'ון לה קארה, בגיל 89. אם הייתם טרודים בעניינים אחרים ב-60 השנים האחרונות, נזכיר כי לה קארה נחשב לאחד הסופרים הגדולים אי פעם בסוגות המתח, הביון והריגול, ושלאורך הקריירה שלו שב ועסק בעיקר בתקופת המלחמה הקרה, נושא שהכיר מקרוב גם מחייו, כעובד לשעבר בשירות הביון הבריטי. "סילברוויו", ספרו האחרון שפורסם זמן קצר לאחר מותו, יראה אור השנה בעברית בהוצאת כנרת זמורה דביר. זהו מותחן (מה חשבתם? קולה?) שנפתח בפגישה גורלית בין מוכר ספרים אנגלי למהגר פולני. ייתכן שאחד מהם מרגל. תנחשו לבד.
12 צפייה בגלריה
ג'ון לה קארה
ג'ון לה קארה
האחרון שלו. ג'ון לה קארה
(צילום: AP)

"סיפור של חורף" / איזבל איינדה

משנה לשנה, הסופרת הצ'יליאנית איזבל איינדה (את "בית הרוחות" כבר קראתם?) הולכת וצוברת מעמד של כותבת בעל שם עולמי. מעטים האנשים, כמוה, שזכו גם בפרס הלאומי החשוב ביותר בארצם וגם במדליית החירות הנשיאותית בארצות הברית. "סיפור של חורף", שייראה אור השנה בהוצאת ידיעות ספרים, שוזר יחד את סיפורם של שלוש דמויות שנעות בין ברוקלין של ימינו, לצ'ילה וברזיל של שנות ה-70 ולגוואטמלה של העבר הקרוב. בחמלה הרבה שמאפיינת אותה, איינדה נוגעת בסוגיות כואבות של הישרדות, פליטות וגאולה.
12 צפייה בגלריה
איזבל איינדה
איזבל איינדה
הישרדות ופליטות. איזבל איינדה
(צילום: AP)

"Fishing For the Little Pike" / יוהני קרילה

למה לבחור ז'אנר אחד כשאפשר למזוג את כולם יחד, ליצירה אחת מתעתעת ותזזיתית, כרוח התקופה? הרומן הפרוע של יוהני קרילה, Fishing For the Little Pike, שראה אור בפינלנד ב-2019, עושה בדיוק את זה: אלינה, גיבורת הספר, חוזרת לכפר הולדתה במזרח לפלנד, כבכל שנה, ויש לה משימה – לדוג תוך שלושה ימים דג מסוג זאב הנהרות. מתוך האגם מגיחים לפתע שדונים ושלל יצורים קמאיים, שמצטרפים למסעה על פני המים. וזוהי רק ההתחלה של הקרנבל הספרותי הזה, שיראה אור השנה בעברית בהוצאת לוקוס.

"צומת" / ג'ונתן פראנזן

בשנת 2010 ג'ונתן פראנזן הופיע על שער מגזין "טיים", בתמונה מעט אפרורית, עם הכותרת הבומבסטית: Great American Novelis. מאז הוא נמצא במירוץ כדי להוכיח שאכן, הוא הסופר האמריקני הגדול של דורו. ספריו הקודמים, ובעיקר "התיקונים" ו"חירות", זכו להצלחה מסחרית וביקורתית כאחד, ואין סיבה לחשוב שמשהו ישתנה עם הרומן החדש, "צומת", שראה אור לפני מספר שבועות בארצות הברית (וכבר נכנס לרשימת ההמלצות המסורתית של הנשיא לשעבר אובמה) ושיתפרסם בקרוב בעברית בהוצאת עם עובד. כמו רוב כתביו של פראנזן, גם "צומת" עוסק במשפחה אמריקנית לבנות. הפעם אלו הם בני משפחת הילדברנדט: האב כומר, האם היא אם במשרה מלאה וכל אחד מארבעת הילדים מתמודד עם משבר כלשהו, מלבד ג'דסון בן התשע, בן דמותו של הסופר. והכול על רקע הרוחות הפוליטיות של שנות ה-70.
12 צפייה בגלריה
התמונה של ג'ונתן פראנזן
התמונה של ג'ונתן פראנזן
אובמה כבר המליץ. ג'ונתן פראנזן
(צילום: EPA)

"מיתוס" / סטיבן פריי

היי, מישהו כאן לא אוהב את סטיבן פריי? כי בשבילכם בדיוק המציאו את האיקס הזה בחלקו העליון של הדפדפן. ואחרי שנשארנו רק אנחנו, אלה שבאמת מבינים עניין, אפשר לספר לכם על "מיתוס", ספרו של הסופר, האינטלקטואל, הקומיקאי והשחקן שצפוי לראות אור השנה בעברית בהוצאת הכורסא. בספר, מיתוסים קדומים הופכים תחת ידיו של הבריטי חד הלשון הזה לסיפורים מלאי עסיס ועזוז, הנגישים לקוראים בני זמננו.

