בעקבות מעקב ynet על הנעשה בסוכנויות הדוגמנות והמשחק - הצעת חוק חדשה שמעלה חבר הכנסת רון כץ, מטעם מפלגת יש עתיד, תמנע מסוכנים להיפגש עם קטינים ללא ליווי אפוטרופוס.
יש לציין כי עד לכניסתה של ההצעה לספר החוקים הדרך עוד ארוכה, אבל כץ מתכוון לדחוף את ההצעה מתוך הקואליציה, מה שאולי יאפשר קיצור תהליכים.
בדברי ההסבר של הצעת החוק נכתב כי "בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה מדאיגה בקרב בני נוער שחולמים להצליח בעולם הגדול, הולכים שולל אחרי הבטחות גדולות לקריירה משגשגת, שכר גבוה או תנאים יוצאי דופן, וכתוצאה מכך בחלק מהמקרים הם נפגעים הן מילולית והן פיזית.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
"לשם ההמחשה, מעת לעת אנו נחשפים למקרים בהם סוכני דוגמניות צדים בעיקר נערות קטינות, בדרך כלל מהפריפריה וממעמד סוציו-אקונומי נמוך, בעיקר על ידי הבטחה לקריירה מצליחה, ומנצלים את תמימותן ורצונן להצליח ופוגעים בהן מינית במהלך פגישות 'מקצועיות'".
עוד נכתב כי "הצעת חוק זו, נועדה לטפל במקרים שבהן נפגשים קטינים עם בגירים לפגישות מקצועיות או עסקיות ללא ליווי מבוגר, והיא באה למנוע מקרים בהן הפגישות מסתיימות בפגיעות של הבגיר בקטין. כל זאת מתוך מחשבה כי הקטין אינו מודע לסיכונים הקיימים ליכולת לנצלו, להוליכו שולל ואף לפגוע בו פיזית, והעובדה כי אפוטרופוס מטעמו יהיה נוכח בפגישות שכאלו תביא להפחתת המקרים הללו ואף למניעתן".
חבר הכנסת רון כץחבר הכנסת רון כץצילום: ראובן קפוצ'ינסקי
כזכור, מעקב ynet מלווה צעירים וצעירות, ובהם קטינים, שנפגעו מהבטחות שווא של סוכנים וסוכנות למשחק או לדוגמנות אשר מפתים אותם בעזרת פרסומות נוצצות ברשתות החברתיות, ובפועל גובים מהם כספים רבים. בחלק מן המקרים מדובר באנשים מעוטי יכולת.
"בעקבות המעקב של ynet בחנתי יותר לעומק את הנתונים ולא מדובר במקרה חד פעמי", אמר כץ, "ישנה תופעה מובנית שנוח לנצל צעירים וצעירות שמאוד רוצים להצליח בייחוד בתקופה הנוכחית מול הכוח הגדול של מי שמבטיח את החלומות. אלה בדיוק המקרים שהחקיקה צריכה להסדיר. אנחנו לא רוצים לפגוע בסוכנויות שעובדות עם צעירים אלא למצוא איזונים".
הצעת החוק הזאת מגיעה בזמן שעדויות מתפרסמות כנגד סוכן הדוגמניות שי אביטל על התנהגות מינית פוגענית. כך לדוגמה סיפרה הדוגמנית שיר הרוש כיצד לטענתה אביטל הזמין אותה למשרד כשהייתה בת 15.5 בלבד, ונגע בה לדבריה באופן שהטריד אותה.
היום (ג') התראיין צלם האופנה לשעבר עדי ברקן לאולפן ynet, הדגיש את הצורך לפקח על מתן רישיונות לסוכנויות דוגמניות, ותקף את העסקתן של דוגמניות קטינות: "הורה צריך להיות עם אצבע על הדופק, יש מלא סכנות". צפו: