המועמדים לטקס פרסי אופיר שייערך ב-18 בספטמבר הוכרזו היום (ד'), וגם השנה מסתמנת תחרות צמודה במיוחד, בעיקר בקטגוריות המובילות. "ולריה מתחתנת", סרטה החדש של הבמאית מיכל ויניק, מוביל במספר המועמדויות עם 14, כולל כמובן בקטגוריית הסרט העלילתי הטוב ביותר, לצד "קריוקי" של משה רוזנטל.
4 צפייה בגלריה
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
מתוך "ולריה מתחתנת"
(צילום: גיא רז)
במרכז העלילה של "ולריה מתחתנת", שהתקבל לפסטיבל ונציה ויחל בסוף החודש, ניצבת כריסטינה - אזרחית אוקראינית שהתחתנה עם גבר ישראלי וצפויה לקבל בקרוב אזרחות ישראלית. עד אז, היא מקווה להביא לארץ גם את אחותה הקטנה ולריה במטרה שבדיוק כמוה תתחתן עם גבר ישראלי. כשהיא מגיעה לישראל לפגוש את בעלה המיועד, ולריה מבינה שהיא לא עשויה מאותם חומרים של אחותה, והשתיים נאלצות לשקול מחדש החלטות שהתקבלו מזמן.
"קריוקי", שבפסטיבל ירושלים רשם הצלחה עם שני פרסים – סרט הביכורים ופרס חביב הקהל – מגולל את סיפורם של זוג לא צעיר שנשוי כמעט 40 שנה וגר בדירה ממוצעת בשכונה חולונית של בניינים גבוהים. חייהם משתנים כשלבניין מגיע דייר חדש לקומת הפנטהאוז, שמפגין סגנון חיים עשיר ומצליח להצית מחדש בשניים את הניצוץ שכבה.
4 צפייה בגלריה
מתוך "קריוקי"
מתוך "קריוקי"
מתוך "קריוקי"
(צילום: דניאל מילר, באדיבות גאודאמוס הפקות בע"מ)
למעשה, שני הסרטים קיבלו מועמדות בכל הקטגוריות העלילתיות מלבד אחת (שחקנית משנה), כשהם עדיין לא הוקרנו מסחרית בארץ.
לצידם מועמדים שלושה סרטים נוספים לפרס הסרט הטוב ביותר, והזוכה יקבל את הזכות לייצג את ישראל בטקס האוסקר: "איפה אנה פרנק", סרט האנימציה של ארי פולמן; "הדרך לאילת" (יונה רוזנקיאר), שזכה בפרס הסרט העלילתי הטוב ביותר בפסטיבל ירושלים; ו"סינמה סבאיא" של אורית פוקס רתם, הבמאית השנייה בקטגוריה היוקרתית.
ויניק ופוקס רתם מועמדות גם בקטגוריית הבימוי לצד רוזנטל, רוזנקיאר ומאור זגורי ("בתולים"), זאת בניגוד לשנה שעברה, אז אף אישה לא קיבלה מועמדות.
4 צפייה בגלריה
מתוך "הדרך לאילת"
מתוך "הדרך לאילת"
זכה בפרס ירושלים, האם גם באופיר? מתוך "הדרך לאילת"
(צילום: עודד אשכנזי)
על פרס השחקן הטוב ביותר מתחרים ששון גבאי ("קריוקי"), שאם יזכה יהיה הראשון אי פעם שקיבל ארבעה פסלונים, יעקב זדה דניאל ("ולריה מתחתנת"), יואל רוזנקיאר ("הדרך לאילת"), מאור לוי ("בתולים") ומוריס כהן ("השתיקה"). במקביל אצל הנשים יש סיטואציה מעניינת, כשדאנה איבגי מתמודדת מול עצמה הודות להופעותיה ב"סבוי" ו"סינמה סבאיא". אם תזכה, גם היא תגיע לארבעה פרסים ותהיה הראשונה שעושה זאת. עוד מועמדות: ריטה שוקרון ("קריוקי"), לנה פרייפלד ("ולריה מתחתנת") ולבנה פינקלשטיין ("השתיקה").
על פרס הסרט התיעודי יתחרו "אשת חיל" (אנה סומרשף), "המצלמה של דוקטור מוריס" (איתמר אלקלעי ומיטל צביאלי), שזכה בפרס הראשי בפסטיבל דוקאביב, "מחברות שחורות" (שלומי אלקבץ), "ענת גוב, על החיים ועל המוות" (תמר טל ענתי) ו"טנטורה" מעורר המחלוקת של אלון שוורץ, שהוקרן בין היתר בפסטיבל סאנדנס וחוזר לטבח שהתרחש בכפר הפלסטיני טנטורה בימי מלחמת העצמאות תוך שימוש בריאיונות מצולמים והקלטות ישנות עם הלוחמים עצמם.
