אשגר פרהאדי, מגדולי במאי איראן, הורשע בגניבה אמנותית - כך דיווח הבוקר (ג') אתר "הוליווד ריפורטר". על פי הדיווח, בית משפט בטהרן הרשיע את הבמאי הנודע ועטור הפרסים באשמה שגנב את הרעיון לסרטו החדש "גיבור" (A Hero) מסרט תיעודי של סטודנטית שלו לשעבר, אזאדה מסיחזאדה.
2 צפייה בגלריה
אשגר פרהאדי
אשגר פרהאדי
הורשע בפלגיאט. אשגר פרהאדי
(צילום: EPA)
הסרט "גיבור" הוקרן בהקרנת בכורה בפסטיבל קאן בשנה שעברה וזכה בפרס הגרנד פרי. הוא עלה לאקרנים בינואר 2022, וגרף עד כה כ-2.5 מיליון דולר. גזר דינו של הבמאי המורשע טרם נקבע, אולם ייתכן שייגזר עליו להעביר את כל ההכנסות מסרטו למסיחזאדה. על פי הדיווח, פרהאדי אף עלול לרצות את עונשו בכלא.
מסיחזאדה טענה שהרעיון לסרט "גיבור", כמו גם יסודות מובהקים מתוכו, נגנבו מסרטה התיעודי מ-2014, All Winners All Losers - שעליו עבדה כחלק מסדנת אומן בהנחיית פרהאדי. שני הסרטים מגוללים את סיפורו של אסיר בחופשה, שלידיו הגיע ארנק עם מטבעות זהב. אך כשהוא מנסה להשיב את המטבעות, הדברים מסתבכים והוא מוצא את עצמו במרכז קמפיין תקשורתי, שבעזרתו הוא מקווה לנקות את תדמיתו השלילית.
בתגובה תבע פרהאדי את תלמידתו בעוון השמצה, וזו הגישה תביעה נגדית בעוון פלגיאט. בית המשפט בטהרן פסק בשני המקרים לטובת מסיחזאדה, כאשר דחה את תביעתו של הבמאי הנחשב וקיבל את תביעתה של הסטודנטית. פסיקתו של בית המשפט אינה ניתנת לערעור.
2 צפייה בגלריה
מתוך "גיבור"
מתוך "גיבור"
מתוך "גיבור", סרטו של אשגר פרהאדי
פרהאדי נחשב לאחד הבמאים המוערכים בעולם - הוא עטור פרסים, וזכה פעמיים בפרס אוסקר לסרט הזר הטוב ביותר. את האוסקר הראשון קטף בשנת 2012 עבור הסרט "פרידה", ובשנת 2016 זכה בשנית, הפעם עבור הסרט "הסוכן". ב-2012 התמודד סרטו של פרהאדי מול "הערת שוליים" הישראלי, וכאמור, קטף את הפרס.
כידוע, לבמאים איראנים ישנה מערכת יחסים מורכבת עם השלטון במדינתם. בשנת 2010, נעצרו הבמאים ג'אפר פנאהי ומחמוד רסולוף ונידונו לשש שנות מאסר (על פנאהי אף נאסר להמשיך ולביים סרטים למשך 20 שנה) – זאת, בעקבות מה שהשלטונות קראו לו, "תעמולה נגד המערכת". מאוחר יותר הומתק עונשו של רסולוף לשנת מאסר אחת. שנה אחר כך זכה סרטו "להתראות", על עורך דין צעיר המנסה להשיג ויזה כדי לצאת מאיראן, בפרס הבימוי במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן. אשתו של רסולוף הגיעה כדי לקבל את הפרס במקומו. בעקבות סרטו "איש עם יושרה" (2017), שזכה בפרס הסרט המצטיין באותה מסגרת, הוא נידון שוב לשנה בכלא ונאסר עליו לעזוב את איראן.
פרהאדי, מצידו, ידוע כזהיר ומתון יחסית ביצירותיו ונחשב לבן טיפוחיו של הממשל הקודם בראשות חסן רוחאני, שקידם אותו ועמד מאחוריו, ועם הזמן הוא אף שימש כפנים הבינלאומיות של איראן. אולם עם עלייתו לשלטון של הנשיא איברהים ראיסי, הנחשב לקיצוני יותר במדיניותו וביחסו למערב, ניתן לתהות אם חלה התקררות ביחס השלטונות כלפי פרהאדי.