אמן הרחוב האלמוני בנקסי, מהיוצרים הבולטים ביותר בעולם האמנות של ימינו, מכר הלילה (ה') יצירה בסכום עתק של 9.8 מיליון דולר. הציור, שנקרא Show Me The Monet, מהווה מחווה לציורי חבצלות המים של הצייר האימפרסיוניסטי קלוד מונה, אבל עם טוויסט מחאתי: במים של בנקסי צפות עגלות סופרמרקט נטושות, שמרמזות על האופן שבו תרבות הצריכה משפיעה על המצב האקולוגי.
2 צפייה בגלריה
Show Me The Monet
Show Me The Monet
בין צרכנות לאקולוגיה. היצירה Show Me The Monet
(צילום: Michael Bowles/GettyImagesIL for Sotheby's)
אנשי בית המכירות הפומביות סות'ביס אומנם העריכו כי היצירה תגרוף סכום גבוה, אך בסופו של דבר היא הכניסה כמעט פי שניים מהסכום ההתחלתי, שעמד על חמישה מיליון דולר. זאת לאחר שחמישה סוחרי אמנות נחושים במיוחד נאבקו על רכישתה, והעלו את המחיר בהתמדה. טרם נחשפה זהותו של הקונה.
"זו תגובה חזקה ומורכבת על עולם האמנות, אבל גם על המאבק בין הצרכנות לתרבות. אני חושב שזו אחת מיצירות האמנות הכי חשובות במאה הנוכחית עד כה", אמר לפורבס האוצר הדני ג'ייקוב ת'אג, שהציג לאחרונה את היצירה במוזיאון הנחשב Jorn שבדנמרק.
2 צפייה בגלריה
Devolved Parliament
Devolved Parliament
Devolved Parliament
(צילום: AP)
בעקבות המכירה המוצלחת, Show Me The Monet (משחק מילים על "תראו לי את הכסף", למקרה שפספסתם) הופכת ליצירה השנייה הכי יקרה של בנקסי עד כה. ציור אחר שלו, Devolved Parliament, נמכר לפני כשנה בסכום של 12 מיליון דולר. שם המחאה היא דווקא פוליטית: הציור מציג את בית הפרלמנט הבריטי, כשהוא מאוכלס על ידי קופים.