"מניפסטים" / פרננדו פסואה

בהוצאת הבה להבא ממשיכים לעשות עבודת קדוש, ובאביב הקרוב יתפרסמו לראשונה בעברית (בתרגום ארז וולק) מבחר טקסטים מאת פרננדו פסואה, האיש שבלעדיו פורטוגל לא הייתה פורטוגל והפורטוגזית לא הייתה פורטוגזית. מה תמצאו שם? את מחשבותיו על חיי הספרות (ועל יוצרים כמו ג'ויס, שייקספיר ומארינטי), עצות מועילות יותר או פחות לכתיבה ולקריאה, התכתבויות בין ההטרנוימים (שמות העט) השונים שלו, דיונים על חריזה ומשקל - ועוד שלל מטעמים. עושה חשק לקפוץ ראש לאוקיינוס האלטנטי, לכרסם פסטל דה נאטה ולהתייבש בשמש עם איזה ספר. איזה ספר? "מניפסטים" של פרננדו פסואה!
12 צפייה בגלריה
פרננדו פסואה
פרננדו פסואה
עוד קצת ממנו. פרננדו פסואה
(צילום: מתוך וויקיפדיה)

"הכורסה של קצין האס-אס" / דניאל לי

הספר הזה כבר הספיק להכות כמה גלים בעולם. זהו לא רומן בדיוני, אלא תחקיר היסטורי מרתק, שראשיתו בערימת מסמכים שנמצאו בתוך הריפוד של כיסא ישן. בעקבותיהם יצא המחבר, דניאל לי, למסע חקירה, רצוף ריאיונות וחיטוטים בארכיונים, ששפך אור על חייו של קצין נאצי מסתורי בשם רוברט גריזינגר. בניגוד לנאצים אחרים, בעלי שורשים ארוכים במולדת הגרמנית, הוא היה בן למשפחה אמריקנית, בעלת עבר גזעני ארוך שנים. הספר יראה אור במהלך 2022 בהוצאת הכורסא.

"דם חם" / רוברט גלבריית (ג'יי קיי רולינג)

אחרי ההצלחה חסרת התקדים של ספרי "הארי פוטר", ג'יי קיי רולינג רצתה לפנות לקהל מבוגרים יותר ולהתנסות בז'אנרים נוספים. כך בא לעולם רוברט גלבריית, השם שתחתיו היא מפרסמת את ספרי הבלש שלה. ב"דם חם", שיראה אור השנה בהוצאת ספרי עליית הגג, הבלש הפרטי קורמורן סטרייק מבקר את בני משפחתו בקורנוול, כשלפתע פונה אליו אישה המבקשת עזרה בחיפושיה אחרי אמא שלה, שנעלמה בנסיבות מסתוריות 40 שנים קודם לכן. במקביל, שותפתו למשרד החקירות רובין מתמודדת עם גירושים כעורים (ועם משיכתה העזה לסטרייק). אם יש דבר אחד שאפשר ללמוד מהכתיבה של רולינג - סליחה, סליחה, גלבריית - זה שהמילה "סוחף" היא לא קלישאה ריקה מתוכן בכל הנוגע לספרות.
12 צפייה בגלריה
רק אל תגלו לאף אחד שזו היא. ג'יי קיי רולינג
רק אל תגלו לאף אחד שזו היא. ג'יי קיי רולינג
רק אל תגלו לאף אחד שזו היא. ג'יי קיי רולינג
(צילום: GettyImages)

"חייו המוזרים של איוון אוסוקין" / פ.ד. אוספנסקי

גיבור הספר בעל השם המתעתע "חייו המוזרים של איוון אוסוקין" הוא בחור בן 20, עם עבר קצר אך בעייתי: הוא נשר מבית הספר, איבד את ירושתו תוך הימור אחד על הרולטה ונפרד מאהובת לבו. בייאושו, הוא ניגש למכשף ומבקש ממנו שישלח אותו לעבר. אך מהרה עולה שאלה: האם אכן ניתן לשנות את ההיסטוריה, או שמא אנחנו עתידים לשוב על מעשינו פעם אחר פעם, לעד? הסיפור, שיראה אור בהוצאת תשע נשמות, הוא אחד מהמסקרנים ביותר של אוספנסקי, מורה רוחני, פילוסוף ומיסטיקן רוסי שמת בשנת 1947, והשאיר אחריו שלל אוצרות משונים.

"סחורה קטנה ויקרה מכול" / ז'אן קלוד גרימברג

ז'אן קלוד גרימברג לא ממש זכה לתהילה בארצנו, אבל בצרפת כל שוחר תרבות מכיר את עשייתו כמחזאי וכסופר. הוא אף השתתף בכתיבת כמה סרטים, ובין היתר עם פרנסואה טריפו, ממבשריו של הגל החדש בקולנוע. הרומן "סחורה קטנה ויקרה מכול", שיראה אור השנה בהוצאת כתר, מתרחש במלחמת העולם השנייה, ומביא את סיפורם של חוטב עצים ואשתו, אביונים ונדכאים, שמתפללים מדי יום שיצליחו להביא לעולם ילד. במקביל, אב יהודי נוסע ברכבת עם ילדיו התאומים, ומבין שעל מנת להציל אותם, הוא ייאלץ לעטוף אחד מהם, ולהשאיר אותו ברכבת. אתם לא טועים, רבותיי. אלו הם החומרים שמהם עשויים רבי מכר.

"מצב אימה" / הילארי קלינטון ולואיס פני

והנה כותר אחד בשביל המכורים לפוליטיקה. "מצב אימה" הוא רומן מתח, שנכתב על ידי מזכירת המדינה האמריקנית לשעבר, הילארי קלינטון, בעזרתה של הסופרת הקנדית לואיס פני. כנראה שמאז ההפסד לטראמפ נותר לקלינטון לא מעט זמן פנוי, והיא בחרה לנצל אותו בדרך מקורית. לא עוד אוטוביוגרפיה, כי אם יצירה ספרותית חצי-בדיונית (וסביר להניח, רווחית למדי). העלילה תישמע לכם מעט מוכרת, בשינויים קלים: מזכירת המדינה האמריקנית נאלצת לחבור לצוות של יריבה, נשיא שבתום קדנציה אחת הספיק לפגוע במעמדה של ארצות הברית בזירה הבינלאומית. שורה של מתקפות טרור מטלטלות את העולם, והגיבורה וצוותה מנסים לחשוף יחד מזימה קטלנית. את מנסה לרמוז לנו משהו, גברת הילארי? הספר יראה אור בעברית בקרוב, בהוצאת כנרת זמורה דביר.
12 צפייה בגלריה
עכשיו גם סופרת. קלינטון
עכשיו גם סופרת. קלינטון
עכשיו גם סופרת. קלינטון
(צילום: AP)

"היקשרויות עזות" / ויויאן גורניק

ויויאן גורניק היא סופרת, עיתונאית ומסאית ותיקה, שממקום מושבה בניו יורק משגרת לעולם טקסטים פמיניסטים (יש שיאמרו רדיקליים, ויש שינזפו בהם בתגובה: "שמרנים!") כבר מאז שנות ה-60. בספר "היקשרויות עזות", שיראה אור השנה בהוצאת תשע נשמות, היא משרטטת באנושיות מפעימה ובכנות חודרת מערכת יחסים בין אם ובתה, המתהלכות יחד ברחובות מנהטן. במקביל, היא שוזרת פנימה את חוויותיה מהעיר בשנות ה-40 וה-50 בשכונת פועלים יהודית. כשהגברים יצאו לעבודה, הנשים נותרו לבדן בבניינים, בממלכה משלהן, למשך כמה שעות בכל יום.

"חנות כלי הכתיבה בטהרן" / מרג'אן קמלי

נדמה שאנחנו, הישראלים, הולכים ומתרחקים משכנינו במזרח התיכון, וחבל. כי בעוד שהמנהיגים יוצאים באיומים, האמנים ממשיכים לבטא את רחשי הלב באופנים מופלאים. הסופרת רג'אן קמלי נולדה בטורקיה להורים מאיראן, וגדלה בשתי המדינות האלה, כמו גם בקניה, גרמניה וארצות הברית. הרומן "חנות כלי הכתיבה בטהרן", שיראה אור השנה בהוצאת ידיעות ספרים, פורש שני צירי עלילה מקבילים, בעבר ובהווה: ב-1953 רויה בת ה-17 מתאהבת בבהאמן, ורגע לפני חתונתם פורצת ההפיכה באיראן. 60 שנים לאחר מכן, הם נפגשים שוב. אם תפספסו את הספר, תוכלו להשלים אותו בקרוב בעיבוד הטלוויזיוני של HBO.

