השחקן ריי ליוטה הלך לעולמו בגיל 67. לפי הדיווחים שפורסמו הערב (ה'), ליוטה מת בשנתו במלון שבו שהה ברפובליקה הדומיניקנית, לשם הגיע כדי להצטלם לסרט Dangerous Waters.
2 צפייה בגלריה
ריי ליוטה בבכורה ל"סיפור נישואים"
ריי ליוטה בבכורה ל"סיפור נישואים"
ריי ליוטה
(צילום: AP)
ליוטה נולד בניוארק, ניו ג'רזי, וננטש בינקותו בבית יתומים. כשהיה בן שישה חודשים אומץ על ידי זוג מקומי. אחרי שסיים את לימודיו באוניברסיטת מיאמי, עבר לניו יורק על מנת להשתלב בעולם המשחק שם. תפקידו הבולט הראשון היה באופרת הסבון "עולם אחר", בה השתתף במשך כשלוש שנים.
ב-1986 לוהק על ידי הבמאי ג'ונתן דמי לסרטו "משהו פראי", בו כיכב לצד מלאני גריפית' וג'ף דניאלס. הסרט זכה לביקורות משבחות, וכך גם ליוטה, שאף קטף מועמדות לפרס גלובוס הזהב על תפקידו. ב-1989, כיכב בסרט "שדה החלומות" לצד קווין קוסטנר.
אולם התפקיד שהגדיר את הקריירה של ליוטה הגיע ב-1990, כשמרטין סקורסזה ליהק אותו לתפקיד הראשי של הגנגסטר הנרי היל בדרמת הפשע "החבר'ה הטובים". הסרט זכה לתשואות והפך לאחד מהסרטים הזכורים, המצוטטים והמשפיעים ביותר של שנות ה-90, ומוכר כאחד מסרטי המאפיה הגדולים בכל הזמנים.
2 צפייה בגלריה
"החבר'ה הטובים"
"החבר'ה הטובים"
ליוטה (משמאל) עם רוברט דה נירו, פול סורבינו וג'ו פשי, מתוך "החבר'ה הטובים"
(באדיבות yes)
אחרי "החבר'ה הטובים", המשיך ליוטה לעבוד באופן עקבי במהלך שנות ה-90 ואילך. בין הסרטים הבולטים שבהם נטל חלק נמנים "קופלנד" לצד סילבסטר סטאלון, "שאיפות" לצד ג'וני דפ, מותחן הפשע Narc שעל תפקידו בו זכה בשלל שבחים, "אייסמן" של הבמאי הישראלי אריאל ורומן, ומותחן האימה "זהות" לצד ג'ון קיוזאק.
ב-2021 כיכב ליוטה בסרט "הקדושים של ניוארק", הפריקוול לסדרת הטלוויזיה "הסופרנוס", והתראיין ל-ynet. "אני לא מסוכן, אבל אנשים מניחים כל מיני דברים על סמך מה שהם רואים על המסך", סיפר בריאיון. "אני לא חושב שאני צריך להרוג מישהו כדי לגלם רוצח. בסופו של דבר אנחנו רק משחקים בקאובויים ואינדיאנים".
עם היוודע דבר מותו של ליוטה, החלו לזרום לרשתות החברתיות התגובות וההספדים. "אני פשוט מרוסקת לשמוע את החדשות הנוראיות על מותו של ריי", צייצה לוריין בראקו, מי ששיחקה לצדו של ליוטה ב"החבר'ה הטובים". "אני יכולה להיות בכל מקום בעולם ואנשים יבואו ויאמרו לי שהסרט האהוב ביותר עליהם הוא 'החבר'ה הטובים'. ואז הם תמיד ישאלו מה היה החלק הכי טוב בעשיית הסרט. התשובה שלי תמיד הייתה זהה... ריי ליוטה".
"הייתי מאוד עצוב לשמוע על מותו של ריי", אמר רוברט דה נירו ל"הוליווד ריפורטר". "הוא היה הרבה יותר מדי צעיר מכדי לעזוב אותנו. שינוח על משכבו בשלום".
אלסנדרו ניבולה, שהופיע לצדו של ליוטה ב"הקדושים של ניוארק", קרא לו "מסוכן, לא צפוי, קורע מצחוק", בציוץ שפירסם. "נוח על משכבך בשלום ריי ליוטה. אני מרגיש כה בר מזל ששיחקתי לצד האגדה הזו באחד מתפקידיו האחרונים. הסצנות שעשינו ביחד היו בין רגעי השיא של קריירת המשחק שלי. הוא היה מסוכן, לא צפוי, קורע מצחוק ונדיב בתמיכה שלו בשחקנים אחרים. מוקדם מדי".
"פגשתי את הבחור לראשונה בשנה שעברה", צייץ השחקן ג'פרי רייט ("באטמן", "ווסטוורלד"). "שחקן אדיר. נחמד שהייתה לי ההזדמנות לומר לו את זה. נוח בשלום". "ריי ליוטה מת", ספדה ג'יימי לי קרטיס, "עבודתו כשחקן הראתה את מורכבותו כבן אדם. אדם עדין. כה מצער לשמוע".
קרי אלווס ("הנסיכה הקסומה") צייץ: "עצוב מאוד לשמוע את החדשות על מותו של ריי ליוטה. כישרון יוצא מגדר הרגיל, שהופעותיו הזכורות הותירו חותם על הקולנוע. תנחומים עמוקים למשפחתו. נוח על משכבך בשלום ריי".
ליוטה היה מאורס והותיר אחריו בת.