רפורמת קרעי בטלוויזיה, ועדת המדרוג שאמונה על מדידת הרייטינג בישראל מגיבה. בחוק השידורים החדש של שר התקשורת, שלמה קרעי, מוצע להקים גוף אלטרנטיבי שימדוד את נתוני הצפייה בטלוויזיה בישראל בנוסף לוועדה הקיימת.
1 צפייה בגלריה
שלמה קרעי
שלמה קרעי
שלמה קרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
"אין כל מדינה בעולם המערבי בה הממשלה עוסקת במדידה ופרסום של נתוני הצפייה", נכתב במכתב התגובה של ועדת המדרוג, גוף שמורכב מהערוצים המסחריים. "גם במדינות עם דמוקרטיה מפוקפקת, נתוני הצפייה מופקים על ידי חברות מקצועיות שזה עיסוקן, ולא על ידי הממשלה. אימוץ החוק בכל הנוגע לנתוני הצפייה צפוי להפוך את ישראל למדינה היחידה בעולם לבד מרוסיה בה קיימת שליטה או אפילו מעורבות ממשלתית באיסוף נתוני הצפייה".
עוד נכתב במכתב התגובה כי "בדברי ההסבר לתזכיר, מדגיש משרד התקשורת כי 'שוק חופשי' בתחום השידורים עומד לנגד עיניו. הצעת משרד התקשורת בכל הנוגע למדידת נתוני צפייה היא הכול למעט 'שוק חופשי'. במקום לאמץ את ההסדר שנוצר בישראל כמו בשאר העולם המבוסס על הסכמה ומעורבות של כלל העוסקים בתחום (כלל ערוצי הטלוויזיה מצד אחד ואיגודי הפרסום והשיווק מצד שני), הצעת משרד התקשורת היא להלאים את נתוני הצפייה ולפתוח פתח לבצע בהם מניפולציות פוליטיות ואחרות".
לדברי הוועדה, "נתוני הצפייה בישראל נמדדים בסטנדרטים המקצועיים העולמיים הגבוהים ביותר, הן בנוגע לטכנולוגיית המדידה והן לגבי גודל הפאנל הנמדד ביחס לאוכלוסייה". עוד הוסיפו כי ישנן 56 מדינות "מובילות בעולם" ובכולן מתבצעת מדידה כמו בישראל. "באף אחת מהן למעט רוסיה, אין כל מעורבות ממשלתית בתהליך מדידת נתוני הצפייה. (אפילו ברוסיה המעורבות היא על ידי השתלטות על ועדת המדרוג ולא על ידי פקידים המטפלים בנתונים)".
ועדת המדרוג בישראל קיימת משנת 1995, כאשר הערוצים המסחריים מוכרים פרסומות בהתאם לאחוזי הרייטינג של צפייה בתוכניות. כיום בישראל ממירי הפיפלמיטר מותקנים אצל 700 משפחות, ואלה מודדות 2200 איש, שמציגים לפי ועדת המדרוג נתון סטטיסטי לכלל מדינת ישראל.