שתי פעילות אקלים נכנסו הבוקר (א') אל מוזיאון הלובר שבפריז והשליכו מרק על הזכוכית המגנה על "המונה ליזה".
בסרטון שהופץ ברשתות החברתיות אפשר לראות את הפעילות בשעת המעשה, כשאחריו הן נעמדות לפני הציור בעודן זועקות את דרישתן לזכות ל"מזון בריא ובר קיימא", בטענה ש"המערכת החקלאית שלנו חולה". בהמשך מגיעים עובדי המוזיאון ומסתירים אותן עם קוליסות בצבע שחור.
הציור שצייר לאונרדו דה וינצ'י, ושנחשב למפורסם ביותר בעולם, מוצג מאחורי זכוכית מגן משוריינת מאז 2005 - ועל כן ככל הנראה לא נסוב לו נזק. אחת הסיבות להצבת הזכוכית מלכתחילה היא שהיצירה כבר נפלה קורבן לוונדליזם בעבר מספר פעמים - כשהפעם האחרונה התרחשה במאי 2022, אז אישה לבושה בחולצת "חשבו על כדור הארץ" השליכה עליו עוגה.
2 צפייה בגלריה
פעילי אקלים שפכו מרק על ה"מונה ליזה"
פעילי אקלים שפכו מרק על ה"מונה ליזה"
פעילי אקלים שפכו מרק על ה"מונה ליזה"
(צילום מסך, CLPRESSFR)
בשנים האחרונות הפך האקט המחאתי-ונדליסטי יותר ויותר נפוץ. כך, למשל, ב-2022 פעילי אקלים שפכו נוזל שחור על היצירה Death and Life של גוסטב קלימט במוזיאון בווינה, ואחד מהם הדביק את ידו לזכוכית. בשבועות שקדמו למקרה זרקו פעילים גם פירה על הציור Les Meules ("ערימות השחת") של קלוד מונה במוזיאון ברבריני שבפוטסדאם בגרמניה, ובמקרה אחר השחיתו פעילים את היצירה המפורסמת מ-1665, "נערה עם עגיל פנינה", כשהדביקו עצמם לציור ולאחר מכן שפכו על עצמם רוטב עגבניות. מקרים דומים אירעו כשפעילי אקלים ריססו את היצירה "פחיות המרק של קמפבל" של אנדי וורהול באוסטרליה, ופעילות למען איכות הסביבה שפכו מרק על "החמניות" של ואן גוך.
2 צפייה בגלריה
אמנות
אמנות
ה"מונה ליזה" במוזיאון הלובר
(צילום: דבי לוזיה)
בתגובה לפעולות הללו - 92 מוזיאונים, בהם הלובר בפריז והגוגנהיים בניו יורק, מסרו בהצהרה משותפת בנובמבר 2022 כי האקטיביסטים שפוגעים שוב ושוב ביצירות אמנות במטרה למחות על משבר האקלים "לא מבינים את השבריריות של היצירות החד פעמיות האלו", והוסיפו: "מוזיאונים הם מקומות שבהם מתקיים דיאלוג בין אנשים מרקעים שונים ולכן מדובר במקומות שיכולים לתרום לשינויים חברתיים. כתוצאה מכך, הפעילות המרכזית של מוזיאונים - איסוף, מחקר ואוצרות - חיונית ורלוונטית היום יותר מאי פעם".