לאחר שביולי האחרון בית המשפט בבריטניה זיכה את קווין ספייסי מהאשמות של תקיפה מינית שהובאו על ידי ארבעה גברים - סדרה דוקומנטרית חדשה מביאה עדויות חדשות על התנהגות מינית בלתי הולמת לכאורה של השחקן.
הדוקו "קווין ספייסי נחשף" (Spacey Unmasked) בן שני החלקים, שיעלה מחר (ב') בערוץ 4 הבריטי (וישודר ביום ד' ב- yes דוקו וב-HOT8) - כולל ראיונות עם עשרה אנשים שלא היו מעורבים במשפט, ומתארים את החוויות שלהם עם ספייסי. העדויות משתרעות על פני חמישה עשורים וכוללות תקריות שהתרחשו לכאורה בלוס אנג'לס, ניו יורק ולונדון, בבתי קולנוע, במסיבות ועל הסט של סדרת הלהיט "בית הקלפים".
אחת העדויות בדוקו כוללת טענה להתנהגות בלתי הולמת מצד ספייסי שנים לפני שהתפרסם או אפילו החל את דרכו כשחקן מקצועי - עוד כשהיה נער בתיכון צ'טסוורת' בלוס אנג'לס, שאותו סיים ב-1977. אדם המכונה בסדרה גרג טען כי "הוא תפס את איברי המין שלו", בזמן שהם נסעו למסיבה של מגמת דרמה אחרי בית הספר: "זה היה צעד מיני מאוד אגרסיבי". גרג, שהעיד שהיה בן 16 או 17 באותה עת בעוד ספייסי למד שנה מעליו והיה לקראת סיום לימודיו, טען כי השחקן "דחק אותו לפינה" מאוחר יותר במסיבה והתחנן בפניו שלא ידבר על התקרית.
3 צפייה בגלריה
קווין ספייסי
קווין ספייסי
קווין ספייסי
(צילום: EPA)
עדות חדשה נוספת חושפת תקרית שאירעה לכאורה על הסט של "בית הקלפים". שחקן צעיר בשם דניאל שיתף כי הוא החל לעבוד ב"בית הקלפים" כשהיה בן 23. לדבריו, הוא התרגש להופיע בסצנות עם ספייסי כחבר בשירות החשאי של פרנק אנדרווד, ומאוחר יותר אף קיבל תפקיד עם טקסט שבו היה עליו ללחוש באוזנו של ספייסי. דניאל טען שספייסי "מישש" אותו על הסט, ושם את אצבעו על הרוכסן שלו. "היד שלו נגעה באיבר המין שלי", טען, "נגעו בי בצורה לא הולמת על הסט בעבודה".
על פי עדות אחרת בדוקו החדש, גורם בצוות ב"בית הקלפים" אף הורחק מהסט כדי שלא יהיה בקרבתו של ספייסי. אישה ששימשה כעוזרת הפקה בתוכנית בין השנים 2013 ל-2015, סיפרה כי היו "אנשי צוות שהרגישו אי-נוחות רבה" בגלל התנהגותו של ספייסי, וכי היה "חבר צוות שקווין היה מקובע עליו במיוחד", וניסה "ליצור איתו קשר" שוב ושוב. "הבוס של אותו אדם אף הרחיק אותו מהסט", היא טענה. יחד עם זאת, היא הוסיפה שהיות שספייסי שימש גם כמפיק בפועל בתוכנית - "הוא הבוס שלך. אז אם הוא ניגש אליך ורוצה לפתוח בשיחה, אתה מחויב". היא אמרה ש"לא ברור מה היה אפשר לעשות" כשההתנהגות שלו לא הייתה הולמת, וכי זאת הייתה "סביבת עבודה עוינת להרבה אנשים".
