14 שנה מאז שהציג באופן פורמלי בפעם האחרונה, תיפתח תערוכה חדשה של האמן הפופולרי והמסתורי, בנקסי, בגלריה לאמנות מודרנית בגלאזגו שבסקוטלנד, כך דווח היום (ה') באתר "הגרדיאן". "התערוכה הזאת היא התאמה מושלמת לגלריה ולעיר", אמר גארת' ג'יימס, מנהל הגלריה. "זאת הזדמנות של פעם בחיים לעבוד עם אמן שהצליח לרגש אנשים ברחבי העולם דרך העבודות שלו במשך 25 השנים האחרונות".
2 צפייה בגלריה
Mobile Lovers, 2014
Mobile Lovers, 2014
Mobile Lovers, 2014
(צילום: Matt Cardy/Getty Images)
התערוכה החדשה, המכונה Cut & Run, צפויה להיפתח כבר בסוף השבוע הקרוב, והיא תכלול חפצי אמנות, שבלונות מקוריות שבהן השתמש בנקסי ושבעזרתן צייר את עבודותיו לאורך השנים, ולצידן יוצג גם אחד מציורי המפורסמים, Mobile Lovers משנת 2014. "החבאתי את השבלונות האלה במשך זמן רב", הסביר האמן. "ידעתי שהן עלולות לשמש כראייה פלילית אם אואשם בגין נזק. אבל הנה, עכשיו אני מציג אותן בגלריה לאמנות. אני לא בטוח מה הפשע הגדול יותר", אמר בהומור.
עוד סיפר בנקסי כי אחד הדברים שמשכו אותו להציג דווקא שם הוא פסל הדוכס מוולינגטון, שעומד בכניסה לגלריה מזה עשרות שנים. "רבים לא יודעים זאת, אך במשך 40 שנה ברציפות יושב על ראשו של הפסל קונוס", נאמר מטעם הגלריה. "בכל פעם שמורידים אותו - אחד חדש תופס את מקומו, זאת למרות המאמצים של המועצה המקומית והמשטרה".
2 צפייה בגלריה
פסל הדוכס מוולינגטון
פסל הדוכס מוולינגטון
הפסל של הדוקס מוולינגטון
(צילום: Jeff J Mitchell/Getty Images)
בנקסי, כידוע, הוא אחד היוצרים הבולטים ביותר בעולם האמנות של ימינו, הרבה בזכות סגנונו הציני והאמירות החברתיות שעומדות מאחורי ציוריו. עבודותיו הושפעו בין היתר מאמן הגרפיטי Blek le Rat הצרפתי שהתחיל לעבוד עם שבלונות בפריז לראשונה בשנת 1981.
האמנות הסאטירית של בנקסי מתקיימת דרך טכניקת שבלונות ייחודית, כאשר עבודותיו השונות כללו גם פסלים ומיצגים מיוחדים, ציורים על חומות, קירות עירוניים, גשרים ורחובות ברחבי העולם. הוא אומנם נמנע מלחשוף את זהותו ואינו מופיע בציבור, אך דמותו ממשיכה לעורר עניין, כאשר בשנת 2022 אף יצא דוקו על חייו, ויצירותיו נמכרות במיליוני דולרים, בהן גם מחווה שצייר לכבוד קלוד מונה, שנמכרה בעשרה מיליון דולר.