המלחין והזמר היווני הנודע, מיקיס תאודורקיס, הלך היום (ה') לעולמו בגיל 96, כך מדווח הבוקר משרד התרבות של יוון.
2 צפייה בגלריה
מיקיס תאודורקיס
מיקיס תאודורקיס
מיקיס תאודורקיס
(צילום: AFP)
"היום איבדנו חלק מנשמתה של יוון. מיקיס תאודורקיס, מיקיס המורה, האינטלקטואל, הרדיקלי, מיקיס שלנו הלך", ספדה לו שרת התרבות לינה מנדוני.
במרוצת השנים, תאודורקיס, שנחשב לאחד המלחינים הגדולים של יוון, תרם יותר מ-1,000 יצירות למוזיקה היוונית המודרנית, אולם נודע ברחבי העולם בזכות הלחנת פסקול הסרט "זורבה היווני" מ-1964.
מיכאל מיקיס תאודורקיס נולד ב-1925, באי היווני איוס. הוא למד מוזיקה ביוון ובצרפת, ואף זכה לתואר "מחייה המוזיקה היוונית העממית" בזכות מפעל חייו, שהוקדש לטיפוח המוזיקה היוונית העממית ולהפצתה.
למעט "זורבה היווני", בין יצירותיו המפורסמות של תאודורקיס ישנם גם המותחן הפוליטי "Z", מחרוזת השירים "ארקדי" (שאותה הקדיש ל"כל האנשים המאמינים בצדק, בחיים, בדמוקרטיה ובחופש") וה"בלדה על מאוטהאוזן", מחזורי שירים על הטרגדיה של העם היהודי בימי הנאצים.
2 צפייה בגלריה
מיקיס תאודורקיס
מיקיס תאודורקיס
מיקיס תאודורקיס
(צילום: AP)
תאודורקיס היה פעיל שמאל פוליטי-חברתי ומרקסיסט. החל מסוף שנות ה-60 נרדף, ומאוחר יותר אף הוגלה בשל דעותיו ופעולותיו נגד הניצול והעריצות בזמן משטר הקולונלים ביוון. התכנים של שיריו מהפכניים, מתוך האמונה כי מוזיקה יכולה לחולל מהפכה חברתית ברחבי העולם, שתביא עמה את החירות.
בשנת 2003 הואשם באנטישמיות, לאחר שפתח במתקפה חריפה על היהודים והישראלים במהלך מסיבת עיתונאים לרגל הוצאת ספרו, שבה צוטט אומר: "היום אנו יכולים לומר שהאומה הקטנה הזו היא שורש הרוע. היא בעלת חשיבות עצמית ועקשנות רעים...העובדה שאנחנו עם מאוד רגוע ולא הפכנו לאגרסיבים כמוהם היא משום שיש לנו יותר היסטוריה. להם יש רק את אברהם ויעקב, שהם צללים, ואילו לנו יש את כל פריקליס (מדינאי ביוון העתיקה). דמיינו מה היו קורה ביוון אם היה לנו את האגרסיביות של היהודים?". עוד הוא הוסיף כי "העם היווני איננו ניחן בפנאטיות שיש ליהודים".
התבטאויותיו של המלחין נאמרו בהתייחסות לדברים שאמר אז נשיא יוון לשעבר סרג'יטקיס, כי "היהודים והיוונים הם עמים דומים, בלי חברים". שרי החינוך והתרבות של יוון, שישבו באותה העת לצד תאודורקיס בעת האירוע, לא הסתייגו מן הדברים, והעדיפו לשמור על שתיקה.