לפני שמונה וחצי שנים, בנובמבר 2013, נטמן אריק איינשטיין - מגדולי הזמרים-יוצרים הישראלים. היום (ה') נפטר חברו הקרוב ושותפו ליצירה הרב אורי זוהר, שהיה גם מחותנו של איינשטיין, וכמותו נמנה גם הוא על מעצבי התרבות הישראלית.
"אתה, אריק, נמצא איתנו פה", החל זוהר את הספדו מעל חלקת הקבר של איינשטיין. "אני יודע שאתה פה. ואתה יודע, לפני כמה ימים דיברנו ואמרתי: 'שיבוא המשיח, אני לא מסתכל עליו, אני מסתכל עליך. אני רוצה לראות את הפנים שלך'. הקדמת. עקפת את כולנו. הלילה מדליקים נר חנוכה ראשון. נר אחד קטן ושמן זית זך, ומדליקים אותו דרך החלון, או בפתח הכניסה לבית, וזה נקרא פרסום הנס. נר אחד קטן של שמן - זה היית אתה. תראה את כל עם ישראל, איך הוא בוכה עליך. תראה איך אהבו אותך. אין לי ספק שהקדוש ברוך הוא קיבל אותך באהבה. היית אנוס, היית אנוס גמור, היית סגור. לא היית חי במציאות הנוראה הזאת שאנחנו חיים בתוכה. אתה חיית בעולם טוב, לא הבנת את הרע, ולא יכולת להבין את הרע.
2 צפייה בגלריה
הרב אורי זוהר בהלווייתו של אריק איינשטיין
הרב אורי זוהר בהלווייתו של אריק איינשטיין
הרב אורי זוהר בהלווייתו של אריק איינשטיין
(צילום: מוטי קמחי)
"'כל החיים שלו הוא העריץ אנשים שעושים חסד, אנשים שעושים טוב', אמרה לי שירי, הבת שלך. אנחנו יודעים שעשית טוב להרבה מאוד אנשים. לכל עם ישראל עשית טוב. לא כי אתה זמר או שחקן, אלא כי אתה בן אדם. מתוך השירים רואים את הנשמה שלך, רואים אותך.
"כתוב בגמרא: 'אחד מחכמי ישראל הלך ופגש את אליהו הנביא בשוק. שאל אותו, מי כאן מהעולם הבא? והראה לו שניים מהעולם הבא. הוא ניגש ושאל, מה עושים? אמרו לו, משמחים את הבריות. אם בן אדם אומלל, משמחים אותו'. אתה שימחת כל כך הרבה לבבות. לא רצית אף פעם להופיע להמונים, זה לא היה נוח לך. אתה הופעת כל פעם לאדם אחד, ואני יודע שהייתה לך נחת.
2 צפייה בגלריה
אורי זוהר ואריק איינשטיין, מתוך "מציצים"
אורי זוהר ואריק איינשטיין, מתוך "מציצים"
אורי זוהר ואריק איינשטיין, מתוך "מציצים"
( צילום מסך: מתוך הסרט)
"צדיקים מעמידים דורות, ואתה העמדת דורות בגנים שלך, בהתנהגות שלך", המשיך זוהר. "אבא שלך ואמא שלך, יעקב ודבורה, מקבלים אותך בשמיים בשמחה. לא ביישת אותם. תראה איזה ילדים העמדת, איזה נכדים ונכדות, איזה נינים. סיפרו לי אתמול שהנינים שלך, בנימין והלל, אמרו: 'אנחנו נלך היום לישון מאוחר כי אנחנו צריכים להתפלל על סבא, שיהיה בריא'. אני נפרד ממך. אתה עקפת אותנו. שרת לי 'הלכת לי חבר', ואתה הלכת לפניי. לא יכול לעזוב אותך, אריק. אנחנו לא נעזוב אותך. זאת זכות גדולה ללכת לפניך, בדרך צדקתך, התורה שלך, הטוב, החסד שעשית לכל בן אדם, כמליץ יושר. שנזכה לגאולה שלמה במהרה בימינו. אמן ואמן".