"ספר הצורה והריקנות" / רות אוזקי

רות אוזקי היא יוצרת קנדית-אמריקנית מסקרנת, שהגיעה מהטלוויזיה ומהקולנוע לפני שהתמסרה לכתיבה. הרומן המצליח שלה משנת 2001, "שנת הבשרים שלי", תיאר את ההבדלים בין התרבות היפנית לאמריקאית, זכה בפרסים ונחשב לספר מכונן בנוגע לעיסוק הספרותי בצמחונות. במרכזו של "ספר הצורה והריקנות", שראה אור לאחרונה באנגלית ויתפרסם בקרוב בעברית בהוצאת עם עובד, ניצב ילד בעל תכונה מיוחדת: הוא שומע את הקולות של החפצים המקיפים אותו. למרות שהוא לא מבין מה הם אומרים לו, הוא מסוגל לקרוא את התדר הרגשי שלהם, בין אם הם רגועים, זועמים או מלאי כאב. גם כשהוא מנסה להתעלם מהם, הוא לא מצליח - ונדמה שגם עולם הספרות לא יוכל להתעלם מהעלילה המופלאה הזו.
12 צפייה בגלריה
רות אוזקי
רות אוזקי
קולות של חפצים. רות אוזקי
(צילום: GettyImages)

"ג'וני שב משדה הקרב" / דלטון טרמבו

ועוד בשורות טובות: השנה יראה אור בהוצאת אחוזת בית תרגום חדש ורענן (של יותם בנשלום) לקלאסיקה האמריקאית האנטי-מלחמתית "ג'וני שב משדה הקרב" מאת דלטון טרמבו. הספר, שפורסם בשנת 1939 והפך לרב-מכר, מגולל את תלאותיו של ג'ו, חייל במלחמת העולם הראשונה, שנפצע אנושות ביום האחרון של המלחמה - ונותר נכה. עם צאתו, הרומן עורר דיון נרחב בסוגיית הפוסט טראומה ושיקום חיילים, וגם בקריאה עכשווית, מדובר ברומן עוצמתי, שזוכה לשלל עיבודים בימתיים.

"הסיפורים המיסטיים" / לודמילה פטרושבסקיה

אי שם במוסקבה פועלת ל' פטרושבסקיה, סופרת, משוררת, מחזאית, ציירת, עיתונאית וזמרת קברט (רשימה חלקית), ילידת 1938. לאחר שפרסמה את סיפורה הראשון ב-1972, יצירותיה נאסרו להפצה במשך כעשור, אבל מאז זרמו הרבה מים בנהר הוולגה וכעת היא כבר סופרת ידועה בארצה, שמשמיעה את אחד מהקולות המעניינים ביותר שיוצאים מרוסיה לעולם. "הסיפורים המיסטיים", שיראה אור השנה בהוצאת לוקוס, הוא אכן, קובץ של סיפורים מיסטיים, שנוטלים השראה מהפולקלור הרוסי, כמו גם מסיפורי האימה והאבסורד של אלן פו וניקולאי גוגול. כן, חברים וחברות, לפעמים ספרות היא פשוט כיף טהור.

"הפרופסור" / שארלוט ברונטה

קשה להאמין, אבל ישנן יצירות של הסופרת האנגלייה שאלוט ברונטה ("ג'יין אייר"), אחותה של אמילי ברונטה ("אנקת גבהים"), שטרם ראו אור בשפת הקודש. השנה יתפרסם בהוצאת אחוזת בית תרגום ראשון לעברית (של צילה אלעזר) של רומן הביכורים שלה, "הפרופסור", שראה אור לאחר מותה. במרכז הרומן תמצאו אקדמאי צעיר שמתקבל למשרה בבית ספר לנערות ומתאהב באחת מתלמידותיו. תמיד מעניין לקרוא סופרות קאנוניות, ובייחוד כשמדובר בעלילה שבימינו בטח תעורר דיון סוער ותגרום לכמה גבות לזנק לכיוון המצח.
12 צפייה בגלריה
שארלוט ברונטה
שארלוט ברונטה
קאנונית. שארלוט ברונטה

"חדר האמבטיה" / ז'אן-פיליפ טוסן

רומן הבכורה של ז'אן-פילים טוסן פורסם לראשונה בצרפת ב-1985, ונחשב חדשני למדי עם צאתו. הגיבור: חוקר פריזאי צעיר ונטול שם. המיקום: חדר הרחצה שלו. כל עיסוקו: לשבת בתוך האמבטיה, לערוך מדיטציה (בימינו אומרים "למדוט") ולשקוע בתהיות קיומיות. בת זוגו והציירים שיושבים במטבח שלו לא בדיוק מפריעים לו, אלא להיפך - תומכים באורח חייו החריג (בימינו אומרים "יושבני"). כך העניינים מתנהלים, בהיגיינה ועל מי מנוחות, עד שפריצה לשגרירות האוסטרית מטלטלת את עולמו - ומאלצת אותו לצאת מן החדש ומעצמו. היצירה המשחקית, השובבה והמשונה הזו תצא השנה בהוצאת לוקוס, ואנו ממליצים לשמור אותה הרחק ממקורות מים.
.
פורסם לראשונה: 16:07, 30.12.21