Spacey Unmasked מפרט גם את החקירה שערכה חברת ההפקות של "בית הקלפים", MRC, דרך בית משפט לבוררות, שמצאה כי היה "דפוס של התנהגות בלתי הולמת בחמש העונות הראשונות" של הסדרה המצליחה. ספייסי אמר בעבר שהוא חולק על הממצאים נגדו, והכחיש כי היה מעורב בהטרדה מינית או התנהגות פסולה אחרת בקשר ל"בית הקלפים". הוא הודה כי הוא "השתתף בתרבות שהייתה נפוצה על הסט, שמלאה ברמזים מיניים, בדיחות ומשחקים תמימים, אבל מעולם לא הטריד מינית אף אחד".
3 צפייה בגלריה
קווין ספייסי מתוך "בית הקלפים"
קווין ספייסי מתוך "בית הקלפים"
קווין ספייסי מתוך "בית הקלפים"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
באחת העדויות הגרפיות ביותר בדוקו החדש, שחקן צעיר בשם סקוט תיאר כיצד פגש את ספייסי לראשונה ב-1998 במועדון הלילה The Viper Room בלוס אנג'לס, כשבין השניים התפתחה ידידות. סקוט טען שספייסי התקשר אליו למחרת בבוקר והציע שילכו לראות את "להציל את טוראי ריאן" בקולנוע, וזה מה שהם עשו. במהלך סצנות הפתיחה העקובות מדם של הסרט שמתרחשות במהלך הנחיתה בנורמנדי, סקוט טוען כי הוא הסתכל הצידה וראה שספייסי "מענג את עצמו", וכי מאוחר יותר "הוא הושיט יד ותפס את ידי וניסה לגרום לי לעזור".
שבע מהעדויות שניתנו בסדרה הן מגברים שבזמן התקריות שאירעו לכאורה, היו שחקנים צעירים בתחילת דרכם. אחד מהדוברים, בשם טים, היה חלק מתוכנית לצעירים בגילי 26-18 בתיאטרון אולד וויק בלונדון, שם שימש ספייסי כמנהל אמנותי בין 2004 ל-2015. הוא טען כי בזמן סדנה ספייסי נצמד אליו: "חשבתי שאיבר המין שלו צמוד לרגל שלי", תיאר. אחר בשם רוארי, שהופיע בתוכנית הקיץ של 2013 באולד וויק, טען כי באפטר פארטי של ההפקה שהתקיים בבית מלון, ספייסי "הניח את ידו השמאלית מתחת לישבן שלי ודחף לתוכו את האצבע האמצעית שלו". בעדות אחרת, אדם בשם דני, שעבד בתיאטרון בין השנים 2008-2007, טען כי ספייסי נגע בו בצורה בלתי הולמת בתאים שבהם עבד. "הרגשתי את כל המפשעה שלו מוצמדת לפנים שלי", טען. "פשוט הרגשתי כמו חתיכת בשר", העיד, והוסיף שהוא לא דיבר על המקרה בגלל ה"כוח" שהיה לספייסי. "זה היה תיאטרון לונדוני, עם כוכב מהשורה הראשונה. הם סגדו לו", אמר.
טענות אחרות בסדרה נוגעות דווקא לאביו של ספייסי. אחיו הגדול, רנדל פאולר, דיבר ארוכות על החינוך שקיבלו ועל מערכת היחסים שלו עם אבי, תומס פאולר, שמת ב-1992 בגיל 68. האח העיד על אביו כי "הייתה בו כל כך הרבה שנאה" וכי הוא "האשים את העולם בבעיות שלו". פאולר טען כי אביהם "אמר שהשואה מעולם לא קרתה" ו"קיים פגישות של נאצים" בבית המשפחה. עוד הוא טען כי ב-1969, כשהיה "רק בן 13 או 14", אביו אנס אותו ושההתעללות המינית הזו נמשכה עד 1971, אז איים על אביו ש"אם אי פעם יניח יד על קווין" הוא יספר לאמא שלהם. "קווין מצא דרך לשרוד בסביבה שאינה משפחה אוהבת", אמר, "משחק היה הבריחה שלו".

