יש עדיין מי שזוכרים לטובה את פיראס חורי כזוכה הראשון בסדרת הריאליטי הישראלית "פרויקט Y" מ-2003, אבל מאז הצעיר יליד עילבון שבצפון הארץ עשה הסבה מקצועית ליצירה קולנועית. בשנים האחרונות הוא עזב את ישראל לטובת תוניסיה כדי לעבוד על סרטו הארוך הראשון "הדגל", שעלילתו מלווה חמישה תלמידי תיכון ערבים-ישראלים שמתכננים מבצע להחלפת דגל ישראל בדגל פלסטין כביטוי למורשתם הלאומית.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הדגל"
מתוך "הדגל"
מתוך "הדגל"
(באדיבות פסטיבל טורונטו)
הסרט, שמוגדר כדרמת התבגרות, יוצג בהקרנת בכורה בפסטיבל טורונטו הקרוב במסגרת התוכנית הבינלאומית, לצד "ולריה מתחתנת" של מיכל ויניק, מהמועמדים המובילים לזכייה בפרס אופיר השנה.
על פי תיאור העלילה באתר הרשמי של הפסטיבל הקנדי, "הדגל" עוסק בקשיי הזהות של חמישה בני נוער פלסטינים בתוך מדינת ישראל, אולם התמונה המלאה יותר מתקבלת במסגרות אחרות אליהם הגיע חורי במהלך פיתוח התסריט, בהם סדנת האמן היוקרתית של פסטיבל קאן. גיבור הסרט הוא תאמר, שמעדיף להתרחק מפעילות פוליטית אך מתקשה להשלים עם זכר דודו שנכלא על ידי שירותי הביטחון. כשתלמידה חדשה בשם מאיסה מגיעה לבית הספר, הוא נמשך אליה ומבקש לרצות אותה ואת תשוקתה למחאה פוליטית ומפתח תודעה לאומית משלו. כשהיא מגבשת את "מבצע דגל", הוא מצטרף אליה ביחד עם חבריו. מטרת המבצע המיועד ליום העצמאות היא החלפת דגל ישראל המתנופף בחצר בית הספר בדגל פלסטין. צעד שנועד לבטא את טראומת הנכבה שלהם ומשפחותיהם.
4 צפייה בגלריה
פיראס חורי
פיראס חורי
זוכרים? פיראס חורי בגמר "פרויקט Y" ב-2003
(צילום: מיכאל קרמר)
הסרט "הדגל" נוצר כאמור על ידי חורי מחוץ לגבולות ישראל והמימון לו מגיע ממקורות חיצוניים בעולם הערבי. לפסטיבל טורונטו הוא מגיע כהפקה פלסטינית המשותפת לתוניסיה, ערב הסעודית, קטאר וצרפת. בדרמה שדוברת ערבית ועברית מככבים מחמוד בכרי, סירין חאס, סאלח בכרי ומוחמד קרקי, והפיקו אותו מרי פייר מסייה וקלייר גדיאה הצרפתים.
"הדגל" מצטרף לקומדיה הפלסטינית "סוף שבוע בעזה" של הבמאי יליד נצרת באסיל חליל, שתוקרן במסגרת דיסקברי לבכורות בימוי ומגוללת תרחיש לא מנותק מהמציאות של מגפה קטלנית שפורצת במזרח התיכון, ומאלצת אזרח בריטי וחברתו הישראלית להימלט למקום המבודד והבטוח ביותר באיזור - רצועת עזה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הדגל"
מתוך "הדגל"
מתוך "הדגל"
(באדיבות פסטיבל טורונטו)
"ולריה מתחתנת" של הבמאית הישראלית מיכל ויניק שובץ גם הוא לתוכנית הבינלאומית בפסטיבל טורונטו הענק שייפתח ב-8 בספטמבר, ויערוך שם את הבכורה הצפון אמריקנית שלו אחרי שיוקרן בפסטיבל ונציה. הדרמה בכיכובן של לנה פרייפלד, דשה טבורונוביץ', יעקב זדה דניאל ואברהם שלום לוי מלווה אישה אוקראינית שהתחתנה עם גבר ישראלי וחיה לצדו בארץ. הסרט קיבל בשבוע שעבר 14 מועמדויות לפרס אופיר (הכי הרבה לצד "קריוקי"), ומסתבר שהוא גם קוסם לקהל הבינלאומי.
"ולריה מתחתנת" הוא הסרט הישראלי השני בפסטיבל לצד "טעם התפוחים אדום" של הבמאי הדרוזי איהאב טרבייה, שעלילתו מתרחשת ברמת הגולן וצוללת ליחסים העכורים בין שני אחים מזדקנים (מכרם חורי וטאריק קופטי המנוח) משני צדי הגבול הצפוני עם סוריה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
(צילום: גיא רז)