ההופעה של שינייד אוקונור שבוטלה לאחר שאיימו על חייה: בחודש יוני 1997, במסגרת פסטיבל השלום שנערך בירושלים, הייתה אמורה להופיע הזמרת שינייד אוקונור - אשר הלכה לעולמה אתמול (ד') בגיל 56. אלא שיומיים לפני, אוקונור ביטלה את הופעתה בשל איומים של גורמי ימין קיצוניים.
2 צפייה בגלריה
שינייד אוקונור ואיתמר בן גביר
שינייד אוקונור ואיתמר בן גביר
שינייד אוקונור ואיתמר בן גביר
(אלכס קולמויסקי, AP)
"אני אמא לשני ילדים קטנים", הסבירה אוקונור, "ולא אעשה דבר שעלול לסכן את עתידם, את ביטחוני האישי ואת ביטחון הצוות המוזיקלי והטכני שעובד איתי". אוקונור המשיכה וכתבה בהודעה ששלחה למארגני הפסטיבל: "התקליט האחרון שלי הוקדש לאנשים משלוש מדינות הנמצאות במצב מלחמה: ישראל, רואנדה וצפון אירלנד. אין בליבי מלבד אהבה עמוקה וכבוד רב לאנשים החיים בפלסטין ובישראל. אני מקווה שהם יוכלו ליישב את חילוקי הדעות ביניהם בלי אלימות, כדי שיוכלו להגן על ילדיהם כפי שאני בוחרת להגן על שלי".
הביטול הגיע לאחר שנשלחו מספר איומים על חייה של אוקונור. בין היתר איימו עליה: "נרצח אותך כמו שרצחנו את רבין". אוקונור, מצדה, לא נרגעה גם כשמארגני הפסטיבל הבטיחו להגן עליה. "המשטרה שלכם שמרה גם על רבין, וכנראה זה לא מספיק", אמרה.
איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי שבאותה תקופה שימש כדובר תנועת "חזית הרעיון הציוני", הגיב בזמנו לביטול ואמר: "הפעולות שנעשו כדי לבטל את ההופעה זכו להצלחה. מדובר בזמרת אנטישמית המייצגת תרבות גויית ואידיאולוגית המצדדת בחלוקתה של ירושלים. לא ניתן לה להופיע בירושלים, זו חוצפה לקיים מופע כזה בעיר. אם המופע היה מתקיים, היינו מפוצצים אותו בזריקת ביצים ועגבניות רקובות על הזמרת".
2 צפייה בגלריה
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
שינייד אוקונור
(צילום: Kristian Dowling/Getty Images)
אהוד אולמרט, שהיה אז ראש עיריית ירושלים, הגיב גם הוא בסיפוק על הביטול. "מארגני המופע הונו את העירייה בנוגע לאופי האירוע", סיפר ל"ידיעות אחרונות", "הם ביקשו לשכור את בריכת הסולטן למופע למען השלום, ללא רמז לכוונתם האמיתית. רק לאחר ששכרו את המקום התברר לנו שמדובר באירוע פוליטי".
עוד אמר אולמרט: "המארגנים ציפו שהפרסומים הפרובוקטיביים שלהם, שקראו לחלוקתה של ירושלים, יעוררו תגובה שלנו, אבל אנחנו לא נפלנו לפח הזה. כשהתברר להם שעם ישראל חכם יותר ממה שהם חושבים, ולא קנו כרטיסים, לא הייתה להם ברירה אלא לבטל את המופע".
מלשכת השר לביטחון לאומי נמסר היום ל-ynet: "כרגיל, מעלים זיכרונות לבן גביר לפני 26 שנים, ובקצב הזה נגיע לתיפקודו בגן שולה. בכל מקרה, הטענה לפיה השר בן גביר איים על אוקונור בשנת 97' לפני 26 שנים איננה נכונה. אכן, בן גביר אמר כי יפגין כנגד המופע שעיקרו הייתה חלוקת ירושלים. המופע בוטל בשל העובדה שאלפי מפגינים התכוונו להגיע, ובדמוקרטיה מותר להפגין. מאז האירוע המדובר איתמר בן גביר הפך לחבר כנסת ושר לביטחון לאומי. הזמרת התאסלמה והפכה לתומכת BDS. חרף זאת ננסה לזכור את אוקונור לטובה בשל החיים הלא פשוטים שעברה והטרגדיה האישית שפקדה אותה".