הקיץ הנוכחי מציין נקודה משמעותית למדי עבור הפופ הישראלי - 20 שנה עברו מאז הריאליטי המוזיקלי עשה את בכורתו בטלוויזיה בישראל עם עלייתה של "כוכב נולד". שלל התחרויות והפורמטים שעלו בעקבותיה משכו אליהם זמרים רבים שהגיעו מכל רחבי המדינה בניסיון להזניק את הקריירה המוזיקלית שלהם במהירות האור. אחת מהמתמודדות האלו היא עדן בן זקן שבמרוצת השנים הפכה לאחת הכוכבות הכי גדולות במדינה.
עשר שנים עברו מאז שבן זקן, אז צעירה בת 19 מקריית שמונה, נבחנה ל"אקס פקטור" ושאגה את הביצוע האיקוני שלה ל-Hurt של כריסטינה אגילרה. באותה מידה וכמו מתמודדים רבים ואחרים היא הייתה יכולה גם להישכח, אבל מהרגע שהיא כבשה את לב המנחים והקהל באותנטיות ותמימות, היא לא עצרה לרגע. אותו האודישן מגלם כל כך הרבה גם ממי שהיא היום - חייכנית וצוחקת, סוג של סינדרלה מקומית, ואפילו שהיא הפסידה את המקום הראשון בתוכנית לרוז פוסטאנס, אמש (ג') עם להקה ענקית, אורחים מוזיקליים רבים וכמות להיטים בלתי נתפסת, היא חגגה את הניצחון האמיתי שלה על במת 360 בהיכל מנורה שבתל אביב, כשביצעה את אותו השיר מהאודישן בקול בוטח והזכירה לקהל את הרגע שהתחיל עבורה את הכול.
לכתבות נוספות במדור מוזיקה:
ההופעה התחילה באיחור של 45 דקות, אבל ההמתנה הארוכה נשכחה כשעל הבמה עלו 20 כנרים וכנריות שנשארו איתה לאורך כל הערב. ערב ארוך לפנינו, ולבן זקן אין זמן להתעכב על נוסטלגיה, מאותו הביצוע לאודישן היא עברה לאחד מהשירים הראשונים והמצליחים שלה "מנגינה", כשהקהל, שמכיל ברובו המוחלט נשים צעירות, הצטרף אליה בשירה אדירה וקולנית. כך גם בקטעים מהבלדות "לזאת שניצחה", שכתבו דולי ופן ויעקב למאי, וגם מ"הייתי חוזרת" שבו התפוצצה בפזמון.
5 צפייה בגלריה
עדן בן זקן
עדן בן זקן
10 שנים מאז שפרצה לחיינו. עדן בן זקן
(צילום: יאיר שגיא)
למופע העשור החגיגי שלה הביאה בן זקן את כל התותחים הכבדים - מלבד הכינורות נמצאת גם חטיבת נשיפה ונגני כלי הקשה, פסנתר כנף שעולה ויורד מהבמה, בוזוקי, בגלמה ועוד. כשהכינורות יורדים מהבמה עולים במקומם 12 רקדנים. שלל האלמנטים מקיפים את בן זקן, שלא רוקדת בעצמה, אבל צועדת על הבמה וניכר שהחצאית הארוכה והעקבים לא כל כך נוחים לה. ברגעים מסוימים היא אפילו דורכת על החצאית ומסתבכת בצעדיה, אבל השואו מסביב מסית את תשומת הלב והופך את ההופעה לאירוע פופ כייפי. היא לא כוכבת הפופ הסטנדרטית, אבל יש בנוכחות שלה משהו משמח. הבמה צבעונית ומוקרן עליה וידאו ארט מושקע שמשלב גם מהקליפים של הזמרת, ובין הביצועים - עשן, זיקוקים ולהבות מפתיעים את הקהל.
בביצוע ל"כינורות", בלדה מצליחה מאלבומה השישי שיצא בשנה שעברה, צמידי הלדים שחולקו בכניסה לאולם נדלקים באופן אחיד, והם מהווים גימיק חמוד שאומנם לא משתווה לצמידים שמקבלים בהופעות הענק מעבר לים - שנדלקים לפי מיקום הישיבה ובהתאם למוזיקה, אבל הם בהחלט מתקרבים לשם.