4 צפייה בגלריה
מתוך "סבוי"
מתוך "סבוי"
מתמודדת מול עצמה. דאנה איבגי ב"סבוי"
(צילום: מוש משעלי)
הטקס ייערך כאמור ב-18 בספטמבר בזאפה מידטאון בתל אביב וישודר עוד באותו הערב החל מהשעה 23:00 בקשת.

רשימת המועמדים המלאה:

הסרט העלילתי הארוך
"איפה אנה פרנק" – ארי פולמן "הדרך לאילת" – יונה רוזנקיאר "ולריה מתחתנת" – מיכל ויניק "סינמה סבאיא" – אורית פוקס רתם "קריוקי" – משה רוזנטל
בימוי
אורית פוקס רתם - "סינמה סבאיא" יונה רוזנקיאר – "הדרך לאילת" מאור זגורי – "בתולים" מיכל ויניק – "ולריה מתחתנת" משה רוזנטל – "קריוקי"
השחקן הטוב ביותר
יואל רוזנקיאר – "הדרך לאילת" יעקב זדה דניאל – "ולריה מתחתנת" מאור לוי – "בתולים" מוריס כהן – "השתיקה" ששון גבאי – "קריוקי"
השחקנית הטובה ביותר
דאנה איבגי – "סבוי" דאנה איבגי – "סינמה סבאיא" לבנה פינקלשטיין – "השתיקה" לנה פרייפלד – "ולריה מתחתנת" ריטה שוקרון – "קריוקי"
שחקן משנה
אברהם שלום לוי – "ולריה מתחתנת" דורון תבורי – "הבשורה על פי יהודה" דין מירושניקוב – "כאילו אין מחר" ליאור אשכנזי – "קריוקי" מוני מושונוב – "כל מה שאני יכולה" שמואל וילוז'ני – "הדרך לאילת"
שחקנית משנה
אביבה נגוסה – "הדרך לאילת" אסתי זקהיים – "השתיקה" ג'ואנה סעיד – "סינמה סבאיא" מורן רוזנבלט – "כאילו אין מחר" תיקי דיין – "ילדים של אף אחד"
תסריט
"סינמה סבאיא" "סבוי" "הדרך לאילת" "בתולים" "ולריה מתחתנת" "קריוקי"
צילום
"סינמה סבאיא" "בתולים" "ולריה מתחתנת" "קריוקי" "הדרך לאילת"
הסרט התיעודי הארוך
"אשת חיל" – אנה סומרשף "המצלמה של דוקטור מוריס" – איתמר אלקלעי ומיטל צביאלי "טנטורה" – אלון שוורץ "מחברות שחורות" – שלומי אלקבץ "ענת גוב, על החיים ועל המוות" – תמר טל ענתי
הסרט התיעודי הקצר
"בת האמן" "גרוסמן" "זויה צ'רקסקי חיים סובייטים" "צבי אומר" "שבע השנים של אבשלום"
הסרט העלילתי הקצר
"אנא המתן לנציג" "הגיע הזמן שתמותי כבר" "לאהוב אותך אני לא חיבת" "מחצבה" "מכתב לחזיר" "רוסו"
מוזיקה מקורית
"קריוקי" "ולריה מתחתנת" "הדרך לאילת" "ילדים של אף אחד" "סינמה סבאיא"
עריכה
"הדרך לאילת" "קריוקי" "ולריה מתחתנת" "סינמה סבאיא" "סבוי"
עיצוב אמנותי
"יוני אפס" "הדרך לאילת" "קריוקי" "בתולים" "ולריה מתחתנת" "סבוי"
עיצוב התלבושות
"קריוקי" "ולריה מתחתנת" "סבוי" "יוני אפס" "סינמה סבאיא"
איפור
"סינמה סבאיא" "קריוקי" "ולריה מתחתנת" "סבוי" "יוני אפס"
ליהוק
"ולריה מתחתנת" "יוני אפס" "הדרך לאילת" "קריוקי" "סינמה סבאיא"
פסקול
"איפה אנה פרנק" "סבוי" "קריוקי" "ולריה מתחתנת" "סינמה סבאיא"