ספייסי: "אין לי שום דבר להסתיר. אנשים מרוצים שבוטלתי"

עוד טרם פורסמו העדויות החדשות מהדוקו, ספייסי יצא נגדו בפוסט ב-X (טוויטר לשעבר) והלין על כך שניתן לו רק שבוע להגיב להאשמות שמופיעות בו. "במהלך השבוע האחרון, פניתי שוב ושוב לערוץ 4 על מנת שיתנו לי יותר משבעה ימים להגיב להאשמות בנות 48 שנה, וכדי שימסרו לי מספיק פרטים כדי לחקור את העניינים הללו", כתב. "ערוץ 4 סירבו על בסיס הטענה שהם מרגישים שבקשת תגובה תוך שבעה ימים להאשמות חדשות, אנונימיות ולא ספציפיות היא 'הזדמנות הוגנת' עבורי להפריך את הטענות שהועלו נגדי. אני לא אשב בחיבוק ידיים בעוד תוקפים אותי באמצעות 'סרט דוקומנטרי' חד-צדדי של רשת גוססת בניסיון נואש להשיג רייטינג. יש אפיק ראוי לטיפול בטענות נגדי וזה לא ערוץ 4. בכל פעם שניתנו לי זמן ופורום מתאים להגן על עצמי, הטענות נכשלו בבדיקה וזוכיתי".
לאחר שהעדויות החדשות נחשפו בתקשורת העולמית, השחקן הגיב בריאיון בן שעה וחצי לעיתונאי דן ווטון תחת הכותרת Right of Reply ("הזכות להגיב"). ספייסי שיתף את הריאיון ב-X וכתב, "אני לא אישאר ללא מילים", ובריאיון טען כי "אין לי שום דבר להסתיר". במהלך הריאיון התייחס ספייסי לבלבול שאופף מפגשים רומנטיים בעת המודרנית ותהה "מהם כללי ההתקשורת כאן?".
השחקן הוסיף כי "אף אחד בהוליווד מעולם לא הציג דרך חזרה עבורי. אין קורס שאפשר לעבור, לא נתנו לי שום תוכנית פעולה, כלום. נראה שיש אנשים שמרוצים מלבטל אותי לתמיד. זה מאסר עולם".
ספייסי, זוכה האוסקר על תפקידו ב "אמריקן ביוטי", הכחיש את כל ההאשמות נגדו מאז שהחלו לצוף בעקבות תנועת MeToo בשנת 2017. בשנת 2022 חבר מושבעים בניו יורק קבע כי הוא לא התעלל מינית בשחקן אנתוני ראפ, שהאשים אותו בתקיפה מינית בתחילת שנות ה-80 כאשר ראפ היה בן 14. בשנה שעברה, כאמור, חבר מושבעים בלונדון זיכה את ספייסי מתשעה אישומים של תקיפה מינית מארבעה מתלוננים. מספר אישומים ותביעות נוספות בוטלו.
3 צפייה בגלריה
אנתוני ראפ
אנתוני ראפ
אנתוני ראפ
(צילום: AP)
גם בריאיון כעת חזר ווטון להאשמות שהעלה ראפ נגד ספייסי. "למה לא הכחשת אותן?", שאל אותו. ספייסי אמר שהוא לא ידע מה לעשות. "אני באמת לא זוכר את המפגש. אם אכן התנהגתי אז כפי שהוא תיאר, אני חייב לו התנצלות כנה על מה שהייתה התנהגות שיכורה בלתי הולמת ביותר", ספייסי הקריא את ההצהרה שנתן לבאזפיד באותה תקופה.
ווטון העלה את האפשרות שראפ הביא את הטענות שלו מתוך קנאה, בעוד שספייסי הסביר כי לא הבין את האשמות התקיפה בהתחלה, אלא חשב שראפ ניסה להוציא אותו מהארון. "לעולם לא אתנצל שוב על משהו שלא עשיתי", הוא אומר.