5 צפייה בגלריה
עדן בן זקן וסטטיק
עדן בן זקן וסטטיק
הפשע המושלם. עדן בן זקן וסטטיק
(צילום: יאיר שגיא)
אם יש משהו שאי אפשר לקחת מבן זקן זה את העובדה שגם ממרום ההצלחה שלה היא מדברת לקהל בגובה העיניים. מאחורי הבגדים הנוצצים, האיפור וההפקה האדירה נמצאת אותה הנערה בת ה-19 (שהספיקה בעשור האחרון גם להתמסד ולהביא שני ילדים לעולם) שלא שוכחת מאיפה היא באה.
זה מופע מהודק שלא עוצר לרגע לאורך שעתיים ורבע. במחרוזת הראשונה לערב הזה בן זקן משלבת גם מלהיטיהם של באד באני, ריהאנה ואפילו גוון סטפני בין השירים שלה "ממתק" ו"תזיזו", שהיו כוכבים תורניים במסיבות בשנים האחרונות, והקהל לא מפסיק לרקוד לרגע. זו מסיבה אדירה של להיטים שבאים בקצב, אחד אחרי השני. "תישארו עומדים היכל מנורה!", היא מפצירה בקהל לא לשבת, שלא יפספסו כי תכף יתחיל פה רצף נוסף.
5 צפייה בגלריה
עדן בן זקן
עדן בן זקן
מופע מהודק שלא עוצר לרגע לאורך שעתיים ורבע. עדן בן זקן
(צילום: יאיר שגיא)
כמובטח, האורח הראשון של הערב, עדן חסון, התקבל בצרחות התלהבות אדירות לביצוע הדואט המשותף שלהם "פילטרים יפים" וגם קטע קטן משירו, "עושה לי צרות", מצליח להרעיד את האולם והקולות שלהם עובדים טוב יחד. לאורך הביצוע הם מתחבקים וחסון משבח את בן זקן על נקודת הציון החגיגית ומאחל לה קריירה ארוכת שנים.
בן זקן היא זמרת עם כישרון טבעי, וכך היה בעצם עוד ברגעיה הראשונים על הבמה בתוכנית הריאליטי. אפילו שעל חשבון טכניקת השירה שלה, שלוקה לפעמים בחסר, נגמר לה האוויר בסוף משפטים ובמחרוזת השירים השקטים שלה עלו גם לא מעט זיופים. אבל בן זקן מפצה על כל אלה בחן ובעיבודים מוזיקליים שמחמיאים מאוד לגוון הקול שלה, ובמקומות שהיא עוצרת הקהל משלים אותה בשירה אדירה.
אחרי שביצעה את "אנא מג'נונה", היא הזמינה לבמה אורח נוסף - סטטיק. יחד השניים הקפיצו את הקהל עם הדואט המשותף שלהם "הפשע המושלם" מאלבומו של הזמר. אחריו הזמרת הציעה שסטטיק ימשיך לבדר את הקהל בזמן שהיא יורדת למנוחה קלה, והזמר עמד כמובן בהצלחה במשימה כשביצע את הלהיט הכי חם של התקופה - "רונדלים". מצילומי הקהל שתועד מחייך ורוקד במצלמות והוקרן על המסכים נראה שכולם משתגעים יחד איתו. כשהזמרת חזרה נדמה ששינוי תלבושת קל גם עזר לה להרגיש יותר בנוח.
5 צפייה בגלריה
עדן בן זקן
עדן בן זקן
ככה זה כשאת נחשבת לזמרת העשור וכל שיר שלך מתפוצץ ברדיו. עדן בן זקן
(צילום: יאיר שגיא)
בן זקן הבטיחה מופע מוגזם, והיא קיימה. האורח השלישי - נתן גושן - ביצע עם הזמרת את "חיים מאושרים" וגם קטע משירו "שני ילדים בעולם", שבמהלכו בן זקן מודה שזה שיר שהיא "פשוט מאוהבת בו". אפילו שקטעי המעבר מתוכננים ומתוסרטים, ונעדרת מהם הספונטניות והגמישות שכוכבים מסוימים יודעים להביא לבמה - היא צולחת אותם בחיוך. האירוע משודר גם בטלוויזיה, ובן זקן מנצלת את ההזדמנות ומתייחסת לפיגוע הרצחני שהתרחש אמש, כשהיא שולחת את תנחומיה למשפחות האבלות כמו גם מסר מחזק לבאי המופע ולעם ישראל כולו.
