בין הפתיחה המהודרת של פסטיבל ונציה השבוע לבין הפעילות האינטנסיבית שמציע פסטיבל טורונטו העצום החל מיום חמישי הקרוב, יערך בעיירת נופש בקולורדו, אירוע קטן ורגוע יותר אך עם אימפקט גדול על מירוץ האוסקר - פסטיבל הקולנוע טלורייד. על פי המסורת, המארגנים מכריזים על התוכנית המלאה יום אחד בלבד לפני הפתיחה, וכך גם השנה. ברשימת הסרטים שיוקרנו החל ממחר (ו') נכללים גם שני סרטי תעודה של יוצרים ישראלים: "1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם" של רן טל, ו"מסדרונות הכוח" של דרור מורה שיערוך הקרנת בכורה בטלורייד.
1 צפייה בגלריה
מתוך "1,341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם"
מתוך "1,341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם"
מתוך "1,341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם"
"מסדרונות הכוח" חוקר את תהליך קבלת ההחלטות בוושינגטון במקרים של התערבות למניעת רצח עם ופשעים נגד האנושות. מורה, שידוע בישראל ובעולם כיוצר מאחורי "שומרי הסף" שהיה מועמד לאוסקר ב-2013, עבד כהרגלו על ההפקה במקביל כסדרה תיעודית וכסרט דוקו. הסרט יוקרן על המסך הגדול בטלורייד חודשים ספורים לפני שידור הסדרה בטלוויזיה האמריקנית. מורה, ושותפו ליצירה המפיק שלום גודמן, עמלו על הפרויקט שמונה שנים שכללו תחקיר עומק וראיונות עם דיפלומטים אמריקנים שהיו בתוך החדר כשהתקבלו החלטות קריטיות על עיראק, בוסניה, קוסובו, סוריה ועוד וגם כשהחלטות קריטיות לא התקבלו ומאות אלפים נרצחו, כמו במקרה של רצח העם ברואנדה. בין המרואיינים הרבים שהסכימו להשתתף בסרט גם קולין פאוול ומדלין אולברייט שהלכו לעולמם מאז תחילת הצילומים.
"1341 פריימים מהמצלמה של מיכה בר-עם" של רן טל מלווה את הצלם בן ה-92, מיכה בר-עם, חתן פרס ישראל, צלם מלחמות מהולל שמהרהר בדיעבד על משמעות תצלומיו לאורך השנים. הסרט שהוקרן בבכורה בפסטיבל ברלין בחורף, ומאז שודר ב-Yes, מגיע להקרנה בארצות הברית בבמה המכובדת שמקנה לו טלורייד בפני המובילים בתעשיית הקולנוע האמריקנית.
עוד בנושא קולנוע:
עוד יוקרנו כמה מהסרטים המדוברים שיועדו לבכורות נוצצות בפני הקהל הענק בטורונטו, אולם יעצרו בדרך להקרנות נוצצות מעט פחות בעיירת הנופש בקולורדו. "אימפריית האור" של סם מנדס, "נשים מדברות" של שרה פולי, "לילה טוב אופי" (Good Night Oppy) של ראיין ווייט, ו"הפלא" של סבסטיאן לליו לצד הסרטים החדשים של אלחנדרו גונסלס איניאריטו ("בארדו"), טוד פילד ("טאר") ועוד.
במקביל להכרזת הפתע של טלורייד, פורסמה גם התוכנית של פסטיבל הקולנוע וודסטוק ה-23 בניו יורק בניהולה של מאירה בלאושטיין הישראלית לשעבר. בין הסרטים שיוקרנו בעיירה שנודעה בעיקר בגלל המורשת המוזיקלית שלה, גם הדוקו הישראלי "החייל הטוב" של סילבינה לנדסמן שמלווה את פעילותם של חברי ארגון "שוברים שתיקה" אשר נותנים במה לעדויות של חיילים משוחררים על שמתרחש בחיכוך בין צה"ל לפלסטינים, ונחשפים מול המצלמה גם במהלך עבודתם בשטח. "החייל הטוב" יוקרן בפסטיבל שיפתח ב-28 בספטמבר לצד סרטים בולטים כמו "משולש העצבות" של רובן אוסטלנד, "המלך האבוד" של סטיבן פרירס עם סאלי הוקינס, "ריימונד וריי" של רודריגו גרסיה עם יואן מקגרגור ואיתן הוק, "השוטר שלי" של מייקל גרנדייג' עם הארי סטיילס, וכן המערבון החדש של וולטר היל "למות בשביל דולר" בכיכובם של כריסטוף וולץ, וילם דפו ורייצ'ל ברוסנהאן.