רק לפני שלושה שבועות הזמרת הוציאה את אלבומה האחרון, אבל בקהל כבר יודעים להצטרף אליה בשירה ל"ילדת רחוב" וגם ל"עמנואלה" (שמזכיר קצת את Umbrella של ריהאנה, ואולי זה הסוד שלו), וכנראה ככה זה כשאת נחשבת לזמרת העשור וכל שיר שלך מתפוצץ ברדיו. בעשר שנים של קריירה נדמה שבן זקן העיזה לשלב גם שירים יותר נועזים ברפרטואר שלה, שהקהל היה צריך זמן לעכל, וכך WTF שעורר סערה הושמט מהסט-ליסט הנוכחי. אבל על "מועבט" - מהיציאות המוזיקליות שלה שזכה לאהבת הקהל - היא ממש לא מוותרת, ואפילו מבקשת מאייל גולן, האורח האחרון של הערב, להוביל אליו, אחרי שהשניים מבצעים יחד את "צליל מיתר" בישיבה על כיסאות בר ואת "אלף כוכבים".
כשנשאלה בריאיון ב"ידיעות אחרונות" לגבי האירוח של גולן בהופעתה, בן זקן הבהירה שלא היו לה ספקות לגבי שילובו בערב הגדול שלה, ברקע פרשת הקטינות. "לא, אין. הוא חבר טוב שלי, מעבר לזה שאייל זמר מעולה, ואני אוהבת אותו בתור בן אדם, מאוד. ותשמע, לא הוגש כתב אישום. אז מה?", אמרה. גם אמש על הבמה הציגה את גולן כאדם עם הלב הגדול ביותר, וכך גם רובו המכריע של הקהל באולם קיבל את הזמר באותו החיבוק, למעט בודדים שנשארו לשבת במהלך הביצועים המשותפים.
5 צפייה בגלריה
עדן בן זקן ואייל גולן
עדן בן זקן ואייל גולן
רובו המכריע של הקהל באולם מקבל את הזמר באותו החיבוק כמו שהזמרת מעניקה לו. עדן בן זקן ואייל גולן
(צילום: יאיר שגיא)
אם גולן סימן את כניסתה הרשמית של מוזיקת הפופ המזרחית למיינסטרים בישראל בסוף שנות ה-90, אז בן זקן, שהגיעה בתקופה שמוזיקה מזרחית היא חלק בלתי נפרד מהמיינסטרים, מסמלת את חותמת המסחריות שלה. אלפי האנשים שנהרו לראות אותה בערב החגיגי שלה בהיכל יבהירו שלא מדובר במילה גסה. אפילו שזו השיקה את הקריירה שלה בפס ייצור טלוויזיוני לכוכבים, היא מבצעת עסוקה שנטמעת היטב במוזיקת הפופ הישראלית, ושכמו במנורה, השירים שלה מצליחים להרים כל מסיבה. הקסם טמון גם בתחושה שלאורך כל הדרך נשארה בה אותה הנערה שהכוכבות נקרתה בדרכה.
כך גם הביצוע ל"תרקדו" ("אין פזמון..." וכו') שמביא מרוח השטות המדבקת שלה מקבל רוח גבית בדוגמת מגבות קטנות שחולקו על המושבים בהיכל, ושהזמרת מבקשת מבאי המופע לנופף בהם. אותו הגימיק מצליח לנפץ את מעטה הרצינות שהופעות מהסוג הזה עלולות להביא ולשמח את הקהל שמשתטה יחד עם הזמרת.
את ההופעה הגרנדיוזית והמהנה היא חותמת בביצוע של "חיים שלי", וקוראת לבנה מישל לטייל לצידה על הבמה. את האקורדים האחרונים חותמת מחרוזת שמחה במיוחד - עם ביצועים ל"חמסה" החדש, שיחליף כנראה את "מועבט" בחתונות, ואיך אפשר בלי הסינגל השני של הזמרת - "מלכת השושנים", שנשאר אחד משיריה הטובים ביותר, כשהיא לומדת את ז'רגון הקהילה הלהט"בית בנסיעה במונית שירות לעיר הגדולה. זו הייתה חתיכת דרך עבור בן זקן, מקריית שמונה לתל אביב ומאנונימיות מוחלטת לאור הזרקורים, אבל כשהיא מגובה באהבת הקהל האינסופית, ומצליחה לספק מופע מבדר נדמה שדקות התהילה האלה יימשכו עוד זמן רב.